Saturday, January 21, 2017

Pilih pemimpin yang taat kpd perintah Allah

-us Ibrahim Kuliah Maghrib Sabtu 21-Jan-2017

Pilih pemimpin yany taat kepada perintah Allah

Surah Al-Hujrat Ayat 49:7 (klik sini utk paparan ayat

وَاعْلَمُوا أَنَّ فِيكُمْ رَسُولَ اللَّهِ ۚ لَوْ يُطِيعُكُمْ فِي كَثِيرٍ مِنَ الْأَمْرِ لَعَنِتُّمْ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمَانَ وَزَيَّنَهُ فِي قُلُوبِكُمْ وَكَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ وَالْفُسُوقَ وَالْعِصْيَانَ ۚ أُولَٰئِكَ هُمُ الرَّاشِدُونَ

Dan ketahuilah! Bahawasanya dalam kalangan kamu ada Rasulullah (maka janganlah kemahuan atau pendapat kamu mendahului pentadbirannya); kalaulah ia menurut kehendak kamu dalam kebanyakan perkara, tentulah kamu akan mengalami kesukaran; akan tetapi (Rasulullah tidak menurut melainkan perkara yang diwahyukan kepadanya, dan kamu wahai orang-orang yang beriman hendaklah bersyukur kerana) Allah menjadikan iman suatu perkara yang kamu cintai serta di perhiaskannya dalam hati kamu, dan menjadikan kekufuran dan perbuatan fasik serta perbuatan derhaka itu: perkara-perkara yang kamu benci; mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang tetap menurut jalan yang lurus;

Al-Hujrat Ayat 49:8 (klik sini

فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَنِعْمَةً ۚ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ

(Mereka dijadikan berkeadaan demikian) sebagai limpah kurnia dan nikmat pemberian dari Allah; dan (ingatlah), Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.

- diturunkan Rasulullah itu adalah utk disampaikan wahyu kpd org² umat manusia. Kemudiannya dibacakan oleh Rasulullah kpd manusia.

- Tuntutan org yahudi adalah diturunkan wahyu kpd kaum mereka, bukannya kpd Rasulullah yg bukannya berasal dr keturunan bani Israel, sebaliknya keturunan Arab.

- Dlm ayat ini Allah memberi tahu manusia bhw Rasul tlh dilantik dan dgn itu taat dan patuh kpd baginda.

- utk memilih seseorg utk dijadikan ketua, maka pilih org yg patuh kpd perintah Allah. Di Akhirat nanti kita akan ditanya siapa yg kita ikuti.

- Rasulullah itu kata-katanya adalah yg diwahyukan oleh Allah, bukannya saja-saja. Kata-kata, dan perbuatan baginda mengikut Al-Quran dan dicatatkan sebagai hadis utk dijadikan amalan dan contoh oleh umatnya.

No comments: