Saturday, March 18, 2017

Selidik berita yang diterima

- us Ibrahim Kuliah Maghrib Sabtu 18-Mac-2017

Surah Al-Hujrat Ayat 49:6

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ

Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini - dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) - sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan.

(1) Bagaimana kita hendak menyelidik kebenaran itu?
- Maka kita perlu memiliki ilmu utk mengenali siapa yg membawa berita itu, bagaimana perangainya, bagaimana ibadatnya kpd Allah, adakah dia solat lima waktu, adakah sempurna keadaan solatnya.

- biasanya di sesuatu tempat ramai yg tergolong dlm golongan org fasik spt:
a) tidak menunaikan solat
b) tidak menutup aurat

- masyarakat yg bertakwa adalah masyarakat putih, bersih hati.
- org fasik yg dtg membawa berita yg akan memburukkan keadaan masyarakat yg beriman/bertakwa/putih, maka kena berhati-hati dgn mereka ini.
- syarak menetapkan kesaksian org fasik tidak diterima. Termasuk juga syarat yg ditetapkan utk menjadi saksi (termasuk saksi nikah).
- perangai org fasik adalah dia suka jika org disekelilingnya kucar-kacir, gelabah.

- oleh kerana itu Allah berkehendakkan kita mengenali org2 di sekeliling kita, utk memastikan kebenaran cerita (yg dibawa oleh org fasik). Org yg tidak peka dgn org fasik, dia suka keadaan yg disebabkan oleh berita yg di bawa oleh org fasik.

Surah At-Taubah Ayat 9:67

(الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ ۚ يَأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ وَيَقْبِضُونَ أَيْدِيَهُمْ ۚ نَسُوا اللَّهَ فَنَسِيَهُمْ ۗ إِنَّ الْمُنَافِقِينَ هُمُ الْفَاسِقُونَ)

Orang-orang munafik lelaki dan perempuan, setengahnya adalah sama dengan setengahnya yang lain; mereka masing-masing menyuruh dengan perbuatan yang jahat, dan melarang dari perbuatan yang baik, dan mereka pula menggenggam tangannya (bakhil kedekut). Mereka telah melupakan (tidak menghiraukan perintah) Allah dan Allah juga melupakan (tidak menghiraukan) mereka. Sesungguhnya orang-orang munafik itu, merekalah orang-orang yang fasik.

No comments: