Friday, August 14, 2020

Ucapkan Jazakallahu Khairan Kathira

- kuliah Maghrib Isnin 10-Ogo-2020

Hadis sohih: Tidak mensyukuri Allah bagi orang yang tidak berterima kasih kepada orang berbuat kebaikan kepadanya.

Hadis riwayat Al-Bukhari:

مَنْ صُنِعَ إِلَيْهِ مَعْرُوْفٌ فَلْيَجْزِهِ، فَإِنْ لَمْ يَجِدْ مَا يَجْزِيْهِ فَلْيُثْنِ عَلَيْهِ، فَإِنَّهُ إِذَا أَثْنَى عَلَيْهِ فَقَدْ شَكَرَهُ وَإِنْ كَتَمَهُ فَقَدْ كَفَرَهُ

Barang siapa diperlakukan dengan baik (oleh seseorang), hendaklah ia membalasnya. Apabila dia tidak mendapatkan sesuatu untuk membalasnya, hendaklah ia memujinya. Jika ia memujinya, ia telah berterima kasih kepadanya. Namun, jika ia menyembunyikannya (tidak berterima kasih ataupun memujinya), berarti ia telah mengingkari (kebaikan)nya.” 


- Ucapan terbaik apbl diperlakukan kebaikan:

جَزاكَ اللهُ خَيْرًا

“Semoga Allah membalasmu dengan kebaikan.”

Hadis riwayat At-Tarmizi:

مَنْ صُنِعَ إِلَيْهِ مَعْرُوْفٌ فَقَالَ لِفَاعِلِهِ: جَزَاكَ اللهُ خَيْرًا؛ فَقَدْ أَبْلَغَ فِى الثَّنَاءِ

Barang siapa diperlakukan dengan baik lalu ia mengatakan kepada pelakunya, Semoga Allah membalasmu dengan kebaikan, dia benar-benar telah menyanjungnya.”  (Shahih Sunan at-Tirmidzi, no. 2035)


Surah Al-Insan Ayat 76:8 

وَيُطۡعِمُونَ ٱلطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِۦ مِسۡكِينٗا وَيَتِيمٗا وَأَسِيرًا

Mereka juga memberi makan benda-benda makanan yang dihajati dan disukainya, kepada orang miskin dan anak yatim serta orang tawanan,

- Ayat 76:9

إِنَّمَا نُطۡعِمُكُمۡ لِوَجۡهِ ٱللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنكُمۡ جَزَآءٗ وَلَا شُكُورًا

(Sambil berkata dengan lidah atau dengan hati): "Sesungguhnya kami memberi makan kepada kamu kerana Allah semata-mata; kami tidak berkehendakkan sebarang balasan dari kamu atau ucapan terima kasih,

- Islam mengajarkan kpd org miskin supaya tidak mengutuk, tidak marah kpd org kaya atau org yg tidak memberi bantuan kepadanya.

- Pada hakikatnya yg memberi itu adalah Allah ie mengisyaratkan (mengilhamkan) kpd org itu memberi bantuan (kebaikan) kpd kita.

- seorg yg kaya yg mengarapkan (tamak) bantuan daripada seorg yg lain adalah seorg yg miskin.

- seorg yg tidak mengharapkan bantuan dari org lain, dan hanya bergantung kpd Allah, maka dia adalah seorang yg bersyukur dgn ketetapan Allah.

- Islam melarang:
(i) seorg miskin menyembunyikan kekurangan dgn harapan utk meraih simpati agar diberi bantuan.
(ii) seorg kaya menyembunyikan kekayaannya dgn harapan diberi bantuan.

- Ibu bapa yg tidak kisah atau menghiraukan sumber makanan kpd keluarganya, maka tiada keberkatan dlm keluarga tersebut.

- dlm tajuk ini kita byk lakukan kesalahan, yg mana risikonya adalah kita makan dari rezeki/hak org lain, ie punca pendapatan dari sumber penipuan. 

Contohnya:
a) mengisi borang bantuan kewangan (utk diri sendiri atau utk anak) dgn mencatatkan punca pendapatan yg rendah, dgn harapan dikategorikan sebagai calon yg layak diberikan bantuan kewangan. 

Bersedekah akan menutup/menyembunyikan keburukan.


No comments: