Saturday, August 22, 2020

Masjid Hagia Sofia Istanbul

-us Mohd Fauzi Asmuni kuliah Maghrib Ahad 9-Ogo-2020

Ringkasan Sejarah Masjid Hagia Sofia, Istanbul.

Hagia Sofia adalah lambang kerajaan Uthmaniyah,1299 - 1924 (625 tahun).

- kota Konstantinopel, ada 3 ibukota empayar Rom ie satu empayar yg cukup besar merangkumi Eropah, beberapa negara Arab dan beberapa negara Afrika.

- kerajaan Rom terbahagia kpd 2, 
(1) Kristian Barat atau Kristian Katolik, ibu kotanya adalah di Vatican City. 

(2) Kristian Timur atau Kristian Ortodok, ibu kotanya sama ada Istanbul atau Konstantinopel.

Beza antara Kristian Katolik dan Kristian Ortodok:
1. Ortodok meraikan Hari Krismas pd 1-Jan, bukannya 25-Disember.

Gereja Hagia Sofia dibina pd thn 532 siap pd 537, merupakan mercu tanda Kristian Ortodok. Itulah gereja terbesar di Eropah selama 1,500 thn.

Hadis: Akan dibuka kota Konstantinopel adalah raja yg terbaik, dan tentera nya adalah tentera yg terbaik.

لَتُفتَحنَّ القُسطنطينيةُ ولنِعمَ الأميرُ أميرُها ولنعم الجيشُ ذلك الجيشُ

Sesungguhnya akan dibuka kota Konstantinopel, sebaik-baik pemimpin adalah yang memimpin saat itu, dan sebaik-baik pasukan adalah pasukan perang saat itu“.


Bermula dari zaman Saidina Usman adalah membina armada tentera laut. Maka org Islam mula menggunakan kapal utkenyeberangi Laut Mediterranean.
Gerakan.

Pembukaan pulau Cyprus adalah hasil dari armada laut pada zaman Saidina Usman.

Saidina Usman mewasiatkan, Konstantinopel hanya akan dibuka dgn jalan laut. Dan kamu akan berkongsi pahala sekiranya kamu berjaya membuka Andalus (Andalus meliputi Sepanyol, dan Portugal).

Saidina Umar berjaya membuka Mesir. Zaman Saidina Usman tentera Islam berjaya menakluki Sudan. Selepas itu tentera Islam bergerak ke sebelah barat, kemudian naik ke atas hingga ke Morocco, akhirnya menuju ke Istanbul.

Zaman Muawiyah, berlakulah serangan ke Kota Konstantinopel. Antara tahun 661M -670M Muawiyah mengarahkan anaknya Zayid bin Muawiyah utk mengetuai tentera menyerang Konstantinopel.

Abu Ayub Al-Ansari berwasiat sekiranya dia ...

Pd tahun 1,453 (setelah kira-kira 700 tahun selepas serangan pertama ke atas Konstantinopel) barulah Konstantinopel berjaya ditawan oleh tentera Islam, dgn diketuai boleh Raja Al-Fateh.

Dgn pembukaan Konstantinopel, namanya ditukar kpd Istanbul.

Sejarah Islam, sekiranya pembukaan sesuatu bandar secara perjanjian damai, harta dan aset kekal kpd org yg dimeterai perjanjian. Apbl pembukaan secara peperangan, maka semua harta dan aset dirampas. 

Kes yg sama dlm peperangan Islam dan Kristian:
(a) Di Toledo apbl tentera Kristian menakluki secara peperangan, maka masjid ditukar kpd gereja. 

(b) Pada thn 1482, apbl kerajaan Granada jatuh ke tangan tentera Kristian, masjid ditukar kpd muzium.

- Muhammad Al-Fateh apbl menakluki Konstantinopel, org ramai telah keluar dari bandar Konstantinopel, yg tinggal adalah tempok2 tinggi dari tepi laut hinggalah ke daratan. Begitu juga dgn halangan rantaian besi di laut yg berjaya melengahkan tentera Muhammad Al-Fateh. Bilangan tentera Kristian kira2 7,000 org shj kerana ramainya rakyat yg keluar meninggalkan kota/lari. Manakala tentera Muhammad Al-Fateh adalah kira2 250 ribu dgn 72 buah kapal perang.

Muhammad Al-Fateh menggunakan lemak dan darah dari haiwan sembelihan sebagai pelincir utk menarik kapal perang melalui jalan darat bagi melepasi halangan rantai besi tentera Kristian di laut.

- Setelah berjaya menakluki Konstantinopel, Muhammad Al-Fateh memanggil semula penduduk yg melarikan diri (akibat peperangan) utk kembali ke Konstantinopel, dan memberikan semula gereja2 yg dirampas kpd org Yahudi dan ada juga diberikan kpd kaum Yahudi.

Ini merupakan antara kebaikan yg dilakukan oleh Muhammad Al-Fateh (ie memulangkan bangunan gereja kpd penduduk Kristian).

Ada 5 surat dari pendeta Yahudi yg merakamkan kebaikan yg dilakukan oleh Muhammad Al-Fateh dgn pemulangan gereja2 ini.

Gereja Hagia Sofia dibeli oleh Muhammad Al-Fateh, dan ditukarkan kpd masjid, kemudian diwakafkan kdp org Islam.

Apbl telah ditukar kpd masjid, Muhammad Al-Fateh menambah 2 menara (azan), kemudian selepas itu pemerintah seterusnya menambah lagi 2 menara (azan). 

Kubah yg besar adalah kubah asal yg dibina semasa zaman Kristian. Muhammad Al-Fateh banyak mengekalkan senibina asal gereja Hagia Sofia, dgn tanda Kristian, walaupun setelah menjadi masjid.

Kamal Atartuk 
Pd 1934, menggunakan parlimen Turki utk menukar status Hagia Sofia Dari sebuah masjid kpd muzium.
Lambang2 Kristian dimunculkan semula.

Zaman Ana Enderes, berusaha utk menukarkan semula Turki kpd Islam. Dia digantung kerana kesalah cuba mengislamkan Turki.

2012, Erdogan berjaya mendapatkan perintah mahkamah utk membatalkan keputusan parlimen Turki pd thn 1934.

Pd 24-Jul-2020 maka solat Jumaat dimulakan semula selepas dari suatu tempoh yg lama tidak berfungsi sebagai sebuah masjid.

Filipina diambil dari nama Raja Sepanyol ie Philip. Maharlika adalah nama asal Philippines.

Champa adalah bangsa Melayu Islam. Satu kaum dari selatan Cina ie dari bangsa Daibiat, setelah beberapa tahun berperang dgn kerajaan Champa akhirnya berjaya menundukkan kerajaan Champa. Kemudiannya tukar nama dari Champa kpd Vietnam.


No comments: