Saturday, January 20, 2024

Sifat Berani

- us Azhar Tuarno kuliah Suboh Sabtu 20-Jan-2024

Kitab Sifat Rasulullah: Berani

- sifat berani berkait dari iman dan sabar. Berani utk berjuang, berani utk menginfakkan harta.
- Allah sebutkan dlm Al-Quran bhw kaum yg tidak berani berperang mempertahankan ugama Islam, maka Allah akan turunkan bala kpd mereka dan gantikan dgn kaum yg lain.

- Surah At-Tawbah ayat 9:39 (klik sini)
{ إِلَّا تَنفِرُواْ يُعَذِّبۡكُمۡ عَذَابًا أَلِيمٗا وَيَسۡتَبۡدِلۡ قَوۡمًا غَيۡرَكُمۡ وَلَا تَضُرُّوهُ شَيۡـٔٗاۗ وَٱللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيۡءٖ قَدِيرٌ }

Jika kamu tidak pergi beramai-ramai (untuk berperang pada jalan Allah - membela ugamaNya), Allah akan menyeksa kamu dengan azab seksa yang tidak terperi sakitnya dan Ia akan menggantikan kamu dengan kaum yang lain, dan kamu tidak akan dapat mendatangkan bahaya sedikitpun kepadaNya. Dan (ingatlah) Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.

- org² yahudi yg tidak mengikuti perintah Allah utk berperang, Allah turunlah bala, dan disesatkan 40 tahun di padang pasir.

Surah Al-Maidah ayat 5:24 (klik sini)
{ قَالُواْ يَٰمُوسَىٰٓ إِنَّا لَن نَّدۡخُلَهَآ أَبَدٗا مَّا دَامُواْ فِيهَا فَٱذۡهَبۡ أَنتَ وَرَبُّكَ فَقَٰتِلَآ إِنَّا هَٰهُنَا قَٰعِدُونَ }

Mereka (menolak dengan) berkata: "Wahai Musa, sesungguhnya kami tidak akan memasuki negeri itu selama-lamanya selagi kaum itu masih berada di dalamnya; oleh itu pergilah engkau bersama Tuhanmu dan perangilah mereka. Sebenarnya kami di sinilah duduk menunggu".

Surah Al-Maidah ayat 5:26 (klik sini)
{ قَالَ فَإِنَّهَا مُحَرَّمَةٌ عَلَيۡهِمۡۛ أَرۡبَعِينَ سَنَةٗۛ يَتِيهُونَ فِي ٱلۡأَرۡضِۚ فَلَا تَأۡسَ عَلَى ٱلۡقَوۡمِ ٱلۡفَٰسِقِينَ }

Allah berfirman: "Sesungguhnya negeri itu diharamkan kepada mereka memasukinya - selama empat puluh tahun, mereka akan merayau-rayau dengan bingungnya (di sepanjang masa yang tersebut) di padang pasir (Sinai); maka janganlah engkau berdukacita terhadap kaum yang fasik itu".

- Tidak boleh berani pd perkara yg salah.
  • Jika seseorg itu mati kerana keberaniannya dlm perkara yg salah, maka sia-sia kematiannya.
- seorg kawan yg setia itu sama ada dia membantu sewaktu diperlukan bantuan.
- mencurahkan jiwa memberikan bantuan kpd org yg teraniaya meskipun ditentang oleh org lain.

- kedudukan keberanian:
  • setiap pagi malaikat mendoakan org² yg mengeluarkan hartanya bersedekah, agar digantikan harta yg disedekahkan.
  • keberanian itu merupakan tiang kpd akhlak yg baik.
  • keberanian Rasulullah saw dan sifat amanah terserlah dari kecil. Dlm usia muda Rasulullah diberi kepercayaan kpd ketua kaum2 arab utk meletakkan hajaratul aswad di ka'bah, bagi menyelesaikan perbalahan kaum² arab ketika itu.
- keberanian saat bertemu musuh.
  • Sifat pada Nabi Daud, apabila ditanyakan utk melawan tentera jalut, di kala org² lain tidak berani, Nabi Daud yg ditempatkan di bhgn trrakhir horarki mencul utk menentang tentera jalut. Nabi Daud ditertawakan kerana pakaian hanya pakaian biasa dan bersenjatakan lastik. Dgn sifat keberanian itu Allah muliakan Nabi Daud dan mengajarkan ilmu membuat baju perisai besi.
- keberanian perlu ada dlm semua perkara yg dilakukan. 
  • Berani utk bertemu org, berani utk menjadi pemimpin/imam.

No comments: