Sunday, January 29, 2017

Perintah Berdakwah

- us Mohd Fadly Yusof Kuliah Maghrib Ahad 29-Jan-2017

Perintah berdakwah, Surah An-Nahlu 16:125

(ادْعُ إِلَىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ ۖ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ ۚ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِيلِهِ ۖ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ)

Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang yang sesat dari jalanNya, dan Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang mendapat hidayah petunjuk.

- Tafsir dr Ibnu Kasir utk "bil hikmah" adalah merujuk kpd Al-Quran dan sunnah. Dakwah perlu dilakukan spt cara dakwah Rasulullah; bukannya mengikut cara individu tersendiri.

- Tafsir "mauizah" adalah serlahkan contoh atau model yg diajarkan oleh Rasulullah, maka org yg bukan Islam akan dtg memasuki Islam.
- para sahabat yg melihat keperibadian dan cara hidup Rasulullah, yg asalnya memusuhi dan ada yg berhasrat hendak membunuh Rasulullah, akhirnya memeluk Islam.

- Tafsir "wa ja dilhum billati hiya ihsan", adalah berhujahlah dgn org yg tlh nampak kebenaran Islam, tetapi masih belum mahu memeluk Islam, spt para ketua penganut budha, hindu, kristian, etc. Semoga jikabtidak mereka memeluk Islam, tetapi para pengikut mereka sedar dan memeluk Islam.

- ucapan Rasulullah ketika baru tiba di Madinah (ie hijrah dr Mekah ke Madinah)

(a) sebarkan salam
(b) berikan makanan
(c) tanya khabar (dirinya, keluarganya dan pekerjaannya/ternakan/ladang/kebun/etc,
(d) doakan mereka (doakan juga kpd yg bukan Islam, agar diberikan hidayah utk memeluk Islam).

Jaminan Rasulullah adalah sesiapa yg dpt melakukan 4 perkara Siapa yg dpt mendoakan

- Adab berdakwah ie
(i) ajak mereka utk mengenali Allah ie menyaksikan bhwsanya tiada Tuhan melainkan Allah dan bhwsanya Nabi Muhammad itu pesuruh Allah.

(ii) ajak mereka yg tlh bersyahadah itu utk menunaikan solat,

(iii) jika mereka tlh dpt lakukan bersihkan aqidah dan menjaga ibadah, maka ajak mereka mengeluarkan zakat.

itulah kaedah dahwah yg diajarkan kpd Muaz ra, apbl Muas ditugaskan oleh Rasulullah utk berdakwah kpd penduduk di Yaman (yg ketika itu masih ramai pengikut yahudi dan nasrani).

No comments: