Saturday, July 19, 2014

Kelemahan orang yahudi

- us Muhammad Fauzi Asmuni Kuliah Suboh 19-Jul-2014

Sifat/Kelemahan orang yahudi

Bumi Palestin dimuliakan oleh Allah, termasuk dlm kemuliaan peristiwa Israk dan Mikraj.

-Surah Al-Israk ayat 17:1 (klik sini utk paparan ayat) 

(بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَىٰ بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا ۚ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ)

Maha Suci Allah yang telah menjalankan hambaNya (Muhammad) pada malam hari dari Masjid Al-Haraam (di Makkah) ke Masjid Al-Aqsa (di Palestin), yang Kami berkati sekelilingnya, untuk memperlihatkan kepadanya tanda-tanda (kekuasaan dan kebesaran) Kami. Sesungguhnya Allah jualah yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui.

Bumi Palestin tidak lari dr hal israel, dan disebutkan dlm Al-Quran bhw berlaku 2 kerosakan di muka bumi disebabkan oleh penguasaan israel.

Surah Al-Israk ayat 17:4 (klik sini) 

(وَقَضَيْنَا إِلَىٰ بَنِي إِسْرَائِيلَ فِي الْكِتَابِ لَتُفْسِدُنَّ فِي الْأَرْضِ مَرَّتَيْنِ وَلَتَعْلُنَّ عُلُوًّا كَبِيرًا)

Dan Kami menyatakan kepada Bani Israil dalam Kitab itu: "Sesungguhnya kamu akan melakukan kerosakan di bumi (Palestin) dua kali, dan sesungguhnya kamu akan berlaku sombong angkuh dengan melampau.

Penguasaan pertama dan kerosakan yg berlaku adalah semasa zaman sebelum zaman Nabi Muhammad saw. Bermula dr zaman selepas diperintah oleh Nabi Ishak, bani israel bertindak membunuh para nabi dan rasul.

- Tafsiran dari Sheik Ahmad Daud:
  • Bani israel sentiasa diperintah oleh para Nabi, mereka selalu ditindas. 
  • Mereka meminta dikurniakan seorg raja. 
  • Allah perkenankan permintaan mereka, di mana mereka peroleh seorg raja ie raja Talut, dan di bwh pemerintahan raja talut, bani israel berjaya mengalahkan firaun yg namanya Jalut. Kemudian didatangkan Allah seorg nabi ie Nabi Ishak menjadi raja mereka. 
  • Pada zaman tersebut bani israel menjadi kuat dan menguasai ekonomi, etc.

Surah Al-Araf ayat 7:137 (klik sini) 

(وَأَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذِينَ كَانُوا يُسْتَضْعَفُونَ مَشَارِقَ الْأَرْضِ وَمَغَارِبَهَا الَّتِي بَارَكْنَا فِيهَا ۖ وَتَمَّتْ كَلِمَتُ رَبِّكَ الْحُسْنَىٰ عَلَىٰ بَنِي إِسْرَائِيلَ بِمَا صَبَرُوا ۖ وَدَمَّرْنَا مَا كَانَ يَصْنَعُ فِرْعَوْنُ وَقَوْمُهُ وَمَا كَانُوا يَعْرِشُونَ)

Dan Kami wariskan kepada kaum (Bani Israil) yang telah tertindas itu akan daerah-daerah timur bumi (Palestin) dan daerah-daerah baratnya, yang Kami telah melimpahkan berkat padanya. Dan telah sempurnalah Kalimah Allah (janjiNya) yang baik kepada kaum Bani Israil kerana kesabaran mereka (semasa mereka ditindas oleh Firaun), dan Kami telah hancurkan apa yang telah dibuat oleh Firaun dan kaumnya dan apa yang mereka telah dirikan (dari bangunan-bangunan yang tinggi)

Semasa zaman kisah Nabi Isa telah muncul kaum yahudi dan Rom. Org Rom pegang Baitulmaqdis selama 10 kurun, hinggalah jatuh ke tangan Islam di zaman pemerintahan saidina Abu Bakar as-Siddik.

Allah sebut dlm Quran: kemudian kami kembalikan (Baitulmaqdis) kpd kamu.

Saidina Umar berjaya membuka Baitulmaqdis, yg membuka kpd pembukaan Syria dan Lubnan.

Janji Allah yg ke-2 (yg terakhir) ie bani israel (org yahudi) kembali berkuasa di dunia dan melakukan kerosakan di dunia, (mereka menguasai dunia), mereka mengaibkan muka2 org Islam.

Sheik Ahmad Daud tafsirkan bhw zaman inilah yg dirujukkan kpd Janji Allah terhadap bani israel ie menguasai dunia dan melakukan kerosakan.

Surah Al-Israk ayat 17:7 (klik sini) 

(إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ ۖ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا ۚ فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ لِيَسُوءُوا وُجُوهَكُمْ وَلِيَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ كَمَا دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَلِيُتَبِّرُوا مَا عَلَوْا تَتْبِيرًا)

Jika kamu berbuat kebaikan, (maka faedah) kebaikan yang kamu lakukan adalah untuk diri kamu; dan jika kamu berbuat kejahatan, maka (kesannya yang buruk) berbalik kepada diri kamu juga. Oleh itu, apabila sampai masa janji (membalas perbuatan derhaka kamu) kali kedua, (Kami datangkan musuh-musuh kamu) untuk memuramkan muka kamu (dengan penghinaan dan keganasannya); dan untuk memasuki masjid (BaitulMaqdis) sebagaimana mereka telah memasukinya pada kali yang pertama; dan untuk menghancurkan apa sahaja yang mereka telah kuasai, dengan sehancur-hancurnya.

Kekalahan org yahudi bukan disebabkan oleh tentera² Palestin sahaja, ianya disokong dan dibantu oleh lain² pejuang yg dtg dr luar Palestin.

Org yahudi amat takutkan kematian.

Surah Al-Hasr menceritakan sifat kelemahan org yahudi
  1. takutkan kematian
  2. sentiasa menyorok/berlindung disebalik benteng2 tinggi (spt yg kini dibina disempadan Palestin.

Surah Al-Hasr ayat 59:14 (klik sini) 

(لَا يُقَاتِلُونَكُمْ جَمِيعًا إِلَّا فِي قُرًى مُحَصَّنَةٍ أَوْ مِنْ وَرَاءِ جُدُرٍ ۚ بَأْسُهُمْ بَيْنَهُمْ شَدِيدٌ ۚ تَحْسَبُهُمْ جَمِيعًا وَقُلُوبُهُمْ شَتَّىٰ ۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَا يَعْقِلُونَ

(Orang-orang Yahudi dan orang-orang munafik) dengan keadaan bersatu padu sekalipun, tidak berani memerangi kamu melainkan di kampung-kampung yang berbenteng kukuh, atau dari sebalik tembok. (Sebabnya): permusuhan di antara mereka sesama sendiri amatlah keras; engkau menyangka mereka bersatu padu, sedang hati mereka berpecah belah (disebabkan berlainan kepercayaan mereka). Yang demikian itu, kerana mereka adalah kaum yang tidak memahami (perkara yang sebenarnya yang memberi kebaikan kepada mereka).

3) saling tidak mempercayai

- Yahudi adalah yg paling banyak membunuh para Nabi Allah. Termasuk juga yg ingin membunuh Nabi Isa.
- Konsep triniti adalah dimulakan oleh org yahudi.

- Pope sebenarnya adalah yahudi. Ini merupakan kejayaan yahudi terhadap kristian.

- Org yahudi sentiasa menukar nama tuhan mereka.
-org yahudi tiada penghormatan terhadap tuhan. Mereka mencerca sifat tuhan mereka, spt tangan tuhan pendek.
- Al manna dan salwa, org yahudi sgt malas hingga meminta tuhan menyuapkan makanan ke mulut mereka.
- Org yahudi pegang kitab mereka (talmut) dgn mengangguk-angguk kepala kemudiannya menghempaskan kitab talmut. Itu adalah cara org yahudi menyembah tuhan mereka.

- Org yahudi suka memungkiri janji. Org yg tidak faham nas dan hadis akan mengharapkan apbl ada perjanjian dgn org yahudi maka perjanjian itu akan dipatuhi/dihormati oleh org yahudi.
  • (a) di zaman Rasulullah, perjanjian Madinah adalah perjanjian yg dibuat dgn org yahudi. Namun selepas beberapa tahun, org yahudi memungkiri perjanjian Madinah ini.

-Perang arab 1948, sebagai memperingati perang org islam dgn israel. Sempadan 1948 adalah kawasan islam yg dirampas oleh israel
  • (a) pd zaman tersebut, keadaan di kawasan tersebut amat teruk dan ramainya org2 islam yg tidak melaksanakan islam. Akhirnya kawasan inilah yg jatuh kpd israel.
  • (b) kini kawasan ini telah mula kuat dlm amalan islam, dan kembali kpd ajaran Allah.

-Perkembangan di Palestin kini makin meningkat:
  • (a) teknologi persenjataan yg dicipta oleh org yahudi spt penciptaan roket R160 (160 km), J80 (80 km). Komando islam (yg beberapa kali berjaya culik org (tentera yahudi)
  • (b) dlm masa yg singkat byk bantuan dana dpt dikumpulkan utk disumbangkan kpd Palestin, kesan drpd capaian maklumat terhadap Palestin. Di zaman PLO (Fatah) hanya yasser arafat yg dikenali di Palestin. Namun selepas PLO tewas, pejabatnya digeledah dan terjumpanya perjanjian² Fatah dgn israel yg memihak kpd israel dan transaksi² bank/kewangan. Hingga dilaporkan apbl yasser mati, ada berbillion dollar dlm akaunnya. 

Surah Ali-Imran ayat 3:111 (klik sini) 

(لَنْ يَضُرُّوكُمْ إِلَّا أَذًى ۖ وَإِنْ يُقَاتِلُوكُمْ يُوَلُّوكُمُ الْأَدْبَارَ ثُمَّ لَا يُنْصَرُونَ)

Mereka (kaum Yahudi dan Nasrani) tidak sekali-kali akan membahayakan kamu, kecuali menyakiti (perasaan kamu dengan ejekan dan tuduhan yang tidak berasas). Dan jika mereka memerangi kamu, mereka akan berpaling lari membelakangkan kamu (kalah dengan sehina-hinanya); sesudah itu mereka tidak akan mencapai kemenangan.



No comments: