Saturday, March 11, 2017

Jangan terlalu takut dan jangan terlalu bimbang

- us Zamri Kuliah Suboh Sabtu 11-Mac-2017

- Dlm bab rezeki, kita jangan susah hati, ie jangan risaukan hal Allah di mana kita hanya lakukan ibadah (membuat kerja) dgn memastikan cara yang halal. Org beriman akan tenang, dan redho dgn kurniaan Allah ke atas rezeki yh diperoleh.

- ukhwah sgt berkait rapat dgn keimanan. Lagi tinggi keimanan seseorg maka semakin ia berlapang dada, dan dikurnia nikmat ukhwah.

Surah Fusilat Ayat 41 30:

(إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ)

- Sesungguhnya orang-orang yang menegaskan keyakinannya dengan berkata: "Tuhan kami ialah Allah", kemudian mereka tetap teguh di atas jalan yang betul, akan turunlah malaikat kepada mereka dari semasa ke semasa (dengan memberi ilham): "Janganlah kamu bimbang (dari berlakunya kejadian yang tidak baik terhadap kamu) dan janganlah kamu berdukacita, dan terimalah berita gembira bahawa kamu akan beroleh syurga yang telah dijanjikan kepada kamu.

- keyakinan dan kebergantungan kpd Allah. Apa shj yg ditentukan oleh Allah, maka seseorg itu mestilah meyakini ketentuan Allah. Walau diuji dgn kesusahan, kesempitan, penyakit maka dia akan meyakini itu semua adalah ujian dr Allah.

- Ayat 41 31:

(نَحْنُ أَوْلِيَاؤُكُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَفِي الْآخِرَةِ ۖ وَلَكُمْ فِيهَا مَا تَشْتَهِي أَنْفُسُكُمْ وَلَكُمْ فِيهَا مَا تَدَّعُونَ)

"Kamilah penolong-penolong kamu dalam kehidupan dunia dan pada hari akhirat; dan kamu akan beroleh - pada hari akhirat - apa yang diingini oleh nafsu kamu, serta kamu akan beroleh - pada hari itu - apa yang kamu cita-citakan mendapatnya.

- Ayat 41 32:

(نُزُلًا مِنْ غَفُورٍ رَحِيمٍ)

"(Pemberian-pemberian yang serba mewah itu) sebagai sambutan penghormatan dari Allah Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani!"

- habbatussauda adalah ubat kpd segala penyakit melainkan penyakit mati.

Maksud hadis:
(1) kita perlu berusaha utk mencari ubat
(2) perlu mencari punca kesembuhan dgn memastikan perkara2/unsur2 yg halal, dan tidak melakukan perkara atau melibatkan perkar2 yg syirik (ie bergantung kpd selain dr Allah).

- manusia takut terhadap perkara yg belum berlaku (spt ketakutan terhadap azab yg menantinya di kubur, di Padang Mahsyar, dan azab neraka). Manusia merasa bimbang apa yg akan ditinggalkan kpd keluarganya bila dia tiada.

- Org yg beriman akan dihilangkan rasa takut dan rasa kebimbangan.

- seseorg akan merasa bahagia bila:
(i) dia tidak merasa takut atau terlalu takut dgn perkara yg belum berlaku
(ii) dia tidak bersedih atau terlalu bersedih terhadap perkara yg telah berlaku.

- yg paling dekat dgn kita adalah Allah, maka letakkan kebergantungan kpd Allah, bukannya kpd manusia (spt org yg berpangkat/berjawatan/menteri).

- berlapang dada dan redho dgn sesuatu yg berlaku kerana yakin dgn ketentuan Allah.

- ayat 32:
(a) kurniaan dr Allah adalah sebaik-baik pemberian dr Allah
(b) tingkatkan ketakwaan kpd Allah, dan letakkan kebergantungan hanya kpd Allah.

No comments: