Tuesday, August 25, 2020

Prinsip Asas Hukum Islam

-us kuliah Maghrib Selasa 25-Ogo-2020

Prinsip asas hukum dlm Islam.

1) Asal hukum adalah harus.
Setelah didapati adanya hujah mengatakan hukumnya haram maka barulah ianya jatuh kpd hukum haram.

Dlm Islam, hampir semuanya adalah halal. Berbanding Kristian, kebanyakan adalah haram. Ini menimbulkan pemberontakan dlm Kristian dan timbul Kristian Protestan. 

Contoh:
a) Paderi menghalalkan riba.
b) mengatakan Isa as anak kpd Allah. Ini suatu penyelewengan ajaran.


2) Menghalalkan dan mengharamkan sesuatu adalah milik Allah.

a) Dlm Kristian, halal dan haram adalah ditentukan oleh kalangan paderi.
b) manusia tiada hak menetapkan halal dan haram, selain dari yg ditetapkan oleh Allah. 
c) mengeluarkan sesuatu hukum bukannya mudah. perlukan penelitian, kajian dan analisis terhadap ayat Al-Quran, dan hadis.
d) Kitab2 2 yg ditulis sekitar awal 200 tahun hijrah, amat sedikit yg menyebutkan haram. Kerana para ilmuan sangat takut tersalah hukum sesuatu perkara. Namun pd zaman tersebut kefahaman manusia terhadap Islam amat tinggi, maka mereka boleh meninggalkan sesuatu yg dikiaskan sebagai haram. Pd hari ini, jika tidak disebutkan sebagai haram, maka akan ada orang yg melakukannya.

Adi bin Hatim adalah seorg musuh ketat Rasulullah sebelum keislamannya. Dia seorg Nasrani. Dia adalah ketua kaumnya (bani at-Ata'i) selepas kematiannya bapanya.
Bapanya, Hatim adalah seorang dermawan.

Bidang Usuluddin mengkaji kitab Injil dan Taurat. Membolehkan pengkaji berhujah dgn penganut Yahudi dan Kristian tentang penyelewengan dan kesalahfahaman mereka, termasuk jugalah hukum2 yg dibuat/direka oleh paderi yg bertentangan dgn hukum yg ditetapkan oleh Allah.

Ulamak telah bersependapat bhw Allah mempunyai kuasa mutlak menghukum sesuatu itu halal atau haram.

Fungsi ulamak adalah menjelaskan apa yg telah ditetapkan oleh Allah (sesuatu yg halal dan haram). Begitulah juga penjelasan utk hukum dan perkara sunat dan makruh.

No comments: