Tuesday, February 5, 2019

Hukum tajwid: Tempat-tempat Saktah

Tempat² saktah semasa membaca Al-Quran

(Rujukan: Kitab Pelajaran Tajwid, us Azhari Ibrahim, muka surat 73)

1) Tanda saktah iaitu tanda kecil huruf sin sama  ada diletakkan:

(i) di atas huruf, atau
(ii) di sebelah tepi (hujung) ayat (pada Al-Quran cetakan terdahulu),

ianya menandakan wajib berhenti bacaan tanpa mengambil nafas, (ie tidak terus berhenti bacaan, sebaliknya berhenti seketika), dalam kadar 1 harkat, dan sambung semula bacaan ayat tersebut.

2) 4 tempat adanya tanda saktah di dlm Al-Quran:

2.1) Surah Al-Kahfi Ayat 18:2
- hanya jika bacaan ayat pertama disambung dgn ayat kedua. Namun kebiasaanya kita berhenti pada ayat pertama, ambil nafas dan baca ayat kedua.




Segala puji tertentu bagi Allah yang telah menurunkan kepada hambaNya (Muhammad), Kitab suci Al-Quran, dan tidak menjadikan padanya sesuatu yang bengkok (terpesong):



(Bahkan keadaannya) tetap benar lagi menjadi pengawas turunnya Al-Quran untuk memberi amaran (kepada orang-orang yang ingkar) dengan azab yang seberat-beratnya dari sisi Allah, dan memberi berita gembira kepada orang-orang yang beriman yang mengerjakan amal-amal soleh, bahawa mereka akan beroleh balasan yang baik.


2.2) Surah Yasiin Ayat 36:52



(Pada ketika itu) orang-orang yang tidak percayakan hidup semula berkata: Aduhai celakanya kami! Siapakah yang membangkitkan kami dari kubur tempat tidur kami?,, (Lalu dikatakan kepada mereka): " Inilah dia yang telah dijanjikan oleh Allah Yang Maha Pemurah dan benarlah berita yang disampaikan oleh Rasul-rasul!,


2.3) Surah Al-Qiamah Ayat 75:27



Dan (orang-orang yang hadir di sisinya heboh) berkata: "Siapakah yang dapat menawar jampi (dan mengubatnya)?"


2.4) Surah Al-Mutaffifin Ayat 83:14



Sebenarnya! (Ayat-ayat Kami itu tidak ada cacatnya) bahkan mata hati mereka telah diselaputi kekotoran (dosa), dengan sebab (perbuatan kufur dan maksiat) yang mereka kerjakan.

No comments: