Wednesday, November 11, 2020

Tafsir Surah Al-Baqarah Ayat 2:165 hingga 167

- us Mahdzir Md Nor kuliah Maghrib Isnin 5-Okt-2020

Tafsir Surah Al-Baqarah Ayat 2:165 hingga 167



وَمِنَ ٱلنَّاسِ مَن يَتَّخِذُ مِن دُونِ ٱللَّهِ أَندَادٗا يُحِبُّونَهُمۡ كَحُبِّ ٱللَّهِۖ وَٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓاْ أَشَدُّ حُبّٗا لِّلَّهِۗ وَلَوۡ يَرَى ٱلَّذِينَ ظَلَمُوٓاْ إِذۡ يَرَوۡنَ ٱلۡعَذَابَ أَنَّ ٱلۡقُوَّةَ لِلَّهِ جَمِيعٗا وَأَنَّ ٱللَّهَ شَدِيدُ ٱلۡعَذَابِ

(Walaupun demikian), ada juga di antara manusia yang mengambil selain dari Allah (untuk menjadi) sekutu-sekutu (Allah), mereka mencintainya, (memuja dan mentaatinya) sebagaimana mereka mencintai Allah; sedang orang-orang yang beriman itu lebih cinta (taat) kepada Allah. Dan kalaulah orang-orang yang melakukan kezaliman (syirik) itu mengetahui ketika mereka melihat azab pada hari akhirat kelak, bahawa sesungguhnya kekuatan dan kekuasaan itu semuanya tertentu bagi Allah, dan bahawa sesungguhnya Allah Maha berat azab seksaNya, (nescaya mereka tidak melakukan kezaliman itu).



إِذۡ تَبَرَّأَ ٱلَّذِينَ ٱتُّبِعُواْ مِنَ ٱلَّذِينَ ٱتَّبَعُواْ وَرَأَوُاْ ٱلۡعَذَابَ وَتَقَطَّعَتۡ بِهِمُ ٱلۡأَسۡبَابُ

(Iaitu) ketika ketua-ketua yang menjadi ikutan itu berlepas diri dari orang-orang yang mengikutnya, sedang kedua-dua pihak melihat betapa ngerinya azab seksa itu, dan (ketika) terputusnya segala hubungan di antara mereka.


Hukum Tajwid: Hamzah Wasal
  • Pada perkataan "tu bi 'u", seandainya kita nak mulakan ayat, adakah dimulakan dengan "at", "it" atau "ut"? 
    • Hamzah wasal pada dibaca dengan baris bawah (ie "ut") adalah kerana huruf ke-3 adalah baris hadapan.
    • Perhatikan tanda sabdu pada huruf "ta", bermakna terdapat dua (2) huruf "ta". Jadi huruf ke-3 adalah huruf "ta" bukannya huruf "ba". Turutan huruf adalah (i) hamzah wasal (ii) ta (ii) ta (iv) ba 
    • Dengan formula hamzah wasal untuk melihat pada baris huruf ke-3, ianya dimula baca sebagai "ut ta bi 'u", bukannnya melihat kepada huruf "ba" yang menjadikan bacaan salah sebagai "it ta bi 'u"
    • Pada perkataan "nat ta bi 'u", seandainya kita nak mulakan bacaan ayat, hamzah wasal di baca dengan baris bawah, kerana huruf ke-3 ie "ta" berbaris di atas.
    • Jika dimulakan bacaan, bacaannya sebagai "it ta ba 'u wa ra". 

  • Asas hamzah wasal:
    • Sekiranya huruf ke-3 berbaris atas atau baris bawah, maka bacaan hamzah wasal adalah baris bawah.
    • Sekiranya huruf ke-3 berbaris depan, maka hamzah wasal adalah baris depan.
    • Sekiranya dimulakan dgn huruf alif dan diikuti huruf lam, maka bacaan adalah baris atas sebagai "al ...". Utk alif-lam, hanya baris atas shj, tiada baris bawah atau hadapan ("il ..." atau "ul ..")
    • Istimewa utk bacaan pada ayat ke 4 surah Al-Ahqaf, dibaca sebagai baris bawah bagi hamzah wasal. Di baca sebagai "it tu ni ...", bukannya "ut tu ni ..."

Surah Al-Ahqaf Ayat 46:4 (klik sini utk paparan ayat)

قُلۡ أَرَءَيۡتُم مَّا تَدۡعُونَ مِن دُونِ ٱللَّهِ أَرُونِي مَاذَا خَلَقُواْ مِنَ ٱلۡأَرۡضِ أَمۡ لَهُمۡ شِرۡكٞ فِي ٱلسَّمَٰوَٰتِۖ ٱئۡتُونِي بِكِتَٰبٖ مِّن قَبۡلِ هَٰذَآ أَوۡ أَثَٰرَةٖ مِّنۡ عِلۡمٍ إِن كُنتُمۡ صَٰدِقِينَ


Katakanlah (wahai Muhammad kepada orang-orang musyrik yang menentangmu): "Sudahkah kamu mengetahui kekuasaan dan kelayakan makhluk - makhluk yang kamu seru dan sembah yang lain dari Allah? Tunjukkanlah kepadaku apakah yang mereka ciptakan dari bahagian bumi ini? Atau adakah mereka mempunyai sebarang perkongsian (dengan Allah) dalam mencipta dan menguruskan langit? Bawalah kamu kepadaku sebuah Kitab (dari Allah) yang lain dari Al-Quran ini, atau sebarang keterangan yang berdasarkan ilmu (peninggalan orang-orang yang telah lalu) kalau betul kamu orang-orang yang benar (tentang dakwaan kamu itu)!"



    وَقَالَ ٱلَّذِينَ ٱتَّبَعُواْ لَوۡ أَنَّ لَنَا كَرَّةٗ فَنَتَبَرَّأَ مِنۡهُمۡ كَمَا تَبَرَّءُواْ مِنَّاۗ كَذَٰلِكَ يُرِيهِمُ ٱللَّهُ أَعۡمَٰلَهُمۡ حَسَرَٰتٍ عَلَيۡهِمۡۖ وَمَا هُم بِخَٰرِجِينَ مِنَ ٱلنَّارِ

    Dan (pada masa yang mengecewakan itu) berkatalah orang-orang yang menjadi pengikut: Alangkah eloknya kalau kami (dengan itu dapat kami berlepas diri daripada mereka sebagaimana mereka berlepas diri daripada kami (pada saat ini)!" Demikianlah Allah perlihatkan kepada mereka amal-amal mereka (dengan rupa yang mendatangkan) penyesalan yang amat sangat kepada mereka, dan mereka pula tidak akan dapat keluar dari neraka.



    Ayat 2:165
    • Kisah peringatan dan pengulangan dari Allah sebagai pengajaran kepada manusia.
    • Dalam ayat 165, manusia mengambil banyak tuhan. Allah adalah difahamkan sebagai salah satu tuhan, sebagai Yang Menghidupkan, Yang Mematikan. Mereka sembah apa sahaja selain dari Allah, sebagai sekutu kepada Allah.
    • Taksub kepada pemimpin, hingga ke tahap takut kepada pemimpin itu (tak berani bantah atau bangkang), dikatakan sebagai "menyembah" makhluk selain Allah iaitulah pemimpin.
    • Tetapi orang yang beriman, hanya ikut perintah dari manusia/pemimpin sekiranya ianya tidak bertentangan dengan perintah Allah. mereka juga berani mengatakan tidak kepada arahan yang menyanggah perintah Allah.
    • Dalam ayat ini sembahan selain dari Allah tidak terbatas kepada objek seperti patung, matahari, pokok. Menyembah kepada perintah-perintah (yang bertentangan dengan ajaran Islam) yang dikeluarkan oleh pemimpin tanpa perkiraan/pertimbangan, disifatkan sebagai sembahan selain dari Allah (ie syirik kepada Allah).

    Ayat 2:166
    • Ayat 166 ini adalah peristiwa bilamana pemimpin-pemimpin (yang sesat) ini akan berlepas diri ie tidak mengaku, dari pengikutnya, ketika mereka melihat azab (neraka) yang bakal diterima. Masing-masinng (pengikut dan pemimpin) mencari alasan dan saling menuding, dengan harapan dapat melepaskan diri supaya tidak bersalah dan terlepas dari siksaan neraka.
    • Isteri akan salahkan suami, suami akan memberi alasan untuk berlepas diri.
    • Anak-anak akan menyalahkan ibu bapa, manakala ibu bapa masing-masing memberi alasan untuk berlepas diri.

    Ayat 2:167
    • Sekutu yang dimaksudkan dalam ayat 165 bukannya batu, patung, objek. Ianya juga melibatkan ketaatan mutlak (hingga tidak berani membangkah) terhadap arahan yang diberikan oleh pemimpin.
    • Ini adalah bentuk syirik, iaitu mensekutukan Allah.

     

    No comments: