Sunday, August 7, 2011

Alam kubur - sama ada tmn syurga atau suatu alur neraka

- Us Rosli Tazkirah Ramadhan 7 Ogo 2011 (**catatan kuliah)

- prinsip kesederhnaan diserapkan dlm setiap org muslim. Berbeza dgn penganut ugama lain, dimana ianya perlu sentiasa dirujuk kpd ketua2 kuil/gereja. Dlm bab seperti berita alam ghaib (spt alam kubur) adalah memadai mengambil iktibar tetapi perlu menyakini bhw ianya pasti wujud dan akan berlaku. Nabi menitik beratkan kpd umatnya utk membuat persediaan terhadap perkara yg pasti akan berlaku.

- objektif mengingati mati adalah spy kita mencongak2 apakah akan terjadi kpd diri kita apbl mengalami saat kematian dan dimasukkan dlm kubur. Apakah kita mahu kubur kita itu nanti suatu lubang neraka sementara menanti Hari Akhirat?

- di awal pengajaran Islam, Nabi tidak menggalakkan umat Islam utk menziarahi kubur. Kerana semasa zaman jahiliah,terdpt pelbagai amalan2 ganjil oran arab spt berguling2 di kubur, sehinggalah pemahaman Islam telahh meningkat, barulah Nabi membenarkan ziarah kubur.

- kena mengingati mati utk mengatasi cabaran semasa, perlu lebih rajin dan berusaha utk mempastikan kehidupan di alam kubur sbg tmn2 syurga. Begitu juga tidak membiarkan alam barzakh/kubur merupakan suatu tempat siksa sementara menantinya Hari Kiamat (iaitulah di disebutkan lubang kubur sebagai lubang2 neraka).

- adat org arab, sentiasa mendoakan kebaikan ke atas org yg berbuat baik kpdnya dgn mengucapkan "jazza kallah". Berbanding adat melayu amat payah mengucapkan doa kebaikan ke atas org yg memberikan bantuan/pertolongan.

- jika beramal/mengajar org maka itulah sebenarnya ilmu kpd/kebaikan kpd diri sendiri. Oleh itu jgn malas/kedekut mengajarkan ilmu kpd org lain, kerana ilmu kita adalah apa yg diajarkan kpd org lain.
Published with Blogger-droid v1.7.4

No comments: