Sunday, May 28, 2023

Redha Dengan Qada' Allah

- us Zainal Arifin kuliah Suboh Ahad 28-Mei-2023

Rintangan ke3: Qada' Allah

- Cara menghadapi halangan/rintangan ini adalah dgn redha, kerana sesuatu kejadian itu adalah ditentukan oleh Allah. Tidak terjadi sesuat perkara melainkan telah ditetapkan oleh Allah, iaitulah dinamakan qada'.

- Tidak beradab (biadab) apbl mempersoalkan/menanyakan kenapa diberikan rezeki yg sedikit/kurang, kenapa ditimpakan malapetaka/bencana kpd dirinya dan bukan kpd org lain.

- Dlm bab rezeki, kita memohon kpd Allah supaya diberikan keberkatan (rezeki yang berkat) Kita bermohon kpd Allah supaya ditambah ilmu (bukan rezeki).
  • Mohon supaya berkat rezeki
  • Mohon supaya ditambah ilmu

- Allah kurniakan kelebihan rezeki kpd sesiapa yg dikehendakiNya, dan menyempitkan rezeki kpd sesiapa yg dikehendakiNya, surah Al-Qasas ayat 28:82 (klik sini)

{ وَأَصۡبَحَ ٱلَّذِينَ تَمَنَّوۡاْ مَكَانَهُۥ بِٱلۡأَمۡسِ يَقُولُونَ وَيۡكَأَنَّ ٱللَّهَ يَبۡسُطُ ٱلرِّزۡقَ لِمَن يَشَآءُ مِنۡ عِبَادِهِۦ وَيَقۡدِرُۖ لَوۡلَآ أَن مَّنَّ ٱللَّهُ عَلَيۡنَا لَخَسَفَ بِنَاۖ وَيۡكَأَنَّهُۥ لَا يُفۡلِحُ ٱلۡكَٰفِرُونَ }

Dan orang-orang yang pada masa dahulu bercita-cita mendapat kekayaan seperti Qarun - mulai sedar sambil berkata: "Wah! Sesungguhnya Allah memewahkan rezeki bagi sesiapa yang dikehendakiNya dari hamba-hambaNya, dan Dia lah juga yang menyempitkannya kalau tidak kerana Allah memberi pertolongan kepada kita tentulah kita akan dibinasakan dengan tertimbus di dalam tanah (seperti Qarun). Aduhai! Sesungguhnya orang-orang yang kufurkan nikmat Allah itu tidak akan berjaya!"

- Jangan jadi org yg kedekut, ie apbl diberikan kelebihan/rezeki dia jadi kedekut. Surah Yasiin ayat 36:47 (klik sini)

{ وَإِذَا قِيلَ لَهُمۡ أَنفِقُواْ مِمَّا رَزَقَكُمُ ٱللَّهُ قَالَ ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ لِلَّذِينَ ءَامَنُوٓاْ أَنُطۡعِمُ مَن لَّوۡ يَشَآءُ ٱللَّهُ أَطۡعَمَهُۥٓ إِنۡ أَنتُمۡ إِلَّا فِي ضَلَٰلٖ مُّبِينٖ }

Dan apabila dikatakan kepada mereka:" Dermakanlah sebahagian dari rezeki yang dikurniakan Allah kepada kamu", berkatalah orang-orang yang kafir itu kepada orang-orang yang beriman (secara mengejek-ejek): " Patutkah kami memberi makan kepada orang yang jika Allah kehendaki tentulah Ia akan memberinya makan? Kamu ini hanyalah berada dalam kesesatan yang nyata".


No comments: