Monday, June 20, 2011

Beradab dgn Al-Quran

- Us Nizam Kuliah Maghrib Selasa 14 Jun 2011 (**catatan kuliah)
 

Ajaran sesat
- asas/punca ajaran sesat dr tariqat, dan pelajar tsbt tidak mempunyai fahaman yg kukuh ttg ajaran Islam. Akibatnya dia mengambil pentafsiran sendiri terhdp Al-Quran dan hadis, dan buleh mempengaruhi org lain. Oleh itu ajaran sesat perlu dihapuskan dr terus menular di kalangan masyarakat.
 
Kitab Minhajul Muslim oleh Sheik Abu Bakar Jabir Al-Jazairi.
-doa seorg lelaki terhadap seorg saudaranya yg lain yg tidak ada dihadpnnya, maka doanya mustajab. Berdoa dlm solat tahajud, amat mustajab.

-Sheik Abu Bakar Jabir al-Jazairi menolak permohonan sesorg utk mencium tangan kerana dia tidak meminta dicium. Sebaliknya dia menasihati org tsbt utk mendoakan utknya.
 
Fasal ke-3: Beradab dgn Al-Quran
-dr sebuah hadis Rasulullah: Sesungguhnya hati2 itu akan berkarat, seolah2 besi itu berkarat.
-bila hati sudah berkarat, dosa tidak dianggap suatu yg berat, mudah utk org itu melakukan perkara2 yg dilarang oleh Allah.
 
-para sahabat bertanya apakah ubat utk hati yg berkarat, dan jawab Baginda:
1) membaca Al-Quran
2) mengingati mati, dgn cara menghadiri majlis2 ilmu.

-Muaz ibn Jabal: diutus oleh Rasulullah ke Yaman. Dia rindu terhdp majlis2 ilmu dan menulis "mengajak para2 sahabat utk duduk sebentar utk meningkat iman, agar tidak berkarat".

-kata
Sheik Abu Bakar Jabir al-Jazairi: suatu ketika, dtg seorg kafir yg amat memusuhi/benci Rasulullah. Dia meminta Rasulullah utk membaca Al-Quran utk menyaksikan sendiri kehebatan Al-Quran. Rasulullah membacakan ayat " innallah ha wa mala ika tahu anil fahsya iwal munkar...". Bila Rasulullah berhenti membaca dia terus meminta utk diulang semula ayat2 tersbt. Dia merasa hairan terhdp isi dan keindahan ayat tsbt yg walaupun pendek tetapi membawa maksud yg sgt indah.  Dia kemudiaannya terus mengucap syahadah , dan berkata ada kemanisan apbl mendgr ayat2 tsbt, dia yakin ayat2 itu bukan disebut oleh manusia, dia yakin Al-Quran itu dtg dr Allah.

-apbl sesorg yg beramal dgn Al Quran dia akan menghalalkan perkara2 yg dihalalkan oleh Al-Quran, mengharamkan perkara2 yg diharamkan
Al-Quran, akhlak spt yg diajarkan oleh Al-Quran.

-sesunggunhnya sesiapa yg membaca
Al-Quran, maka Al-Quran akan menjadi hujah kpd pembacanya. Apbl berhadpndgn Allah, Al-Quran akan mendatangi kita dan berhujah di Padang Mahsyar kelak.

Adab2 membaca
Al-Quran
1) membaca
Al-Quran dlm keadaan pakaian yg sempurna,
2) berwuduk, (menghormati kitab Allah)
3) bersih,
4) mengadap kilat,
5) duduk dlm keadaan tenang.

No comments: