Saturday, March 18, 2023

Redha siri-2

- us Azhar Tuarno kuliah Suboh Sabtu 18-Mac-2023

Redha

- Readha adalah pintu keyakinan kpd Allah.
- Allah Maha Mengetahui, mungkin sesuatu yg tidak disukai itu mendatangkan keburukan sebaliknya sesuatu yg disukai itu mendatangkan keburukan. Surah Al-Baqarah ayat 2:216 (klik sini)
{ كُتِبَ عَلَيۡكُمُ ٱلۡقِتَالُ وَهُوَ كُرۡهٞ لَّكُمۡۖ وَعَسَىٰٓ أَن تَكۡرَهُواْ شَيۡـٔٗا وَهُوَ خَيۡرٞ لَّكُمۡۖ وَعَسَىٰٓ أَن تُحِبُّواْ شَيۡـٔٗا وَهُوَ شَرّٞ لَّكُمۡۚ وَٱللَّهُ يَعۡلَمُ وَأَنتُمۡ لَا تَعۡلَمُونَ }

Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya.

- Jika kita redha dgn ujian, Allah akan bantu dan berikan tekad (kecekalan) dan kesabaran.

- Dlm menghadapi bencana, jangan sebut hikmah disebalik bencana yg dihadapi, sebaliknya minta org² yg dilanda bencana utk bersabar.

- redha mendidik manusia utk berfikiran positif. Jika kita redha dgn pilihan Allah, akan membuatkan kita dlm keadaan belas kasihan dan rahmat Allah.  Dgn belas kasihan Allah dah rahmat Allah maka Allah akan pelihara kita dari hal yg sulit.

No comments: