Friday, April 18, 2014

Keadaan dlm neraka

-us Hasnan Kassan Kuliah Maghrib

1) Surah Al Maarij

Ayat 33-34 Sifat2 org yg akan masuk nerana
35-37. Keadaan org yg dlm neraka
38-43 menceritakan bhw Al-Quran turunnya dr Rabbul 'alamin

2) Azab di atas azab
Surah Ibrahim Ayat 16 (m/s257)
"Di belakangnya disediakan neraka Jahannam, dan ia akan diberi minum dari air danur (yang keluar dari tubuh ahli neraka)."

Ayat 17
"Ia meminumnya dengan terpaksa dan hampir-hampir tidak dapat diterima oleh tekaknya (kerana busuknya), dan ia didatangi (penderitaan) maut dari segala arah, sedang ia tidak pula mati (supaya terlepas dari azab seksa itu); dan selain dari itu, ada lagi azab seksa yang lebih berat."

- Halkummnya penuh dgn buah zalkum, yg pahit. Diminumnya air nanah campur darah utk melegakan tekaknya yg pahit dan tercekik. Air yg mendidih masuk ke perutnya, jengking sebesar baghal/kaldai menyengatnya. Sekali disengat gugurlah isi dagingnya, namun dia tidak mati, sebaliknya dipulihkan semula dan merasalah ia seksaannya.

3) Surah Al-Israk ayat 36 (m/s 285)
" Dan janganlah engkau mengikut apa yang engkau tidak mempunyai pengetahuan mengenainya; sesungguhnya pendengaran dan penglihatan serta hati, semua anggota-anggota itu tetap akan ditanya tentang apa yang dilakukannya."

- Kalau tidak tahu jangan berbicara.

4) masih ada org yg berani buat dosa walau tahu seksa dan azab yg menanti di akhirat. Ini disifatkan sebagai org yg dipengaruhi. Org sebegini adalah lemah otak, mungkin daya ingatan mereka cukup baik (mencapai keputusan peperiksaan yg baik/cemerlang)

-Surah Ibrahim ayat 21 (m/s 258)

" Dan mereka sekalian tetap akan berhimpun mengadap Allah (untuk dihisab pada hari kiamat); kemudian orang-orang yang lemah (yang menjadi pengikut) kepada orang-orang yang sombong takbur itu akan berkata kepada mereka (yang menjadi pemimpinnya): "Sesungguhnya kami telah menjadi pengikut kamu; maka adakah kamu dapat menolak daripada kami sedikit dari azab Allah? " Mereka menjawab: "Kalaulah Allah menunjukkan jalan selamat kepada kami, tentulah kami tunjukkan jalan itu kepada kamu. (Sekarang) sama sahaja kepada kita, sama ada kita menggelisah dan mengeluh atau kita bersabar, tiadalah sebarang jalan bagi kita untuk melepaskan diri (dari azab itu)".

- Org yg lalai, yg lemah otak yg mengikut perkara yg dilakukan oleh org lain. Sesungguhnya dia akan dimasukkan dlm neraka.

- Mereka yg masuk neraka akan menyesal dan nertanyakan org yg melalaikan mereka supaya diringankan azab yg diterimanya.

- Mereka yg melalaikan org lain itu akan menjawab, bhw jika dia diberikan petunjuk oleh Allah nescaya dia akan mengajak kpd kebaikan.

No comments: