Sunday, July 31, 2022

Ayat-ayat Al-Quran Sebagai Penawar dan Ubat Kehidupan

- us hj Jamaluddin Ahmad kuliah Suboh Ahad 31-Jul-2022

-hadis pertama dlm kitab hadis 40 Imam Nawawi

عن أمِيْرِ المُؤْمِنِيْنَ أبِيْ حَفْصٍ عُمَرَ بْنِ الخَطَّاب رَضِيَ االلهُ عَنْهُ قَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ االلهِ
صلى االله عليه وسلم یَقُولُ: (( إِنَّمَا الأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ وَإِنَّمَا لِكُلِّ امْرِئٍ مَا نَوَى فَمَنْ آَانَتْ
هـِجْرَتُهُ إِلىَ االلهِ وَرَسُولِهِ فَهِجْرَتُهُ إلى االلهِ ورَسُولِهِ وَمَنْ آَانَتْ هِجْرَتُهُ لِدُنْيَا یُصِيْبُهَا أَوِ امْرَأَةٍ
یَنْكِحُهَا فَهِجْرَتُهُ إِلَى مَا هَاجَرَ إِلَيْهِ)) . رواه إماما الحدثين أبو عبد االله محمد بن إسماعيل بن
إبراهيم بن المغيرة بن بردزیة البخاري، وأبو الحسين مسلم بن الحجاج بن مسلم القشيري
النيسابوري في صحيحيهما اللذین من أصح الكتب المصنفة.

Dari Amirul Mukminin Abu Hafsh, Umar bin Al-Khattab RA, ia berkata : “Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda: “Segala amal itu bergantung pada niatnya, dan setiap orang hanya mendapatkan apa yang diniatnya. Maka barang siapa yang hijrahnya kepada Allah dan Rasul-Nya, maka hijrahnya itu kepada Allah dan Rasul-Nya. Barang siapa yang hijrahnya itu kerana kesenangan dunia atau kerana seorang wanita yang akan dikawininya, maka hijrahnya itu adalah kepada apa yang ditujunya.” [Riwayat Bukhari dan Muslim].


Imam An-Nawawi mengulas bahawa hadis ini menyamai satu perdua ugama.

Niat itu:
  1. Niat utk menentukan sah atau tidak sesuatu amalan
  2. Niat utk menentukan darjat. Ikhlas atau tidak sesuatu amalan itu. Jika tidak dilakukan secara ikhlas, maka ia tidak mendapat apa-apa pahala. 
  3. Niat utk membezakan ibadat umum atau suatu perkara rutin shj. 

Contoh:
a) makan itu suatu rutin kehidupan, tetapi apbl diniatkan kerana Allah, maka apa yg makan itu menjadi ibadat.

b) bekerja itu rutin, tetapi apbl diniatkan kerana hendak melakukan ibadah kpd Allah, maka ianya menjadi ibadah. Niat seorg isteri bekerja utk bantu suami, tetapi apbl dapat gaji dia tidak berikan pendapatannya kpd suami, atau apbl bercerai dia tuntut semula wang yg diberikan kpd suami, maka peebuatannya bertentangan dgn niat ibadatnya.

c) org yg membaca Al-Quran boleh niatkan bacaan Al-Quran utk dijadikan penawar (penyakit), penerang hati, lindung dari sihir, dan sebagainya. Boleh juga di bacakan kpd air dan diniatkan sebagai:

(i) penyembuh penyakit (Surah Al-Israk Ayat 17:82) (klik sini)
{ وَنُنَزِّلُ مِنَ ٱلۡقُرۡءَانِ مَا هُوَ شِفَآءٞ وَرَحۡمَةٞ لِّلۡمُؤۡمِنِينَ وَلَا يَزِيدُ ٱلظَّٰلِمِينَ إِلَّا خَسَارٗا }

Dan Kami turunkan dengan beransur-ansur dari Al-Quran Aya-ayat Suci yang menjadi ubat penawar dan rahmat bagi orang-orang yang beriman kepadanya; dan (sebaliknya) Al-Quran tidak menambahkan orang-orang yang zalim (disebabkan keingkaran mereka) melainkan kerugian jua.

(ii) membatalkan sihir (Surah Yunus Ayat 10:81) (klik sini)
{ فَلَمَّآ أَلۡقَوۡاْ قَالَ مُوسَىٰ مَا جِئۡتُم بِهِ ٱلسِّحۡرُۖ إِنَّ ٱللَّهَ سَيُبۡطِلُهُۥٓ إِنَّ ٱللَّهَ لَا يُصۡلِحُ عَمَلَ ٱلۡمُفۡسِدِينَ }

Setelah mereka campakkan (benda-benda itu), Nabi Musa berkata:" Apa yang kamu datangkan itu, itulah sihir; sesungguhnya Allah akan mendedahkan kepalsuannya (dengan mukjizat yang dikurniakanNya kepadaku); sesungguhnya Allah tidak akan menjayakan perbuatan orang-orang yang melakukan kerosakan.

(iii) menambahkan kekuatan (Surah Hud ayat 11:52) (klik sini)
{ وَيَٰقَوۡمِ ٱسۡتَغۡفِرُواْ رَبَّكُمۡ ثُمَّ تُوبُوٓاْ إِلَيۡهِ يُرۡسِلِ ٱلسَّمَآءَ عَلَيۡكُم مِّدۡرَارٗا وَيَزِدۡكُمۡ قُوَّةً إِلَىٰ قُوَّتِكُمۡ وَلَا تَتَوَلَّوۡاْ مُجۡرِمِينَ }

Dan wahai kaumku! Mintalah ampun kepada Tuhan kamu, kemudian kembalilah taat kepadaNya, supaya Ia menghantarkan kepada kamu hujan lebat serta menambahkan kamu kekuatan di samping kekuatan kamu yang sedia ada; dan janganlah kamu membelakangkan seruanku dengan terus melakukan dosa!
  • baca ayat ini 3 kali sebelum makan, ia memberi dan meningkatkan tenaga; menghilangkan malas; meningkatkan tenaga batin.

(iv) pelembut hati (Surah Al-Kahfi ayat 18:96) (klik sini)

{ ءَاتُونِي زُبَرَ ٱلۡحَدِيدِۖ حَتَّىٰٓ إِذَا سَاوَىٰ بَيۡنَ ٱلصَّدَفَيۡنِ قَالَ ٱنفُخُواْۖ حَتَّىٰٓ إِذَا جَعَلَهُۥ نَارٗا قَالَ ءَاتُونِيٓ أُفۡرِغۡ عَلَيۡهِ قِطۡرٗا }

Bawalah kepadaku ketul-ketul besi"; sehingga apabila ia terkumpul separas tingginya menutup lapangan antara dua gunung itu, dia pun perintahkan mereka membakarnya dengan berkata: "Tiuplah dengan alat-alat kamu" sehingga apabila ia menjadikannya merah menyala seperti api, berkatalah dia: "Bawalah tembaga cair supaya aku tuangkan atasnya".

d) sedekah boleh diniatkan kpd arwah si mati amalan itu akan menghilangkan riak dan takabur, dan supaya alaman sedekah itu tersebar kpd orang ramai.  
  • Contoh derma rm5, rm2 pahalanya utk arwah bapa dan rm2 pahalanya utk arwah ibu, dan rm1 pahala kpd arwah isteri. Lama kelamaan akan terfikir takkan nilai pahala yg sama utk disedekahkan kpd org kita sayangi, maka akan timbul hajat utk meningkatkan jumlah derma.
-org yg telah meninggal mengharapkan anak² yg masih hidup memberikan doa mereka utk melepaskan azab kubur.

- Imam Syafie mengadu kpd gurunya ie Wakek kerana lambat utk menghafal ilmu yg diajarkan. Kata gurunya tinggalkan maksiat, kerana sesungguhnya ilmu itu adalah cahaya daripada Allah, dan cahaya itu akan menyimbah kepada orang yang berksiat.  
>>(minit 31.45)

Surah Al-Mukminun Ayat 23:1 hingga 3
Ayat 23:1 (klik sini)
{ قَدۡ أَفۡلَحَ ٱلۡمُؤۡمِنُونَ }

Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman,

Ayat 23:2 (klik sini)
{ ٱلَّذِينَ هُمۡ فِي صَلَاتِهِمۡ خَٰشِعُونَ }

Iaitu mereka yang khusyuk dalam sembahyangnya;

Ayat 23:3 (klik sini)
{ وَٱلَّذِينَ هُمۡ عَنِ ٱللَّغۡوِ مُعۡرِضُونَ }

Dan mereka yang menjauhkan diri dari perbuatan dan perkataan yang sia-sia;


- Cara tiup ayat Al-Quran kepada air, badan, badan si pesakit:
tiup secara perlahan-lahan hingga kempis perut. 

- Sempena hijrah tahun ini, tinggalkan perkara-perkara lalai, berhentilah hisap rokok. Beramallah utk diri sendiri, sebelum kita mati.

- Berniatlah saat kematian dlm keadaan yg baik spt:
a) sewaktu sujud
b) sewaktu syahadah dlm tahyat


  

Monday, July 25, 2022

Tafsir Surah 'Abasa Ayat 80:17 hingga 26

-us Mohd Zawawi kuliah Maghrib Khamis 21-Jul-2022

Bhgn ke2 tafsir Surah 'Abasa Ayat 80:17 hingga 26

{ قُتِلَ ٱلۡإِنسَٰنُ مَآ أَكۡفَرَهُۥ }

Binasalah hendaknya manusia (yang ingkar) itu, betapa besar kekufurannya?

- perkataan asal "khotala" ialah bunuh, "khutila" ialah dibunuh. Bahasa org arab kata "mampuslah", dimelayukan maksunya kpd "celakalah". Sudah tentulah Allah yg mencelakakan pelaku dlm ayat ini.
- "ak far" dimaksudkan yg terlebih kufurnya org (pelaku) itu. Kufur itu sama ada org itu beriman ataupun tidak beriman. Sudah pasti lebih teruk bagi pelaku yg kufur iman (ie tak mahu beriman ataupun bersyukur kpd apa yg dikurniakan Allah) .

Ayat 80:18 (klik sini)
{ مِنۡ أَيِّ شَيۡءٍ خَلَقَهُۥ }

(Tidakkah ia memikirkan) dari apakah ia diciptakan oleh Allah? -

- ayat ini menyebabkan otak mula berfikir.

Ayat 80:19 (klik sini)
{ مِن نُّطۡفَةٍ خَلَقَهُۥ فَقَدَّرَهُۥ }

Dari air mani diciptakanNya, serta dilengkapkan keadaannya dengan persediaan untuk bertanggungjawab;

- soalan yg Allah tanyakan dlm ayat ke-19 (yg menyebabkan otak mula berfikir), dijawabkan oleh Allah dlm ayat ke20.
- "min" bermaksud sebahagian ie sebhgn daripada air mani (kerana dlm air mani ada beribu sperma, bukanlah ada satu sperma).
- dihujung ayat ini Allah muliakan manusia

Ayat 80:20 (klik sini)
{ ثُمَّ ٱلسَّبِيلَ يَسَّرَهُۥ }

Kemudian jalan (baik dan jahat), dimudahkan Tuhan kepadanya (untuk menimbang dan mengambil mana satu yang ia pilih);

- Allah beri kemudahan kpd manusia. Kemudahan dlm kehidupan.

Ayat 80:21 (klik sini)
{ ثُمَّ أَمَاتَهُۥ فَأَقۡبَرَهُۥ }

Kemudian dimatikannya, lalu diperintahkan supaya ia dikuburkan;

- "kemudian" dlm ayat ini menunjukkan tempoh masa yg panjang. Perubahan masa dari peringkat bayi, kanak², dewasa, hingga usia tua.
- di hujung ayat ini "fa" memberi maksud "segera" kebumikan org yg sudah meninggal (ie jenazah).

Ayat 80:22 (klik sini)
{ ثُمَّ إِذَا شَآءَ أَنشَرَهُۥ }

Kemudian apabila Allah kehendaki dibangkitkannya (hidup semula).

Ayat 80:23 (klik sini)
{ كَلَّا لَمَّا يَقۡضِ مَآ أَمَرَهُۥ }

Janganlah hendaknya ia kufur ingkar lagi! Sebenarnya ia belum menunaikan apa yang diperintahkan kepadanya.

- "lam ma" bawa maksud "belum lagi". Konteks ayat ini, org yg ingkar ini sebenarnya belum buat apa² lagi perintah Allah.

Ayat 80:24 (klik sini)
{ فَلۡيَنظُرِ ٱلۡإِنسَٰنُ إِلَىٰ طَعَامِهِۦٓ }

(Kalaulah ia tidak memikirkan asal dan kesudahan dirinya), maka hendaklah manusia melihat kepada makanannya (bagaimana kami mentadbirkannya):

- makanan di sini bermaksud supaya dikaji makanan yg dimakan. Rumput yg sama jenis dimanakn oleh lembu dan kambing tidak menjadikan bau daging lembu dan kambing itu sama. Maha Suci Allah yg menciptakan makanan yg kita makan itu pelbagai rupa, bau, dan rasa.

Ayat 80:25 (klik sini)
{ أَنَّا صَبَبۡنَا ٱلۡمَآءَ صَبّٗا }

Sesungguhnya kami telah mencurahkan hujan dengan curahan yang menakjubkan.

- "Kami" menunjukkan kebesaran Allah.

Ayat 80:26 (klik sini)
{ ثُمَّ شَقَقۡنَا ٱلۡأَرۡضَ شَقّٗا }

Kemudian kami belah-belahkan bumi dengan belahan yang sesuai dengan tumbuh-tumbuhan, -

- "sum ma" menunjukkan suatu jangka masa (agak panjang), bukan serta-merta.
- Allah yg pecahkan tanah utk membolehkan pucuk (dari benih) yg lembut itu keluar utk mendapatkan cahaya dan oksigen, seterusnya membesar sebagai pokok tanaman/buah-buahan. 


Sambungan akan datang Ayat 27 - 32

Ayat 80:27 (klik sini)
{ فَأَنۢبَتۡنَا فِيهَا حَبّٗا }

Lalu Kami tumbuhkan pada bumi biji-bijian,


Ayat 80:28 (klik sini)
{ وَعِنَبٗا وَقَضۡبٗا }

Dan buah anggur serta sayur-sayuran,


Ayat 80:29 (klik sini)
{ وَزَيۡتُونٗا وَنَخۡلٗا }

Dan Zaitun serta pohon-pohon kurma,


- buah zaitun byk di kawasan Syam dan Palastine


Ayat 80:30 (klik sini)
{ وَحَدَآئِقَ غُلۡبٗا }

Dan taman-taman yang menghijau subur,


Ayat 80:31 (klik sini)
{ وَفَٰكِهَةٗ وَأَبّٗا }


Dan berbagai buah-buahan serta bermacam-macam rumput, -


Ayat 80:32 (klik sini)

{ مَّتَٰعٗا لَّكُمۡ وَلِأَنۡعَٰمِكُمۡ }


Untuk kegunaan kamu dan binatang-binatang ternak kamu.

Monday, July 18, 2022

Tafsir Surah Al-Baqarah Ayat 2:200 hingga 202

- us Mahdzir Md Nor kuliah Maghrib Isnin 18-Jul-2020

Tafsir Surah Al-Baqarah Ayat 2:200 hingga 202

- Surah Al-Baqarah Ayat 2:200 (klik sini utk paparan ayat)

{ فَإِذَا قَضَيۡتُم مَّنَٰسِكَكُمۡ فَٱذۡكُرُواْ ٱللَّهَ كَذِكۡرِكُمۡ ءَابَآءَكُمۡ أَوۡ أَشَدَّ ذِكۡرٗاۗ فَمِنَ ٱلنَّاسِ مَن يَقُولُ رَبَّنَآ ءَاتِنَا فِي ٱلدُّنۡيَا وَمَا لَهُۥ فِي ٱلۡأٓخِرَةِ مِنۡ خَلَٰقٖ }

Kemudian apabila kamu telah selesai mengerjakan amalan ibadat Haji kamu, maka hendaklah kamu menyebut-nyebut dan mengingati Allah (dengan membesarkanNya) sebagaimana kamu dahulu menyebut-nyebut (memuji-muji) datuk nenek kamu, bahkan dengan sebutan yang lebih lagi. Dalam pada itu, ada di antara manusia yang (berdoa dengan) berkata: "Wahai Tuhan kami! Berilah kami kebaikan) di dunia". (orang-orang ini diberikan kebaikan di dunia) dan tidak ada baginya sedikitpun kebaikan di akhirat.

- semasa zaman jahiliyah, penduduk Mekah kebiasaannya dtg ke Mekah utk mendengar syair yg dibacakan oleh penyair² yg bercerita dan memuji tentang keluarga mereka sendiri. Bangsa arab ketika itu tidak dipandang oleh bangsa lain spt Rom dan Farsi. 

- kedatangan Islam tidak mengahapuskan tradisi org arab dlm kegemaran mereka (yg telah sebati) berkumpul dan mendengar syair dan membangga keturunan mereka, sebaliknya kedatangan Islam mengubah tradisi mereka supaya memuji kehebatan Allah, mengagungkan Allah. 

- "kho la" bermaksud berkata. Dlm konteks ayat ini ia membawa maksud berdoa. 

- pengajaran dari ayat ini adalah berdoalah utk kebaikan di dunia dan akhirat. Bukan setakat kebaikan di dunia shj. 

Ayat 2:201 (klik sini)

{ وَمِنۡهُم مَّن يَقُولُ رَبَّنَآ ءَاتِنَا فِي ٱلدُّنۡيَا حَسَنَةٗ وَفِي ٱلۡأٓخِرَةِ حَسَنَةٗ وَقِنَا عَذَابَ ٱلنَّارِ }

Dan di antara mereka pula ada yang (berdoa dengan) berkata: "Wahai Tuhan kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat, dan peliharalah kami dari azab neraka".

 

  • Sebhgn ayat 2:201 ini dijadikan doa yg selalu diucapkan. 
  • Berdoa dlm bahasa arab itu sunat.
- doa ini adalah kesimpulan dari semua doa yg kita pohonkan. Jadikan doa ini kebiasaan utk setiap kali berdoa. Serahkan kpd Allah apa kebaikan yg layak bagi kita atau yg dihajatkan. 

- doa perlu dipadankan dgn usaha, supaya kita mendpt ganjaran kebaikan juga dijauhkan dari azab api neraka. Allah suruh kita berusaha di dunia dan "sunnatullah" dia akan dapat apa yg dihajatkan. Allah beri kpd semua manusia walaupun dia tidak pernah mengucap syahadah. 
  • Israk dan Mikraj itu bukan sunnatullah. Ia adalah perkara ghaib. 
- kebaikan di dunia akan datang mengikut amalan, ikhtiar, usaha yg dilakukan. 

- memberi khidmat kpd org lain/masyarakat adalah lebih baik daripada mengasingkan diri (seperti bertapa dlm gua) melakukan amalan semata-mata. 

- Ayat 2:202 (klik sini)

{ أُوْلَٰٓئِكَ لَهُمۡ نَصِيبٞ مِّمَّا كَسَبُواْۚ وَٱللَّهُ سَرِيعُ ٱلۡحِسَابِ }

Mereka itulah yang akan mendapat bahagian yang baik dari apa yang telah mereka usahakan; dan Allah amat cepat hitunganNya.

- jika sibuk sangat, lazimi doa dlm ayat 201 ini. Jangan langsung tidak berdoa. 





Sunday, July 17, 2022

Ibadah Qurban: Kenapa Qurban Tidak Diterima?

-us Dr Rahimi Md Saad tazkirah Maghrib Rabu 22-Jun-2022

Ibadah Qurban

- hukum melaksanakan qurban adalah wajib apbl 
(i) nazar 
(ii) wasiat.

Baginda Rasulullah saw amat menggalakkan Ibadah qurban. Sabda baginda:

مَنْ كَانَ لَهُ سَعَةٌ وَلَمْ يُضَحِّ فَلاَ يَقْرَبَنَّ مُصَلاَّنَا

Sesiapa yang memiliki kelapangan (kemampuan) dan tidak melakukan ibadah korban maka janganlah dia menghampiri tempat solat kami. [HR Ibnu Majah]

- Dlm mazhab Hanafi ianya menjadi wajib kepada yg mampu. 
  • Mampu di ukur pd perbelanjaan hari tasyrik, jika mampu mengadakan makanan dan perbelanjaan pd hari tasyrik dan ada lebihan maka dia wajib melakukan qurban. 
  • Dlm Mazhab Hanafi, ibadah qurban dilakukan secara meluas.

- Dlm mazhab Shafie hukum qurban adalah sunat muaakad.

- Allah menjelaskan qurban dlm Surah Al-Maedah Ayat 5:27 (klik sini utk paparan ayat)

{ ۞وَٱتۡلُ عَلَيۡهِمۡ نَبَأَ ٱبۡنَيۡ ءَادَمَ بِٱلۡحَقِّ إِذۡ قَرَّبَا قُرۡبَانٗا فَتُقُبِّلَ مِنۡ أَحَدِهِمَا وَلَمۡ يُتَقَبَّلۡ مِنَ ٱلۡأٓخَرِ قَالَ لَأَقۡتُلَنَّكَۖ قَالَ إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ ٱللَّهُ مِنَ ٱلۡمُتَّقِينَ }

Dan bacakanlah (wahai Muhammad) kepada mereka kisah (mengenai) dua orang anak Adam (Habil dan Qabil) yang berlaku dengan sebenarnya, iaitu ketika mereka berdua mempersembahkan satu persembahan korban (untuk mendampingkan diri kepada Allah). Lalu diterima korban salah seorang di antaranya (Habil), dan tidak diterima (korban) dari yang lain (Qabil). Berkata (Qabil):" Sesungguhnya aku akan membunuhmu!". (Habil) menjawab: "Hanyasanya Allah menerima (korban) dari orang-orang yang bertaqwa;

- Dlm ayat ini perlu difahami bhw sesuatu amalan yg dilakukan diterima oleh Allah swt, ada yg tidak diterima.
Kenapa Allah tak terima sesuatu amalan/ibadah itu? Berbalik kpd niat/tujuan seseorg itu dlm melakukan amalan dgn kesungguhannya.

- haiwan qurban adalah al-an'am iaitulah unta, lembu, kerbau, dan kambing. Rusa, ayam, itik tidak termasuk kategori haiwan al-an'am.

- Surah Al-Haj Ayat 22:37 (klik sini)

{ لَن يَنَالَ ٱللَّهَ لُحُومُهَا وَلَا دِمَآؤُهَا وَلَٰكِن يَنَالُهُ ٱلتَّقۡوَىٰ مِنكُمۡۚ كَذَٰلِكَ سَخَّرَهَا لَكُمۡ لِتُكَبِّرُواْ ٱللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَىٰكُمۡۗ وَبَشِّرِ ٱلۡمُحۡسِنِينَ }

Daging dan darah binatang korban atau hadiah itu tidak sekali-kali akan sampai kepada Allah, tetapi yang sampai kepadaNya ialah amal yang ikhlas yang berdasarkan taqwa dari kamu. Demikianlah Ia memudahkan binatang-binatang itu bagi kamu supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat nikmat petunjukNya. Dan sampaikanlah berita gembira (dengan balasan yang sebaik-baiknya) kepada orang-orang yang berusaha supaya baik amalnya.

- Allah terima qurban Habil, kerana usahanya mengorbankan hasil usahanya yg paling baik.

- syarat penerimaan amalan/ibadah oleh Allah adalah berdasarkan kpd ketakwaan sewaktu melaksanakan ibadah tersebut.
  • Org yg berdosa melakukan ibadah dgn kesungguhannya (takwanya) utk mendapatkan keampunan dan keredhoaan Allah swt, rasa takutnya kpd Allah, ikhlasnya dlm melakukan ibadah itu menjadikan ibadahnya di terima oleh Allah.
- Surah Al-Maedah Ayat 5:28 (klik sini)

{ لَئِنۢ بَسَطتَ إِلَيَّ يَدَكَ لِتَقۡتُلَنِي مَآ أَنَا۠ بِبَاسِطٖ يَدِيَ إِلَيۡكَ لِأَقۡتُلَكَۖ إِنِّيٓ أَخَافُ ٱللَّهَ رَبَّ ٱلۡعَٰلَمِينَ }

"Demi sesungguhnya! Jika engkau hulurkan tanganmu kepadaku untuk membunuhku, aku tidak sekali-kali akan menghulurkan tanganku kepadamu untuk membunuhmu. Kerana sesungguhnya aku takut kepada Allah, Tuhan Yang mentadbirkan sekalian alam;

- Surah As-Soffat Ayat 37:102 (klik sini)

{ فَلَمَّا بَلَغَ مَعَهُ ٱلسَّعۡيَ قَالَ يَٰبُنَيَّ إِنِّيٓ أَرَىٰ فِي ٱلۡمَنَامِ أَنِّيٓ أَذۡبَحُكَ فَٱنظُرۡ مَاذَا تَرَىٰۚ قَالَ يَٰٓأَبَتِ ٱفۡعَلۡ مَا تُؤۡمَرُۖ سَتَجِدُنِيٓ إِن شَآءَ ٱللَّهُ مِنَ ٱلصَّٰبِرِينَ }

Maka ketika anaknya itu sampai (ke peringkat umur yang membolehkan dia) berusaha bersama-sama dengannya, Nabi Ibrahim berkata: "Wahai anak kesayanganku! Sesungguhnya aku melihat dalam mimpi bahawa aku akan menyembelihmu; maka fikirkanlah apa pendapatmu?". Anaknya menjawab: "Wahai ayah, jalankanlah apa yang diperintahkan kepadamu; Insya Allah, ayah akan mendapati daku dari orang-orang yang sabar".

- kita perlu berperang dgn diri sendiri (nafsu), juga gangguan iblis dan syaitan, dalam melakukan perintah Allah swt. Iblis sentiasa membisikkan kemiskinan, rugi supaya seseorg merasa selesa utk tidak melaksanakan qurban. 
  • Nabi Ibrahim as sewaktu mengasah pisau utk digunakan utk sembelih Nabi Ismail, baginda didatangi iblis dan cuba memujuk Nabi Ibrahim supaya memikir semula hajatnya utk menyembelih anaknya sendiri. 
- apa hukumnya lakukan qurban sedangkan dia mengabaikan kebajikan keluarganya?
Allah terima sesuatu ibadah apbl dia melakukan qurban itu dgn ketakwaan. Semoga ibadah itu menjadikannya seorang yg bertanggung-jawab kpd keluarganya.





Iman Menimbulkan Pengharapan

- Kuliah Suboh Ahad 17-Jul-2022

Iman Menimbulkan Pengharapan

Surah Yusof Ayat 12:87 (klik sini utk paparan ayat)
{ يَٰبَنِيَّ ٱذۡهَبُواْ فَتَحَسَّسُواْ مِن يُوسُفَ وَأَخِيهِ وَلَا تَاْيۡـَٔسُواْ مِن رَّوۡحِ ٱللَّهِۖ إِنَّهُۥ لَا يَاْيۡـَٔسُ مِن رَّوۡحِ ٱللَّهِ إِلَّا ٱلۡقَوۡمُ ٱلۡكَٰفِرُونَ }

Wahai anak-anakku! Pergilah dan intiplah khabar berita mengenai Yusuf dan saudaranya (Bunyamin), dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat serta pertolongan Allah. Sesungguhnya tidak berputus asa dari rahmat dan pertolongan Allah itu melainkan kaum yang kafir".

Surah Al-Hijr Ayat 15:56 (klik sini)
{ قَالَ وَمَن يَقۡنَطُ مِن رَّحۡمَةِ رَبِّهِۦٓ إِلَّا ٱلضَّآلُّونَ }

Nabi Ibrahim berkata: "Dan tiadalah sesiapa yang berputus asa dari rahmat Tuhannya melainkan orang-orang yang sesat".

- Kita diuji dlm kehidupan seharian hingga ada yg berputus harap kpd Allah, seolah-olah Allah tidak adil, seolah-olah doa tidak diterima oleh Allah.
Ujian hebat spt ini diberikan kpd Nabi Ayub as dgn penyakit yg teruk. Namun baginda sentiasa bersangka baik terhadap Allah. 11 anak² baginda meninggal dunia. 

- Oleh kerana kesempitan hidup ada org yg putus harap hingga sanggup melakukan dosa, membunuh anak kerana ingin membebaskan diri dari kemiskinan.

- Org beriman mempunyai kaedah utk mengawal kemiskinan, seorang jiran akan memerhatikan jirannya, adakah mereka makan? Kita perlu peka dgn keadaan dan kehidupan jiran. Bukan bermakna kita menyibuk, sebaliknya itulah tuntutan ugama utk memastikan jiran dan penduduk sekitar dlm keadaan harmoni.

- org yg berputus asa nampak dunia ini sempit. Org yg beriman bukan begitu, org yg beriman bergantung harap kpd Allah dan yakin dgn ujian kehidupan itu adalah ujian yg diberikan Allah dan balasannya adalah syurga bagi mereka yg redho dgn ujian yg dilalui.

- org beriman tidak lakukan curi harta pejabat, ambil rasuah atau pecah amanah, demi hendak melalui ujian kehidupan.

- org² yg tewas dgn ujian kehidupan, biasanya berputus asa kpd Allah. Sebenarnya dia tewas dgn godaan iblis hingga bersangka buruk terhadap Allah.

- ketika Rasulullah saw berdakwah di Mekah, penduduk Mekah tidak terima dakwah baginda. Rasa kecewa terhadap tentangan yg diterima menyebabkan baginda beralih kpd dakwah di luar Mekah iaitu ke Thaif. Namun dakwah di Thaif juga menerima tentangan, pemuda² Thaif yg diupah mengejar dan membaling batu kpd Rasulullah saw dan juga anak angkat baginda ie Zaid bin Harithah. Baginda cedera pd badan akibat batu² yg di baling, ketika berundur dari Thaif dan berhenti seketika di sebuah taman kurma, baginda mengadu kpd Allah.

- Ujian yg dihadapi oleh manusia tidak sehebat ujian kpd para Nabi dan Rasul.

- Dlm Surah Al-Hijr Ayat 15:56 di sebutkan org² yg berputus asa boleh menjurus kpd kekufuran.

- Dlm Surah Yassin, Nabi² pd zaman firaun menerima ujian dan tentangan hebat dari pemerintah, ada Nabi yg dipijak dan diseksa hingga meninggal dunia. Org² yg beriman diseksa kerana tidak mahu menyembah pemerintah/raja/firaun dan meninggalkan Islam.




Saturday, July 9, 2022

Makanan menjadi punca doa tidak mustajab

- us Najib kuliah Suboh Sabtu 9-Jul-2022

Panggilan Ar-Rahman di dlm Al-Quran kepada org² beeiman

Allah panggil dgn panggilan wahai org² yg beriman.

Surah Al-Baqarah Ayat 2:172 (klik sini utk paparan ayat)

{ يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ كُلُواْ مِن طَيِّبَٰتِ مَا رَزَقۡنَٰكُمۡ وَٱشۡكُرُواْ لِلَّهِ إِن كُنتُمۡ إِيَّاهُ تَعۡبُدُونَ }

Wahai orang-orang yang beriman! Makanlah dari benda-benda yang baik (yang halal) yang telah Kami berikan kepada kamu, dan bersyukurlah kepada Allah, jika betul kamu hanya beribadat kepadanya.

Kenapa Allah panggil dgn nama org² yg beriman di permulaan ayat?
a) dia boleh menjadi org yg hidup, boleh mendengar, sedar, dan berfikir terhadap apa yg di hendak sebutkan/disampaikan/diperintahkan oleh Allah.
b) sebagai kasih-sayang Allah kpd hambaNya yg beriman, utk diberikan nikmat atau Allah hendak perintah kan supaya suatu perkara buruk supaya dihindarkan, atau sesuatu perkara yg dilarang supaya dijauhi (oleh org² beriman)

Bagaimana kita hendak mengetahui sama ada kuat atau tidak ketakwaan kita kpd Allah?
a) seseorg yg beriman apbl dia merenung kpd dosa yg pernah dilakukan, mengalir air matanya kerana takutkan azab Allah.

- Surah Qaf ayat 50:33 (klik sini)

{ مَّنۡ خَشِيَ ٱلرَّحۡمَٰنَ بِٱلۡغَيۡبِ وَجَآءَ بِقَلۡبٖ مُّنِيبٍ }

"(Iaitu) orang yang takut (melanggar perintah Allah) Yang Maha Pemurah, semasa tidak dilihat orang dan semasa ia tidak melihat azab Allah, serta ia datang (kepada Allah) dengan hati yang tunduk taat".

- dgn iman dan takwa, seseorg itu akan dijaga oleh Allah kerana dia menjaga hak² Allah.

- wali adalah org yg memperjuangkan hak Allah.
- Saad bin Abu Qawas adalah contoh seorg wali Allah. Dia ditanya bagaimana hendak menjadikan doa mustajab, diterima oleh Allah? Saad memberitahu bahawa Rasulullah saw berpesan kpdnya supaya menjaga makanan yg dimakan dan sumber rezekinya.

Dlm ayat ke-172 surah Al-Baqarah ini Allah perintahkan kita, org² beriman supaya akan dari makanan yg halal.
a) halal dari cara sembelihannya
b) halal dari sumbernya
c) halal dari punca kewangannya

- Bagaimana kita hendak bersyukur selepas memakan makanan? Ucapkan Alhamdulillah, atau berdoalah dgn doa selepas makan. 

Makanan yg diharamkan oleh Allah di dalam Al-Quran, antaranya:
1. Bangkai, darah, daging khinzir
2. Harta yg diambil dgn cara yg batil, cth scammer ambil sedikit atau banyak duit org.
3. Riba.

Setiap daging yg tumbuh menjadi darah daging seseorg maka ianya menjadi bahan bakar api neraka.




Tuesday, July 5, 2022

Tafsir Surah Al-Baqarah Ayat 2:198 hingga 199

- us Mahdzir Md Nor kuliah Maghrib Isnin 4-Jul-2022

Kita berada dlm bulan Zulhijjah dan berada pd 10 hari pertama, ie bulan dan malam yg diberkati dan ganjaran/pahala amalan di gandakan. 

Surah Al-Fajr Ayat 89:2 (klik sini utk paparan ayat)

{ وَلَيَالٍ عَشۡرٖ }

Dan malam yang sepuluh (yang mempunyai kelebihan di sisi Allah);

Terdapat dua (2) pendapat berkenaan 10 malam dlm ayat ini, ie:
I) 10 hari terawal bln Zulhijjah
ii) 10 malam terakhir bulan Ramadhan (lailatul qadar) 

Maksud kelebihan dlm ayat ini adalah, apbl sesuatu amalan itu dilakukan, Allah gandakan pahala amalan itu.

Amalan yg digalakkan dlm 10 hari terawal bln Zulhijjah adalah berpuasa. 
  • Dlm 9 hari pertama itu, perbanyakan puasa. 
    • pd hari pertama hingga hari Arafah (hari ke9), atau 
    • lakukan puasa sunat hari Isnin dan Khamis, atau 
    • paling tidak, berpuasa pd hari Arafah. 
  • Pd hari ke—10 diharamkan puasa kerana ianya hari Raya Aidiladha, lakukan Ibadah Qurban. 

Sambungan dari kuliah sebelum ini, berkaitan Ibadah haji dan umrah, 
Surah Al-Baqarah Ayat 2:198 (klik sini)

{ لَيۡسَ عَلَيۡكُمۡ جُنَاحٌ أَن تَبۡتَغُواْ فَضۡلٗا مِّن رَّبِّكُمۡۚ فَإِذَآ أَفَضۡتُم مِّنۡ عَرَفَٰتٖ فَٱذۡكُرُواْ ٱللَّهَ عِندَ ٱلۡمَشۡعَرِ ٱلۡحَرَامِۖ وَٱذۡكُرُوهُ كَمَا هَدَىٰكُمۡ وَإِن كُنتُم مِّن قَبۡلِهِۦ لَمِنَ ٱلضَّآلِّينَ }

Tidaklah menjadi salah, kamu mencari limpah kurnia dari Tuhan kamu (dengan meneruskan perniagaan ketika mengerjakan Haji). Kemudian apabila kamu bertolak turun dari padang Arafah (menuju ke Muzdalifah) maka sebutlah nama Allah (dengan doa,"talbiah" dan tasbih) di tempat Masy'ar Al-Haraam (di Muzdalifah), dan ingatlah kepada Allah dengan menyebutnya sebagaimana Ia telah memberikan petunjuk hidayah kepadamu; dan sesungguhnya kamu sebelum itu adalah dari golongan orang-orang yang salah jalan ibadatnya.

- Ayat ini khusus utk ibadah haji bukannya umrah, kerana ada di sebutkan Arafah.
- Tatacara ibadah haji penting kpd org yg menjadi duyufurrahman (jemaah haji) pd tahun itu.

- Pengajaran dlm ayat ini:
a) Waktu ayat ini diturunkan, majoriti masyarakat arab adalah peniaga yg menjalankan perniagaan (spt import ekport) dari satu bandar ke bandar lain, yg perjalanannya memakan masa yg panjang. Bila mereka pergi haji, mereka meneruskan perniagaan, spt sewakan kenderaan (unta). Timbul rasa risau dlm hati mereka adakah haji dan perniagaan yg mereka lakukan itu dicela oleh Allah, kerana dilakukan dlm masa ibadah haji. Salah seorg sahabat mengatakan bhw dia pernah mendengar baginda Rasulullah menjawab persoalan spt itu dgn bertanya semula kpd sahabat yg bertanya sama ada turutan ibadah haji dilaksanakan dgn tertibnya. Sabahat itu menjawab dia lakukan rukun² haji dgn tertibnya, sambil perniagaannya dilakukan dlm musim haji itu. Baginda Rasulullah kemudiannya mengatakan sah ibadah haji sahabat itu. Mereka kemudiannya bersepakat merujuk kpd Rasulullah utk mendengar sendiri jawapan dari Rasulullah. 
  • Sikap spt inilah yang dipuji oleh Allah dan dirakamkan dlm ayat ini, keimanan para sahabat apbl menghadapi kemusykilan/kebuntuan, mereka rujuk kpd Rasulullah saw. 
Mendengarkan soalan sahabat itu, baginda diam kerana tidak mahu mendahului wahyu (diam kerana menunggu wahyu dari Allah). Para sahabat faham jika Rasulullah diam, maka jangan ditanya lagi, kerana baginda menunggu wahyu dari Allah.

Begitu juga apbl org bertanya tentang roh, baginda Rasulullah diam (menunggu wahyu dari Allah). Setelah itu barulah turun ayat ini yang membenarkan perniagaan dilakukan semasa menunaikan Ibadah haji.

b) Fiqh para sahabat, perniagaan adalah sumber rezeki mereka. 

Ayat 2:199 (klik sini)
{ ثُمَّ أَفِيضُواْ مِنۡ حَيۡثُ أَفَاضَ ٱلنَّاسُ وَٱسۡتَغۡفِرُواْ ٱللَّهَۚ إِنَّ ٱللَّهَ غَفُورٞ رَّحِيمٞ }

Selain dari itu hendaklah kamu bertolak turun dari (Arafah) tempat bertolaknya orang ramai, dan beristighfarlah kamu kepada Allah (dengan memohon ampun), sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.



Sunday, July 3, 2022

Zaid bin Harithah

- us Nor Azam bin Abdullah kuliah Suboh Sabtu 2-Jul-2022

Sahabat Rasulullah, Zaid bin Harithah

-20 thn beza umur Zaid dgn baginda Rasulullah saw.
- Dia dari Bani Qalbe' (sebutan: "kalbek")
- kabilah² arab semasa zamn jahiliah apbl kalah dlm peperangan mereka akan dijadikan hamba. Dakwah yang dibawa oleh Rasulullah saw membebaskan perhambaan.

- Kampung Zaid telah diserang dan kalah dlm peperangan, ketika itu Zaid sekitar 5-6 tahun. Dia di tangkap dan dijadikan hamba. Bapanya ketika tiada di kampung (mungkin kerana keluar berniaga pd ketika serangan terhadap kampung ya). Zaid telah dibawa ke pasar di Mekah, di sana ada pasar hamba. Zaid telah dibeli oleh seorang saudagar ie Hakim bin Hizam dan dia menghadiahkan kpd ibu saudaranya ie Khadijah binti Khuwailid. Apbl Khadijah bernikah dgn baginda Rasulullah saw, Khadijah hadiahkan Zaid kpd baginda.

- Zaid hidup dgn keluarga baginda Rasulullah dlm beberapa tahun. Hingga pd sauatu tahun haji, (org² arab dtg ke Mekah melakukan haji termasuk Bani Qalbe'. Mereka nampak  (dan kenal) Zaid dan apbl pulang ke kampung, mereka memberitahu kpd bapa Zaid, mengkhabar bhw Zaid dilihat di Mekah dan dimiliki oleh seorg yg terkenal di sana (ie Muhammad bin Abdullah). Bapa Zaid dtg bersama dgn abangnya (ie bapa saudara kpd Zaid) ke Mekah dgn membawa harta utk menebus anaknya ie Zaid. Apbl bertemu baginda Rasulullah saw, Harithah menyampaikan hajat utk menebus anaknya. Baginda cadangkan supaya ditanya sendiri kpd Zaid sama ada Zaid hendak pulang bersama bapanya, atau terus tinggal bersama baginda Rasulullah. Bapa Zaid setuju dgn cadangan itu.

- Apbl ditanya kpd Zaid sama ada dia kenal org yg datang itu, maka Zaid mengatakan dia kenal. Zaid membuat keputusan utk terus tinggal bersama Rasulullah saw. Ketika itu umurnya sekitar 8 tahun, dia memberi tahu ingin terus tinggal bersama Rasulullah saw, kerana tertarik dgn kebaikan Rasulullah. Harithah sangat marah dan menempelak Zaid, mengatakan Zaid memilih perhambaan dan tidak mahu pulang kpd keluarga sendiri. Kata Zaid, dia melihat suatu keistimewaan pd org yg memeliharanya. Mendengarkan itu baginda Rasulullah amat suka, seketika kemudian dia segera menarik Zaid kpdnya, kemudian membawa Zaid ke Kaabah dan memberitahu kpd org² di sekitar Kaabah bhw baginda membebaskan Zaid dan menjadikan Zaid sebagai anak baginda, menjadikan namanya Zaid bin Muhammad bin Abdullah.

- Apbl Harithah mendengar pengumumuan itu tenanglah Harithah bhw Zaid kini berada dgn org yg baik, terkenal sebagai seorg yg mulia di Mekah.

- Rasulullah saw juga membela Ali selain Zaid 
  • Kisahnya: bapa saudara baginda Rasulullah ie Abu Talib ada ramai anak, Rasulullah bertemu bapa saudaranya ie Abbas utk mengambil anak Abu Talib sebagai anak utk mengurangkan beban keluarga Abu Talib. Baginda mengambil dan memelihara Ali bin Abu Talib sementara Abbas mengambil dan memelihara Jaafar bin Abu Talib.
- di awal dakwah Rasulullah saw, org yg paling awal memeluk Islam adalah ahli rumah baginda sendiri ie Khadijah binti Khuwailid, Ali bin Abu Talib, dan Zaid bin Harithah.

- Arahan supaya anak angkat tidak dibinkan kepada bapa angkat
- Ayat ke-4 Surah Al-Ahzab membatalkan anak angkat dan dibinkan kpd bapa angkat. Selepas turunnya ayat ini, maka nama Zaid dinamakan dari Zaid bin Muhammad kepada Zaid bin Harithah.

Surah Al-Ahzab Ayat 33:4 (klik sini utk paparan ayat)

{ مَّا جَعَلَ ٱللَّهُ لِرَجُلٖ مِّن قَلۡبَيۡنِ فِي جَوۡفِهِۦۚ وَمَا جَعَلَ أَزۡوَٰجَكُمُ ٱلَّٰٓـِٔي تُظَٰهِرُونَ مِنۡهُنَّ أُمَّهَٰتِكُمۡۚ وَمَا جَعَلَ أَدۡعِيَآءَكُمۡ أَبۡنَآءَكُمۡۚ ذَٰلِكُمۡ قَوۡلُكُم بِأَفۡوَٰهِكُمۡۖ وَٱللَّهُ يَقُولُ ٱلۡحَقَّ وَهُوَ يَهۡدِي ٱلسَّبِيلَ }

(Diperintahkan dengan yang demikian kerana) Allah tidak sekali-kali menjadikan seseorang mempunyai dua hati dalam rongga dadanya; dan Ia tidak menjadikan isteri-isteri yang kamu "zihar" kan itu sebagai ibu kamu; dan Ia juga tidak menjadikan anak-anak angkat kamu, sebagai anak kamu sendiri. Segala yang kamu dakwakan mengenai perkara-perkara) yang tersebut itu hanyalah perkataan kamu dengan mulut kamu sahaja. Dan (ingatlah) Allah menerangkan yang benar dan Dia lah jua yang memimpin ke jalan yang betul.

- Perangan Mu'tah
Sariah ie kumpulan kecil yg dilantik utk berdakwah di sesuatu tempat/kampung. 
  • Sariah ini kadang-kala berperang dgn kumpulan penentang dakwah (dlm pasukan kecil). Zaid sering menyertai sariah²,  dan terlibat dlm peperangan kecil. Ini menjadikan dia hebat dlm petempuran.
  • Pd tahun ke 8 hijrah (Peperangan Mu'tah) ie tentera Islam bertembung dgn tentera Rome. Org Islam 3 ribu org bertembung dgn 200 ribu. Rasulullah saw menyusun barisan pemimpin dgn Zaid berada di barisan paling hadapan, memimpin tentera Islam, dibelakangnya Jaafar bin Abu Talib dan di belakangnya Abdullah bin Rawahah, Jika Abdullah juga gugur baginda arahkan supaya di pilih mana² pemimpin yg disukai. 
  • Dlm peperangan Mu'tah Zaid gugur syahid.

- Perkahwinan dengan Zainab binti Jahsy
- Zainab binti Jahsy berasal dari Bani Quraisy.  Bani Quraisy adalah kabilah/suku arab yang disanjungi. Zainab adalah sepupu kpd baginda Rasulullah. Baginda Rasulullah merisik dan menguruskan perkahwinan Zaid dgn Zainab. Pada peringkat awal Zainab menolak cadangan Rasulullah utk pernikahan Zainab dgn Zaid. Hinggalah turun ayat Al-Quran, dan Zainab beriman dgn ayat itu dan menyatakan persetujuannya.

Surah Al-Ahzab Ayat 33:36 (klik sini)

{ وَمَا كَانَ لِمُؤۡمِنٖ وَلَا مُؤۡمِنَةٍ إِذَا قَضَى ٱللَّهُ وَرَسُولُهُۥٓ أَمۡرًا أَن يَكُونَ لَهُمُ ٱلۡخِيَرَةُ مِنۡ أَمۡرِهِمۡۗ وَمَن يَعۡصِ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُۥ فَقَدۡ ضَلَّ ضَلَٰلٗا مُّبِينٗا }

Dan tidaklah harus bagi orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan - apabila Allah dan RasulNya menetapkan keputusan mengenai sesuatu perkara - (tidaklah harus mereka) mempunyai hak memilih ketetapan sendiri mengenai urusan mereka. Dan sesiapa yang tidak taat kepada hukum Allah dan RasulNya maka sesungguhnya ia telah sesat dengan kesesatan yang jelas nyata.

-Perkahwinan Zaid tidak panjang, Zaid sering mengadu kdp Rasulullah terhadap keluarganya. Nasihat baginda agar bersabar dgn isterinya dan tidak menceraikan Zainab. Sehingga turun ayat Al-Quran Surah Al-Ahzab Ayat 33:37.

- Baginda Rasulullah keberatan memberitahu kpd Zaid kerana baginda sendiri yg meminang dan menikahkan Zaid dgn Zainab. Juga Zaid itu adalah anak angkat baginda. Allah menegur sikap Rasulullah seperti dalam Surah Al-Ahzab ayat 33:37 (klik sini)

{ وَإِذۡ تَقُولُ لِلَّذِيٓ أَنۡعَمَ ٱللَّهُ عَلَيۡهِ وَأَنۡعَمۡتَ عَلَيۡهِ أَمۡسِكۡ عَلَيۡكَ زَوۡجَكَ وَٱتَّقِ ٱللَّهَ وَتُخۡفِي فِي نَفۡسِكَ مَا ٱللَّهُ مُبۡدِيهِ وَتَخۡشَى ٱلنَّاسَ وَٱللَّهُ أَحَقُّ أَن تَخۡشَىٰهُۖ فَلَمَّا قَضَىٰ زَيۡدٞ مِّنۡهَا وَطَرٗا زَوَّجۡنَٰكَهَا لِكَيۡ لَا يَكُونَ عَلَى ٱلۡمُؤۡمِنِينَ حَرَجٞ فِيٓ أَزۡوَٰجِ أَدۡعِيَآئِهِمۡ إِذَا قَضَوۡاْ مِنۡهُنَّ وَطَرٗاۚ وَكَانَ أَمۡرُ ٱللَّهِ مَفۡعُولٗا }

Dan (ingatlah wahai Muhammad) ketika engkau berkata kepada orang yang telah dikurniakan oleh Allah (dengan nikmat Islam) dan yang engkau juga telah berbuat baik kepadanya: "Jangan ceraikan isterimu itu dan bertaqwalah kepada Allah", sambil engkau menyembunyikan dalam hatimu perkara yang Allah akan menyatakannya; dan engkau pula takut kepada (cacian manusia padahal Allah jualah yang berhak engkau takuti (melanggar perintahNya). Kemudian setelah Zaid selesai habis kemahuannya terhadap isterinya (dengan menceraikannya), Kami kahwinkan engkau dengannya supaya tidak ada keberatan atas orang-orang yang beriman untuk berkahwin dengan isteri-isteri anak-anak angkat mereka, apabila anak-anak angkat itu telah selesai habis kemahuannya terhadap isterinya (lalu menceraikannya). Dan sememangnya perkara yang dikehendaki Allah itu tetap berlaku.

-Ayat ini diturunkan dan menghapuskan amalan org arab yg melarang berkahwin dgn bekas isteri anak angkat. Zaid menjadi org yg meminang Zainab utk pernikahan baginda Rasulullah dgn Zainab.

-Perkahwinan dengan Barakah
- Selepas bercerai dgn Zainab, Zaid selepas dari itu berkahwin dgn Barakah. Mereka dikurniakan seorg anak lelaki dinamakan Usamah bin Zaid.

  • Saidina Umar ketika membahagikan baitulmal, termasuk bhgn utk anaknya (ie Abdullah bin Umar) dan Usamah bin Zaid. Melihatkan Usamah mendapat bhgn yg lebih dari yang diberikan kpd Abdullah, Abdullah bertanya kpd bapanya mengapa Usamah mendapat bhgn lebih banyak daripada yg diberikan kepadanya? Saidina Umar menjawab, adalah kerana Usamah adalah anak kpd Zaid, seorg yg amat disayangi oleh Rasullah. Begitu juga Usamah amat disayangi oleh baginda Rasulullah.


Kata Aisyah ra:
  1. Baginda Rasulullah sayangkan Zaid hingga dikatakan boleh dijadikan pemimpin dgn sifat kepimpinan yg dimiliki Zaid.
  2. Apbl saidina Umar mengagih-agihkan baitulmal, saidina Umar memberikan bhgn yg lebih banyak kpd Usamah bin Zaid, melebihi bhgn kpd anaknya sendiri ie Abdullah bin Umar. Abdullah bertanya kpd bapanya kenapa Usamah mendapat bhgn yg lebih? Jawab saidina Umar, sesungguhnya baginda Rasulullah lebih sayang kpd Usamah berbanding kamu, baginda Rasulullah juga lebih sayang kpd Zaid.