Thursday, December 29, 2016

Dosa Besar ke-22 Orang Yang Menipu Harta Rampasan Perang

- us Shairozi Hashim kuliah Maghrib Khamis 29-Dis-2016
Org yg menipu harta rampasan perang

- harta rampasan perang adalah harta hasil dari peperangan antara tentera Islam dan tentera kufar.

- motivasi tentera kufar utk turut berperang adalah dgn ancaman sekiranya tewas, maka harta, isteri dan anak mereka akan dijadikan tebusan. Oleh itu mereka membawa bersama harta isteri dan anak2. Sementara motivasi tentera Islam adalah mati syahid.

- Harta rampasan yg diperoleh dr hasil kemenangan terhadap tentera kufar, akan diserahkan kpd Rasulullah utk diagihkan.

- Rasulullah selaku pemerintah negara dan pemegang amanah negara bertangungjawab mengagihkan harta rampasan.

- org yg merampas harta rampasan perang adalah org yg mengambil apa2 bhgn rampasan perang sebelum ianya diserahkan kpd Rasulullah.

- keadaan hari ini adalah harta negara yg diuruskan oleh pihak pemerintah. Khianat terhadap amanah ini adalah agihan harta negara tidak dilakukan mengikut cara yg betul.

- pd Hari Akhirat, barang yg dicuri akan dipikul oleh sipencuri ditengkuknya.
Hadis: Imam Muslim meriwayatkan dari Ahu Hurairah ra berkata, "Suatu hari Rasulullah saw berdiri di tengah-tengah kami. Beliau menyebut tentang ghulul, menganggapnya suatu urusan yang besar. Lalu beliau bersabda, 
  • 'Sungguh aku akan mendapati seseorang di antara kalian paha hari kiamat datang dengan memikul unta yang melenguh-lenguh. Ia akan berkata, 'Wahai Rasulullah tolonglah aku.' Maka Aku jawab, 'Aku tidak memiliki sesuatupun dari Allah untuk itu. Sungguh Aku telah menyampaikan semuanya kepadamu.
  • Aku juga akan mendapati seseorang di antara kalian pada hari kiamat datang dengan memikul kuda yang meringkik-ringkik. Ia akan berkata, 'Wahai Rasulullah tolong aku.' Maka Aku jawab, 'Aku tidak memiliki sesuatupun dari Allah untuk itu. Sungguh Aku telah menyampaikan semuanya kepadamu. 
  • Aku juga akan mendapati seseorang di antara kalian pada hari kiamat datang dengan memikul kambing yang mengembek-ngembek. Ia akan berkata, 'Wahai Rasulullah tolonglah aku.' Maka Aku jawab, 'Aku tidak memiliki sesuatupun dari Allah untuk itu. Sungguh Aku telah menyampaikan semuanya kepadamu. 
  • Aku juga akan mendapati seseorang di antara kalian pada hari kiamat datang dengan memikul binatang yang mengeluarkan suara-suara keras. Ia akan berkata, 'Wahai Rasulullah tolonglah aku.' Maka Aku jawab, 'Aku tidak memiliki sesuatupun dari Allah untuk itu. Sungguh Aku telah menyampaikan semuanya kepadamu.  
  • Aku juga akan mendapati seseorang di antara kalian pada hari kiamat datang dengan memikul kain dan baju-baju yang berkibar-kibar. Ia akan berkata, 'Wahai Rasulullah tolonglah aku.' Maka Aku jawab, 'Aku tidak memiliki sesuatupun dari Allah untuk itu. Sungguh Aku telah menyampaikan semuanya kepadamu.  
  • Aku juga akan mendapati seseorang di antara kalian pada hari kiamat datang dengan memikul barang-barang berharga. Ia akan berkata, 'Wahai Rasulullah tolonglah aku.' Maka Aku jawab, 'Aku tidak memiliki sesuatupun dari Allah untuk itu. Sungguh Aku telah menyampaikan semuanya kepadamu.   [HR Imam Ahmad dan Al-Bukhari]
Barangsiapa mengambil sesuatu dari harga ghanimah yang tersbt di atas sebelum dibahagikan kpd mereka yg berhak atasnya, tau mengambilnya dari baitulmal tanpa seizin imam, atau dari zakat yg dikumpulkan utk org2 fakir, pada hari kiamat akan datang dgn memikul di leher. Demikian spt yg difirmankan oleh Allah, "Barangsiapa yg berbuat ghulul, maka pada hari kiamat ia kana datang membawa apa yang dikhianatinya itu"

- apa shj harta yg diambil dr harta rampasan perang, perbandaharaan negara, zakat, baitulmal, sebelum dari diagihkan kpd mereka yg berhak menerimanya.

- Ancaman kpd pemimpin, dan pemegang amanah negara, utk bermuhasabah diri supaya tidak dibongkarkan rahsia menipu/songlap harta negara di Akhirat nanti.

- sampaikanlah kpd mereka yg berhak itu walau satu benang atau satu jarum.

- Berhati-hatilah kamu berkenaan penipuan/songlap yg kamu lakukan di dunia, kerana di Akhirat nanti Allah akan bongkarkan segala penipuan yg kita lakukan di hadapan sekalian manusia.
  • jika kamu sebagai wakil mengutip sumbangan, dan jika org beri sedekah, jangan kamu kata itu sebagai hadiah (kpd kamu). Kerana sedekah itu adalah utk org, bukannya utk kamu.

No comments: