Friday, August 18, 2023

Dosa Besar Ke-43 Namimah (Mengadu-domba)

-us Shairozi Hashim Kuliah Maghrib Jumaat 18-Ogo-2023

Dosa Besar Ke-43 Namimah (Mengadu-domba)

- Pengadu domba adalah org yg menyampaikan pembicaraan dari satu org kpd yg lainnya dgn tujuan mendatangkan keresakan di antara mereka.

- Menurut ijma' ulamak, hukum melakukan fitnah, menyebarkan fitnah, mengadu-domba, adalah haram.
- Dalil pengharaman fitnah adalah dlm surah Al-Qalam ayat 68:10 dan 11

Surah Al-Qalam ayat 68:10 (klik sini)
{ وَلَا تُطِعۡ كُلَّ حَلَّافٖ مَّهِينٍ }

Dan janganlah engkau (berkisar dari pendirianmu yang benar, dan jangan) menurut kemahuan orang yang selalu bersumpah, lagi yang hina (pendapatnya dan amalannya), -

Surah Al-Qalam ayat 68:11 (klik sini)
{ هَمَّازٖ مَّشَّآءِۭ بِنَمِيمٖ }

Yang suka mencaci, lagi yang suka menyebarkan fitnah hasutan (untuk memecah belahkan orang ramai), -

- Hadis 1:
Ibnu Abi Umar menceritakan kepada kami, Sufyan memberitahukan kepada kami dari Manshur dari Ibrahim dari Hamman bin AI-Harits berkata: "Seseorang menjumpai Hudzaifah bin AI-Yaman lalu dikatakan kepadanya, orang ini menyampaikan pembicaraan manusia kepada para pejabat pemerintahan". Hudzaifah berkata: "Aku mendengar Rasulullah saw. bersabda: "Tidak masuk syurga pengadu domba." Sufyan berkata: "Allqattahu" ertinya pengadu domba". Hadis ini adalah hasan sahih. [Hadis Sunan At-Termizi Jilid 3. Hadis Nombor 2095]

- Hadis 2:
Dari Ibnu 'Abbas r.a., katanya: "Pada suatu ketika Nabi saw. melalui dekat dua buah kubur, lalu beliau bersabda, 'Tahukah kamu bahawa kedua orang yang berada dalam kuburan ini sedang diseksa kerana kesalahannya berat. Yang satu kerjanya tukang fitnah, sehingga menimbulkan permusuhan di mana-mana. Yang satu lagi tidak cebok sesudah kencing." Kata lbnu 'Abbas, "Kemudian Nabi meminta pelepah kurma yang masih basah, lalu dibelahnya dua. Sesudah itu ditancapkannya di atas kedua kuburan itu masing-masing sebelah." Kemudian beliau bersabda. "Semoga seksaan mereka diringankan Allah, selama pelepah kurma itu masih basah." [Hadis Sahih Muslim Jilid 1. Hadis Nombor 0239]

- Imam Al-Ghazali mengajarkan cara-cara mencegah fitnah adalah:
1. Tidak mempercayai perkataan org itu, kerana org yg mengadu domba itu fasik.
2. Meninggalkan majlis yg membincangkan hal fitnah.
3. Membenci perkara fitnah, kerana Allah benci terhadap fitnah.
4. Jangan bersangka buruk terhadap org yg difitnah, kerana Allah melarang bersangka seperti firman Allah dlm surah Al-Hujrat ayat 49:12 (klik sini)
{ يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱجۡتَنِبُواْ كَثِيرٗا مِّنَ ٱلظَّنِّ إِنَّ بَعۡضَ ٱلظَّنِّ إِثۡمٞۖ وَلَا تَجَسَّسُواْ وَلَا يَغۡتَب بَّعۡضُكُم بَعۡضًاۚ أَيُحِبُّ أَحَدُكُمۡ أَن يَأۡكُلَ لَحۡمَ أَخِيهِ مَيۡتٗا فَكَرِهۡتُمُوهُۚ وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَۚ إِنَّ ٱللَّهَ تَوَّابٞ رَّحِيمٞ }

Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani.

- Jangan jadikan diri kita tempat utk org mengadu-domba.

Sunday, August 13, 2023

Al-Khiyar dalam Perniagaan

- kuliah Maghrib Ahad 13-Ogo-2023

Al-Khiyar dalam Perniagaan

- Satu hak yang diberi kepada pihak-pihak yang berkontrak sama ada hendak meluluskan akad yang dibuat atau tidak.
- bermaksud pilihan sama ada utk meneruskan atau membatalkan sesuatu perniagaan. Terdapat 3 jenis khiyar:

1. Al-Khiyar Majlis - pilihan utk membuat keputusan ketika mana pihak pembeli dan penjual dlm situasi akad ie kedua-dua pihak masih berada di tempat transaksi perniagaan, contoh dalam premis kedai.

2. Al-Khiyar Syarat - tempoh utk membuat keputusan, ie suatu tempoh yg dipohon oleh pembeli atau penjual utk memikirkan sama ada utk meneruskan transaksi perniagaan itu.
  • cth tempoh 3 hari dipohon oleh pembeli utk memikirkan utk membeli atau tidak. Dlm tempoh itu penjual tidak boleh menjualkan kpd pembeli lain.
  • cth ke2, seorg pembeli tanah menawarkan harga rm100 ribu kpd pembeli A. Pembeli A memohon tempoh 3 hari utk memikirkan. Pembeli B mengetahui hasrat tuan tanah utk menjual tanah dan menawarkan harga rm110 ribu. Tuan tanah perlu memberitahu kpd pembeli A bahawa dia membatalkan hasrat menjual tanah itu. Maka tamatlah Khiyar Syarat itu. Selepas itu baharulah tuan tanah boleh menjualkan tanahnya kpd pembeli B dgn harga rm110 ribu tersbt.

3. Al-Khiyar Aib ie yg dilakukan ke atas kecacatan barangan.
- Barang yg disebutkan aib itu mengurangkan harga jualan.
  • Contoh: pembeli seekor kambing untuk qurban mendapati kambingnya tempang. Maka dia pulangkan kambing itu kerana ada kecacatan. Maka penjual wajib terima khiyar aib itu dan menggantikan dgn kambing yg cukup syarat dan sifat utk dijadikan kambing qurban.
- Khiyar aib ini adalah bergantung kpd kejujuran penjual.


Perbezaan antara khazzab dan ghassa:
- khazzab adalah penipuan terhadap subjek bukan barang fizikal.
- Ghassa adalah penipuan terhadap subjek fizikal. Contoh: penipuan dilakukan ke atas air minuman berbotol dikatakan mempunyai mineral yg menyembuhkan penyakit. Sebenarnya air minuman berbotol itu adalah air paip.
  • (a) Kewajipan ke atas org yg mengetahui aib (keburukan atau kecacatan) sesuatu barang utk memberitahu kpd org lain (pembeli lain) tanpa perlu menjatuhkan maruah penjual (mengaibkan si penjual).
  • (b) Jual-beli menjadi sah apbl pembeli redha dgn kecacatan.
  • (c) Jual-beli menjadi tidak sah sekiranya wujud unsur paksaan.


Monday, August 7, 2023

Tafsir Surah Al-Baqarah ayat 2:234 hingga 235

- us Mahadir Md Nor kuliah Maghrib Isnin 7-Ogo-2023

Tafsir Surah Al-Baqarah ayat 2:234 hingga 235

Surah Al-Baqarah ayat 2:234 (klik sini)
{ وَٱلَّذِينَ يُتَوَفَّوۡنَ مِنكُمۡ وَيَذَرُونَ أَزۡوَٰجٗا يَتَرَبَّصۡنَ بِأَنفُسِهِنَّ أَرۡبَعَةَ أَشۡهُرٖ وَعَشۡرٗاۖ فَإِذَا بَلَغۡنَ أَجَلَهُنَّ فَلَا جُنَاحَ عَلَيۡكُمۡ فِيمَا فَعَلۡنَ فِيٓ أَنفُسِهِنَّ بِٱلۡمَعۡرُوفِۗ وَٱللَّهُ بِمَا تَعۡمَلُونَ خَبِيرٞ }

Dan orang-orang yang meninggal dunia di antara kamu, sedang mereka meninggalkan isteri-isteri hendaklah isteri-isteri itu menahan diri mereka (beridah) selama empat bulan sepuluh hari. Kemudian apabila telah habis masa idahnya itu maka tidak ada salahnya bagi kamu mengenai apa yang dilakukan mereka pada dirinya menurut cara yang baik (yang diluluskan oleh Syarak). Dan (ingatlah), Allah sentiasa mengetahui dengan mendalam akan apa jua yang kamu lakukan.

- Ayat 234 ini sambungan dari ayat 233 (isterinyg diceraikan). Ayat 234 ini tempoh edah perempuan yg kematian suami wajib dia beredah selama 4 bulan 10 hari.
  • a) Undang² Islam memperbaiki keadaan zaman jahiliyah terhadap org² perempuan. Pd zaman jahiliyah, perempuan² yg kematian suami akan ditempatkan di tempat/bilik yg kotor dan busuk dan teruk selama setahun. Lagi busuk lagi elok pada pandangan mereka. Dia pula akan ditugaskan melakukan kerja² yg kotor dan busuk, sesuai dgn keadaannya dlm tempoh itu. Hanya dibenarkan menunggang keldai dan kibash (tidak boleh menunggang kuda kerana kuda haiwan yg dipandang mulia berbanding keldai/kibash), membersihkan najis² haiwan tunggangan.
  • b) kenapa 4 bln 10 hari? Tempoh itu adalah tempoh yg Allah tetapkan. Dlm tempoh itu sebagai tempoh bertenang, dan perempuan itu kembali kpd kehidupannya dan memikirkan meneruskan kehidupannya dan membesarkan anak².

Ayat 2:235 (klik sini)
{ وَلَا جُنَاحَ عَلَيۡكُمۡ فِيمَا عَرَّضۡتُم بِهِۦ مِنۡ خِطۡبَةِ ٱلنِّسَآءِ أَوۡ أَكۡنَنتُمۡ فِيٓ أَنفُسِكُمۡۚ عَلِمَ ٱللَّهُ أَنَّكُمۡ سَتَذۡكُرُونَهُنَّ وَلَٰكِن لَّا تُوَاعِدُوهُنَّ سِرًّا إِلَّآ أَن تَقُولُواْ قَوۡلٗا مَّعۡرُوفٗاۚ وَلَا تَعۡزِمُواْ عُقۡدَةَ ٱلنِّكَاحِ حَتَّىٰ يَبۡلُغَ ٱلۡكِتَٰبُ أَجَلَهُۥۚ وَٱعۡلَمُوٓاْ أَنَّ ٱللَّهَ يَعۡلَمُ مَا فِيٓ أَنفُسِكُمۡ فَٱحۡذَرُوهُۚ وَٱعۡلَمُوٓاْ أَنَّ ٱللَّهَ غَفُورٌ حَلِيمٞ }

Dan tidak ada salahnya bagi kamu tentang apa yang kamu bayangkan (secara sindiran), untuk meminang perempuan (yang kematian suami dan masih dalam idah), atau tentang kamu menyimpan dalam hati (keinginan berkahwin dengan mereka). Allah mengetahui bahawa kamu akan menyebut-nyebut atau mengingati) mereka, (yang demikian itu tidaklah salah), akan tetapi janganlah kamu membuat janji dengan mereka di dalam sulit, selain dari menyebutkan kata-kata (secara sindiran) yang sopan. Dan janganlah kamu menetapkan dengan bersungguh-sungguh (hendak melakukan) akad nikah sebelum habis idah yang ditetapkan itu. Dan ketahuilah sesungguhnya Allah mengetahui apa yang ada dalam hati kamu, maka beringat-ingatlah kamu akan kemurkaanNya, dan ketahuilah, sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Penyabar.

- Ayat 235 ditujukan kpd lelaki yg menaruh hati kpd perempuan yg baru kematian suami. Ayat ini menyatakan adab² kpd lelaki tsbt.
- Kenapa kiasan?
Islam mengajarkan supaya menjaga perasaan (hati) org yg ditimpa musibah, begitu juga keluarga sebelah suami.


Nota tambahan:
Sumber: Jabatan Mufti Kerajaan Negeri Sembilan (klik sini)
Tidak dibenarkan keluar rumah bagi perempuan yg kematian suami itu termasuk bermusafir, kecuali dalam had dan batas yang diperlukan sahaja.
  • a) Antara keperluan penting yang membolehkan keluar rumah ialah bekerja, mendapatkan rawatan perubatan, membeli barang-barang keperluan asasi (sekiranya tidak ada ahli keluarga atau orang lain yang amanah boleh melakukannya) dan keperluan-keperluan lain yang penting dan mendesak, dengan syarat mereka dapat menjaga peraturan dan adab-adab seperti yang disyariatkan Islam.
  • b) Keharusan untuk keluar rumah ini juga tertakluk pada waktu siang dan tidak pada waktu malam. Namun, pengecualian diberikan kepada individu yang tidak mempunyai pilihan dan perlu bekerja pada waktu malam seperti doktor, jururawat dan sebagainya.
  • c) Bagi larangan bermusafir, ia termasuk larangan untuk menunaikan ibadat fardu haji dan umrah.


Saturday, August 5, 2023

Sahabat Rasulullah: Zaid bin Tsabit

- us Nor Azam Abdullah kuliah Suboh Sabtu 5-Ogo-2023

Sahabat Rasulullah: Zaid bin Tsabit

- Zaid bin Tsabit adalah seorang sahabat Anshar dari Madinah.

- Perang Badar pd thn ke2 hijrah, Rasulullah susunkan org² Islam merampas harta perniagaan kafir Quraisy yg pulang dari berniaga di Syam, bagi mendapatkan ganti rugi harta² org Islam Mekah yg harta mereka dirampas sewaktu hijrah ke Madinah.
- Salah seorg Ansar yg memohon utk menyertai peperangan itu adalah Zaid bin Tsabit. Dia muda (kanak²) ketika itu, dikatakan pedang yg di bawanya sama tinggi dgnnya. Rasulullah saw nasihatkan Zaid supaya tidak turut sama. Zaid melihat kpd dirinya, walaupun tidak mempunyai susuk badan yg tegap utk berperang, dia tahu kelebihan dirinya seorg yg berilmu dan kuat menghafal.

Kelebihan Zaid bin Tsabit
- Zaid memberitahu ibunya ie An-Nawwar binti Malik, yg dia mempunyai kelebihan ie seorg yg bijak dan mempunyai daya ingatan yg tinggi, dan hendak berkhidmat dgn Rasulullah saw. Ibunya sangat gembira, kemudian ibunya bertemu dgn bapa saudaranya. Bapa Zaid meninggal sewaktu peperangan sebelum dari hijrah Rasulullah ke Madinah. Bapa saudaranya menguji Zaid. Zaid diminta membacakan ayat² Al-Quran yg ketika itu masih diturunkan. Zaid menghafal 17 surah. Rasulullah saw memberi peluang kpd Zaid utk memperdengarkan bacaan Al-Quran yg dihafalnya. Rasulullah saw dapati bacaan dan hafalan Zaid tepat.

- Satu lagi kelebihan Zaid adalah kelebihan menulis dan membaca. Rasulullah saw gembira dgn kelebihan Zaid. Tugasan awal yg diberikan kpd Zaid adalah mempelajari bahasa org² yahudi ie hebrani, kerana Rasulullah tidak mempercayai org² yahudi. Dlm masa yg singkat Zaid telah berjaya menguasainya bahasa org² yahudi. Selepas itu baginda mengarahkan Zaid mempelajari bahasa suryani. Kurang lebih dlm masa 17 hari Zaid telah dpt menguasai bahasa suryani.

- Dgn kelebihan itu, Rasulullah melantik Zaid sebagi penulis wahyu. Tulisan² Al-Quran dikumpulkan pd zaman khalifah saidina Abu Bakar as-siddiq.

Perang Yamamah
- Peperangan besar selepas kewafatan Rasulullah saw, adalah peperangan menentang org² yg murtad, yg diketuai oleh Musailamah Al-Kazzab. Dlm peperangan Yamamah itu 40 ribu org murtad menentang 13 ribu org Islam. Musailamah sendiri terbunuh dlm perang itu. Di pihak org Islam 70 org hufaz syahid.

Al-Quran Rasm Uthmani
  1. Pengumpulan - 70 org hufaz Al-Quran yg syahid itu menjadi kerisauan kpd saidina Abu Bakar, maka diarahkan tulisan² Al-Quran dikumpulkan.
  2. Penjilidan - Semasa pemerintahan khalifah Umar Al-Khattab, dijadikan jilid Al-Quran disimpan oleh Habsah binti Umar. 
  3. Baris & Tanda Tajwid - Semasa khalifah Usman ibn Affan, Al-Quran diletakkan baris dan tanda tajwid, bagi membantu pembaca membaca Al-Quran.
  4. Rasm Uthmani - Tulisan dlm Al-Quran tidak semuanya sama dgn penulisan arab. Rasm Uthmani yg ada dlm Al-Quran adalah hasil penulisan Al-Quran oleh Zaid bin Tsabit.

- Kekuatan dan kehebatan Zaid yg lain adalah dlm ilmu faraid. Seorg lagi sahabat yg hebat dlm ilmu faraid adalah saidina Usman ibn Affan. Manakala Kelebihan saidina Abu Bakar adalah ilmu nasab,dia dpt menjelaskan susur-galur keluarga.

- Org paling mahir dlm ilmu faraid adalah Zaid bin Tsabit. Salah satu ilmu yg diangkat oleh Allah adalah ilmu faraid.

- Abdullah bin Abas bin Abdul Mutalib, suatu ketika dia melihat Zaid bin Tsabit hendak menunggung tunggangannya (mungkin kuda, unta atau himar), Abdullah segera dtg memegang kuda. Kata Zaid, wahai sepupu Rasulullah tidak perlulah lakukan perkara ini. Kata Abdullah, beginilah cara kita memuliakan dan menghormati ulamak. Zaid kemudiannya turun dari tunggangannya dan mengambil tangan Abdullah dan mengucupnya, kata Zaid, beginilah caranya kita menghormati ahli keluarga Rasulullah saw.
  • Catatan kuliah: Abbas bin Abdul Mutalib (klik sini)

Friday, August 4, 2023

Tadabbur Surah Al-Baqarah ayat 2:286

-us Dr Hasnan Kasan kuliah Maghrib Jumaat 4-Ogo-2023

Tadabbur Surah Al-Baqarah ayat 2:286

Surah Al-Baqarah ayat 2:286 (klik sini)
{ لَا يُكَلِّفُ ٱللَّهُ نَفۡسًا إِلَّا وُسۡعَهَاۚ لَهَا مَا كَسَبَتۡ وَعَلَيۡهَا مَا ٱكۡتَسَبَتۡۗ رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذۡنَآ إِن نَّسِينَآ أَوۡ أَخۡطَأۡنَاۚ رَبَّنَا وَلَا تَحۡمِلۡ عَلَيۡنَآ إِصۡرٗا كَمَا حَمَلۡتَهُۥ عَلَى ٱلَّذِينَ مِن قَبۡلِنَاۚ رَبَّنَا وَلَا تُحَمِّلۡنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِۦۖ وَٱعۡفُ عَنَّا وَٱغۡفِرۡ لَنَا وَٱرۡحَمۡنَآۚ أَنتَ مَوۡلَىٰنَا فَٱنصُرۡنَا عَلَى ٱلۡقَوۡمِ ٱلۡكَٰفِرِينَ }

Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Mereka berdoa dengan berkata): "Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami ! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir".

- "يُكَلِّفُ" dari perkataan "yu kal li fu", tambahkan mim, dan tukarkan baris menjadi "mukallaf". Maksud mukallaf adalah (i) aqil ie berakal dan (ii) baligh. Mukallaf terikat dgn 5 hukum ie wajib, sunat, harus, makhruh, dan haram.

- beribadah perlu dgn ilmu.

- hadis: Dari Abu Hurairah r.a., dari Rasulullah saw., sabdanya: "Siapa yang tasbih tiga puluh tiga kali, tahmid tiga puluh tiga kali, takbir tiga puluh tiga kali, jadi jumlahnya sembilan puluh sembilan kali, kemudian dicukupkannya seratus dengan membaca: 'La ilaha illallahu wahdahu la syarikalahu lahul mulku wa lahul hamdu wa huwa 'ala kulli syai-in qadir, maka diampuni Allah segala kesalahannya, walaupun sebanyak buih di lautan."
[Hadis Sahih Muslim Jilid 1. Hadis Nombor 0553]
- Allah tidak akan uji dgn benda yg sesorg itu benci.

- Surah Az-Zumar ayat 39:45 (klik sini)
{ وَإِذَا ذُكِرَ ٱللَّهُ وَحۡدَهُ ٱشۡمَأَزَّتۡ قُلُوبُ ٱلَّذِينَ لَا يُؤۡمِنُونَ بِٱلۡأٓخِرَةِۖ وَإِذَا ذُكِرَ ٱلَّذِينَ مِن دُونِهِۦٓ إِذَا هُمۡ يَسۡتَبۡشِرُونَ }

Dan (di antara keburukan orang-orang yang melakukan syirik): apabila disebut nama Allah semata-mata (di dalam doa dan sebagainya), segan serta liarlah hati mereka yang tidak beriman kepada hari akhirat; dan apabila disebut nama-nama yang mereka sembah dan puja yang lain dari Allah, mereka dengan serta merta riang dan gembira.

- Sifat org² yg turun imannnya (atau imannya dah kering) dia menyampah, menolak, tidak hadir ke majlis² yg diimarahkan dgn mengingati Allah.

- " إِذَا هُمۡ" maksudnya bertukar/berubah dgn pantas.

- Iman bukannya kekal. Boleh bertambah dan boleh berkurang. Jaga dan tegur anak² utk lakukan ibadah dgn lebih baik, agar mereka menjadi org² yg bertambah iman.