Saturday, December 24, 2016

Keutamaan melakukan ibadah

- us Zawawi kuliah Suboh Sabtu   24-Dis-2016

- Apakah amal yg paling Allah suka dilakukan oleh hambaNya utk menghampiri Allah?
Imam Shafie terdiam kemudiannya menangis dan mengatakan bhw bukanlah suatu urusan itu merentas tempoh yg panjang (ie perlu melakukan suatu amalan yg panjang)  tetapi tetapkan nafsu kamu  ke luar ie serahkan jiwa sepenuhnya dlm melakukan segala perbuatan hanya kpd Allah semata-mata.

6 cara iblis mengganggu seorg muslim:
1) cuba utk mengkufurkan seorg muslim
2) cuba spy seorg muslim berlaku syirik kpd Allah
3) tenggelamkan dlm dosa besar
4) tenggelamkan dlm dosa kecil
5) tenggelamkan dlm perkara2 harus
6) menipu seorg muslim dlm hal yg halus dlm urusan harian (al waliat) keutamaan melakukan ibadat.

- ulamak membuat kesimpulan bhw apbl Rasulullah ditanyakan apakah amalan yg paling baik, maka Rasulullah memberikan jawapan yg berbeza. Menunjukkan keutamaan amalan adalah mengikut keadaan dan keperluan org yg bertanya.

Farizah setkan meeting pkul 4:00ptg ni.
- hadis: di mlm Lailatu Qadar ada satu amalan yg lebih baik drpd beramal di mlm Lailatul Qadar di sebelah Hajaratul Aswad, iaitulah yg berjaga di bumi yg menakutkan yg berkemungkinan dia tidak boleh balik kpd ahli keluarganya.
--> dlm keadaan bersiap sedia utk berperang, adalah lebih baik berjaga di suatu tempat di luar sana utk mengintai sebarang kemungkinan pihak musuh menghampiri kawasan/keluarga kita.

- hadis lain: Rasulullah memberitahu bhw adalah lebih baik menunaikan hajat seorg muslim berbanding dgn beramal iktikaf selama 1 bulan di Masjid Nabawi.

- Perang Tabuk, tentera Islam 30,000 org menentang tentera Rom, dan saidina Ali  tidak dibenarkan menyertai peperangan Tabuk itu, kerana keutamaan diletakkkan kpd saidina Ali utk tinggal di Madinah, menjaga keluarganya dan menjaga keadaan keselamatan di Madinah.
--> seseorg boleh beramal apa shj dan kesesuaian keutamaan amalan adalah mengikut keadaan setempat.
- perlu berfikir secara mendlm utk melakukan sesuatu amalan, dibandingkan dgn keadaan semasa.
- Cth adalah lebih afdal utk menginfakkan belanja utk melakukan haji (selain haji yg wajib) juga umrah (kali ke 2, 3, etc), dan diinfakkan harta itu utk jihad membantu umat islam yg dihimpit dgn masalah peperangan, penyiksaan, diancam murtad, kehabisn belanja utk menuntut ilmu, dan kebuluran.

- Imam Malik memberikan keutamaan kpd dirinya utk menuliskan ilmu dan menghimpun hadis.

No comments: