Saturday, May 27, 2023

Beriman kpd Nabi dan Rasul (Siri 3)

- us Abdull Rahman bin Mahmood kuliah Suboh Sabtu 27-Mei-2023

Beriman kpd Nabi dan Rasul

Surah Al-Araf ayat 7:180 (klik sini utk paparan ayat)
{ وَلِلَّهِ ٱلۡأَسۡمَآءُ ٱلۡحُسۡنَىٰ فَٱدۡعُوهُ بِهَاۖ وَذَرُواْ ٱلَّذِينَ يُلۡحِدُونَ فِيٓ أَسۡمَٰٓئِهِۦۚ سَيُجۡزَوۡنَ مَا كَانُواْ يَعۡمَلُونَ }

Dan Allah mempunyai nama-nama yang baik (yang mulia), maka serulah (dan berdoalah) kepadaNya dengan menyebut nama-nama itu, dan pulaukanlah orang-orang yang berpaling dari kebenaran dalam masa menggunakan nama-namaNya. Mereka akan mendapat balasan mengenai apa yang mereka telah kerjakan.

- berpalinglah dari golongan yg memberikan nama atau sifat² yg tidak disebutkan oleh Allah, yg dikhususkan kpd diri-Nya. Nama atau sifat yg ditentukan oleh syarak shj yg diterima, bukannya diberikan nama atau sifat yg disukai atau dikatakan mengikut peredaran zaman.
  • Awasi dari terpengaruh dgn fahawan moden yg memberikan Allah dgn nama² moden yg dikatakan mengikut peredaran zaman.

- Awasilah dgn fahaman dan bawaan sesetengah org/golongan bhw Allah ada banyak atau Allah ada dlm setiap ugama. Ini samalah spt fahaman org² kristian, tuhan trinity.

Surah Al-Maedah ayat 5:73 (klik sini)
{ لَّقَدۡ كَفَرَ ٱلَّذِينَ قَالُوٓاْ إِنَّ ٱللَّهَ ثَالِثُ ثَلَٰثَةٖۘ وَمَا مِنۡ إِلَٰهٍ إِلَّآ إِلَٰهٞ وَٰحِدٞۚ وَإِن لَّمۡ يَنتَهُواْ عَمَّا يَقُولُونَ لَيَمَسَّنَّ ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ مِنۡهُمۡ عَذَابٌ أَلِيمٌ }

Demi sesungguhnya telah kafirlah orang-orang yang berkata: "Bahawasanya Allah ialah salah satu dari tiga tuhan". Padahal tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Tuhan yang Maha Esa. Dan jika mereka tidak berhenti dari apa yang mereka katakan itu, sudah tentu orang-orang yang kafir dari antara mereka akan dikenakan azab seksa yang tidak terperi sakitnya.

- Apbl sesorg mengenali Nabi Muhammad saw, dia akan beriman. Apbl seseorg itu mengenali Rasulullah, dia berpegang kpd Al-Quran dan hadis.

Hadis:
تَركْتُ فِيْكُمْ أَمْرَيْنِ، لَنْ تَضِلُّوْا مَا تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا: كِتَابَ اللَّهِ، وَسُنَّةَ نَبِيِّهِ

Maksudnya: “Aku tinggalkan kepada kamu dua perkara dan kamu tidak akan sesat selagimana kamu berpegang dengannya iaitu kitab Allah (al-Qur’an) dan sunnah Nabi-Nya (Sunnah Nabi SAW).” [Riwayat Malik (1594)]

// Kuliah akan datang, keimanan dan kepercayaan kpd Al-Quran.

No comments: