Wednesday, November 4, 2020

Iktibar Perang Badar

- Us Nasaruddin Mat Isa Tazkirah Ramadhan Ahad 21 Ogos 2011 

Iktibar Perang Badar

- Peristiwa2 besar sempena Ramadhan
Perkara yg diulang2 dlm bln Ramadhan spt Perang Badar, Nuzul Quran, Lailatul Qadar adalah bertujuan utk meningkatkan amalan2 org yg beriman. 

- semua kitab2 diturunkan dlm bln Ramadhan. kitab injil diturunkan pd 3 Ramadhan.

- Rasulullah membawa 8 ribu tentera Islam membebaskan Kaabah pd thn ke2 hijrah. Bilal diarahkan mengazankan "takbir" (ie takbir yg disebut sewaktu hari raya), utk menyambut kemenangan tentera Islam membebaskan Kaabah tanpa pertumpahan darah.

- penghormatan oleh Allah kpd hambanya adalah selagi mana hambanya itu berpegang teguh kpd ajaran2 Islam.

- sewaktu kristian menguasai bandar al-Quds (al-Aqsa), tentera Islam tlh mengepung al-Quds, akhirnya ketua kristian mengaku kalah tetapi hanya membenarkan tentera Islam mengambil kunci kota al-Quds kpd org yg mempunyai nama dgn 3 huruf ie ain, mim dan ra.

- utusan tentera Islam menyampaikan berita itu kpd saidina Umar yg ketika itu khalifah Islam dan berada di Madinan. Saidina Umar bersiap dan berangkat ke al-Quds dgn seorg pembantunya menaiki seekor unta. Oleh kerana unta hanya buleh dinaiki seorg pd satu2 masa, maka mereka bergilir2 menaiki unta tsbt. Apbl hampir di al-Quds, giliran saidina Umar memegang tali unta dan pembantunya menaiki unta tsbt. Dr jauh ketua kristian itu merasa pelik melihat hal demikian. kata saidina Umar kpd pembantunya tidak salah dia memegang tali unta dan memasuki al-Quds,

- Cerita nabi Musa dgn bani israel. Semasa di Mesir, nabi Musa menyelamatkan bani israel, sewaktu tiba nabi Musa dan pengikutnya di seberang sungai, sungai menenggelamkan firaun dan tenteranya. Pd ketika itu firaun Namesis II, yg kini mayatnya diletakkan di muzium di Paris.

- Biratul Imad suatu kawasan antara Yaman dan Arab Saudi yg mana pd zaman Rasulullah terkenal dgn tempat berkumpulnya golongan samseng.

- semasa umrah, agensi biasanya membawa ke pasar tamar. Sepatutnya minta di bawa ke tempat Badar, di mana Kaab (ketua org yahudi) dibunuh dlm perang Badar. Kaab dibunuh oleh Muslim, menggunakan pisau kecil. Kaab memiliki ilmu kebal dan tidak lut sewaktu ditetak oleh Muslim di kepalanya, seorg lagi sahabat yg menetak kaki Kaab melantun pedangnya dan mengenai kakinya sendiri. Muslim berjaya mencabut pisau kecil yg tersisip di sarung pedangnya dan menikam tempat2 yg diajarkan, akhirnya Kaab mati apbl ditikam di bwh rusuk.

- sewaktu mayat2 tentera yahudi hendak dimasukkan dlm kubur, Rasullah menanyakan setiap mayat itu samada masih tidak mahu mengEsakan Allah dan Rasulullah sbg rasul Allah.

Published with Blogger-droid v1.7.4

No comments: