Monday, July 31, 2023

Perkara-perkara yang membatalkan solat Siri-2

- us Azmi Hasan kuliah Maghrib Isnin 31-Julai-2023

Perkara-perkara yang membatalkan solat siri-2 
-- batal solat akibat dari rosak bacaan dan sebutan dalam solat

- Bacaan dalam surah Al-Fatihah
1. Bacaan ayat ke2 1:2
{ ٱلۡحَمۡدُ لِلَّهِ رَبِّ ٱلۡعَٰلَمِينَ }

Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam.
(a) "ٱلۡحَمۡدُ" huruf ha pedas dibaca sebagai ha simpul. 
(b) "ٱلۡعَٰلَمِينَ" ('alamin) huruf ain dibaca sebagai huruf hamzah "alamin".

2. Bacaan ayat ke7 1:7
{ صِرَٰطَ ٱلَّذِينَ أَنۡعَمۡتَ عَلَيۡهِمۡ غَيۡرِ ٱلۡمَغۡضُوبِ عَلَيۡهِمۡ وَلَا ٱلضَّآلِّينَ }

Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang yang Engkau telah murkai, dan bukan pula (jalan) orang-orang yang sesat.

(a) "ٱلَّذِينَ" huruf dzal dibaca sebagai huruf zai.

3. Bacaan dalam tasyahut yg ramai tidak beri perhatian yg menyebabkan tidak sah tasyahutnya. Solat menjadi tidak sah apabila kerosakan/kesilapan ini dlm tasyhut akhir, ie rosak satu rukun solat, menjadikan solat tidak sah.

اَلتَّحِيَّاتُ الْمُبَارَكَاتُ الصَّلَوَاتُ الطَّيِّبَاتُ ِللهِ، السَّلاَمُ عَلَيْكَ اَيُّهَا النَّبِيُّ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ، السَّلاَمُ عَلَيْنَا وَعَلَى عِبَادِاللهِ الصَّالِحِيْنَ، أَشْهَدُ اَنْ لآ إِلَهَ إِلاَّاللهُ وَاَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رَسُوْلُ اللهُ، اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى اِبْرَاهِيْمَ وَعَلَى آلِ اِبْرَاهِيْمَ وَبَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ كَمَا بَرَكْتَ عَلَى
اِبْرَاهِيْمَ وَعَلَى آلِ اِبْرَاهِيْمَ فِى الْعَالَمِيْنَ إِنَّكَ حَمِيْدٌ مَجِيْدٌ

(a) Bacaan "اَلتَّحِيَّاتُ" (at tahiyya) pada permulaan tasyahut dibaca sebagai "atahiya", "at ta hiya", "at tah ya"

(b) Bacaan "وَعَلَى عِبَادِاللهِ" (wa 'ala 'iba dillah) di baca sebagai "wa ala iba"

(c) Bacaan "الصَّالِحِيْنَ" (so li hin) dibaca dgn huruf ha pedas, tetapi dibaca dgn ha simpul.

(d) Bacaan syahadah "أَشْهَدُ" (asy ha du) dibaca sebagai "a syadu"

4. Sebutan salam pertama (Assalaamulaikum) dibaca sebagai "salaamulaikum".


Nota Kuliah:
  • Perkara-perkara yang membatalkan solat akibat dari rosak rukun solat (klik sini).


Saturday, July 22, 2023

Beriman Kepada Al-Quran

- us Abdull Rahman bin Mahmood kuliah Suboh Sabtu 22-Jul-2023

Beriman kepada Al-Quran

- kitab² suci selain dari Al-Quran telah diubah, sebagaimana disebutkan oleh Allah dlm Al-Quran dlm surah An-Nisa ayat 4:46 (klik sini)
{ مِّنَ ٱلَّذِينَ هَادُواْ يُحَرِّفُونَ ٱلۡكَلِمَ عَن مَّوَاضِعِهِۦ وَيَقُولُونَ سَمِعۡنَا وَعَصَيۡنَا وَٱسۡمَعۡ غَيۡرَ مُسۡمَعٖ وَرَٰعِنَا لَيَّۢا بِأَلۡسِنَتِهِمۡ وَطَعۡنٗا فِي ٱلدِّينِۚ وَلَوۡ أَنَّهُمۡ قَالُواْ سَمِعۡنَا وَأَطَعۡنَا وَٱسۡمَعۡ وَٱنظُرۡنَا لَكَانَ خَيۡرٗا لَّهُمۡ وَأَقۡوَمَ وَلَٰكِن لَّعَنَهُمُ ٱللَّهُ بِكُفۡرِهِمۡ فَلَا يُؤۡمِنُونَ إِلَّا قَلِيلٗا }

Di antara orang-orang Yahudi ada yang mengubah (atau menukar ganti) Kalamullah (isi Kitab Taurat), dari tempat dan maksudnya yang sebenar, dan berkata (kepada Nabi Muhammad): "Kami dengar", (sedang mereka berkata dalam hati): "Kami tidak akan menurut". (Mereka juga berkata): "Tolonglah dengar, tuan tidak diperdengarkan sesuatu yang buruk", serta (mereka mengatakan): "Raaeina"; (Tujuan kata-kata mereka yang tersebut) hanya memutar belitkan perkataan mereka dan mencela ugama Islam. Dan kalaulah mereka berkata: "Kami dengar dan kami taat, dan dengarlah serta berilah perhatian kepada kami", tentulah yang demikian itu lebih baik bagi mereka dan lebih betul. Akan tetapi Allah melaknat mereka dengan sebab kekufuran mereka. Oleh itu, mereka tidak beriman kecuali sedikit sahaja (di antara mereka).

- Allah melaknat orang yang mengubah ayat-ayat dalam kitab yang diturunkan-Nya, seperti yg disebutkan dlm surah Al-Baqarah ayat 2:79 (klik sini)

{ فَوَيۡلٞ لِّلَّذِينَ يَكۡتُبُونَ ٱلۡكِتَٰبَ بِأَيۡدِيهِمۡ ثُمَّ يَقُولُونَ هَٰذَا مِنۡ عِندِ ٱللَّهِ لِيَشۡتَرُواْ بِهِۦ ثَمَنٗا قَلِيلٗاۖ فَوَيۡلٞ لَّهُم مِّمَّا كَتَبَتۡ أَيۡدِيهِمۡ وَوَيۡلٞ لَّهُم مِّمَّا يَكۡسِبُونَ }

Kecelakaan besar bagi orang-orang yang menulis Kitab Taurat dengan tangan mereka (lalu mengubah Kalam Allah dengan rekaan-rekaan mereka), kemudian mereka berkata: "Ini ialah dari sisi Allah", supaya mereka dengan perbuatan itu dapat membeli keuntungan dunia yang sedikit. Maka kecelakaan besar bagi mereka disebabkan apa yang ditulis oleh tangan mereka, dan kecelakaan besar bagi mereka dari apa yang mereka usahakan itu.

- Allah menjaga kesucian Al-Quran spt yg Allah sebutkan dlm surah Al-Hijr ayat 15:9 (klik sini):
{ إِنَّا نَحۡنُ نَزَّلۡنَا ٱلذِّكۡرَ وَإِنَّا لَهُۥ لَحَٰفِظُونَ }

Sesungguhnya Kamilah yang menurunkan Al-Quran, dan Kamilah yang memelihara dan menjaganya.

  • Kalau Al-Quran ini bukan dari Allah, maka kamu akan dapati banyak perbezaan.

- Wajib kita beriman kpd kitab Taurat, Zabur dan Injil yg diturunkan oleh Allah kpd Nabi Musa, Daud dan Isa. Juga kita beriman bahawa kitab² itu telah diubah oleh pengikut² yang mengambil keuntungan dunia yg sedikit.

- Alasan² yg diberikan oleh musuh² Islam terhadap Al-Quran:
  1. Nabi Muhammad saw seorg ahli sihir
  2. Al-Quran itu adalah cerita² org dahulu kala dan cerita dongeng

- Allah sebutkan hal ini dlm surah Hud ayat 11:13 (klik sini):
{ أَمۡ يَقُولُونَ ٱفۡتَرَىٰهُۖ قُلۡ فَأۡتُواْ بِعَشۡرِ سُوَرٖ مِّثۡلِهِۦ مُفۡتَرَيَٰتٖ وَٱدۡعُواْ مَنِ ٱسۡتَطَعۡتُم مِّن دُونِ ٱللَّهِ إِن كُنتُمۡ صَٰدِقِينَ }

Bukan itu sahaja kata-kata mereka bahkan mereka menuduh dengan mengatakan: "Ia (Muhammad) yang mereka-reka Al-Quran itu! " katakanlah (wahai Muhammad): "(Jika demikian tuduhan kamu), maka cubalah buat serta datangkan sepuluh surah rekaan yang sebanding dengan Al-Quran itu, dan panggilah siapa sahaja yang kamu sanggup memanggilnya, yang lain dari Allah, jika betul kamu orang-orang yang benar".

- Hadis: Quran yg ada ini akan menjadi hujah di Akhirat nanti.
  1. sekiranya kita membaca dan beramal dgn Al-Quran, maka Al-Quran akan datang di Akhirat menjadi hujah utk kita diberikan syafaat, kelebihan dan kedudukan dlm syurga.
  2. sebaliknya, jika kita tidak mengikuti ajaran² dan hukum yang dijelaskan dlm Al-Quran maka Al-Quran akan menjadi hujah menentang kita di Akhirat.

Hadis: "Nashr bin Ali Al Jahdhami menceritakan kepada kami, Abdus Shamad bin Abdul Warits memberitahukan kepada kami, dari Ashim dari Abu Shalih dari Abu Hurairah dari Nabi SAW. bersabda : Pemilik (orang yang tekun membaca dan mengamalkan) Al Quran datang pada hari kiamat, dan dia berkata :"Hai Tuhan ku hiasilah", maka dihiasilah mahkota kemuliaan, kemudian dia berkata :"Ya Tuhan ! Tambahlah !", maka dia ditambah dengan hiasan-hiasan kemuliaan, kemudian dia berkata :"Hai Tuhan ! relakanlah (pemberian itu.) dari-Mu, maka dikatakan (kepadanya) : Bacalah dan naiklah (pada tangga syurga) dan ia ditambah dengan setiap ayat (Al Quran) satu kebaikan". Hadis ini hasan sahih. [Hadis Sunan At-Termizi Jilid 4. Hadis Nombor 3076]


- Selepas Nabi Muhammad saw berhijrah ke Madinah, rmh² di Madinah tidak lekang dari bacaan ayat² suci Al-Quran. Al-Quran menjadi punca kekuatan umat Islam.
  1. Dlm lipatan sejarah penjajah British, Perancis, Belanda, Sepanyol dan Portugal menghapuskan Al-Quran dan kelas² mengaji dan pengajian Al-Quran di negara² yg dijajah.
  2. Penjajah telah mengkaji kekuatan org Islam adalah Al-Quran. Maka disibukkan org² Islam dgn perkara yg menjauhkan dari Al-Quran. Juga ditutup tempat² belajar Al-Quran dan merendahkan persepsi tentang Al-Quran.

- Apa² pemahaman yg salah akan memberi persepsi yg tidak benar.

- Hanya Aqidah yg akan menyelamatkan anak² cucu kita, kerana zaman berubah dgn cepat. Pastikan anak² cucu kita boleh membaca Al-Quran dgn tajwidnya, dan memahami maksudnya.


** Nota Tambahan:
- Apabila membaca Al-Quran, bacalah dengar tartil. Dimaksudkan tartil adalah:
  1. membaca ayat al-Quran mengikut aturannya dan susunannya, jangan merubah lafaz dan jangan mendahulukan ayat yang akhir pada yang awal.
  2. tartil al-Quran adalah dengannya dapat mentadabbur dan berfikir, dan menggerakkan hati dengannya, dan mendekatkan diri kepada Allah SWT dengan ayat-ayatNya, dan melakukan persediaan yang sempurna keranaNya.
  3. membaca Al-Quran dengan baik dan bertajwid. 

Dalil: Suruhan membaca Al-Quran dgn tartil, disebutkan oleh Allah dlm surah Al-Muzammil ayat 73:4 (klik sini)
{ أَوۡ زِدۡ عَلَيۡهِ وَرَتِّلِ ٱلۡقُرۡءَانَ تَرۡتِيلًا }

Ataupun lebihkan (sedikit) daripadanya; dan bacalah Al-Quran dengan "Tartil".
 
Hadis: Maksudnya :"Muhammad bin Basyar menceritakan kepada kami, Abdurrahman bin Mahdi memberitahukan kepada kami dari Sufyan dari 'Ashim dengan sanad ini seperti hadis di atas. Nabi SAW. bersabda :"Dikatakan kepada orang yang membaca Al Quran. Bacalah, naiklah pada tangga syurga dan bacalah Al Quran dengan tartil seperti engkau membaca dengan tartil di dunia, kerana sesungguhnya tempatmu adalah pada akhir ayat yang kamu baca". [Hadis Sunan At-Termizi Jilid 4. Hadis Nombor 3082]


Nota Kuliah Berkaitan:


Sunday, July 9, 2023

Perkara-perkara yang membatalkan solat akibat dari rosak rukun solat

- us Azmi Hasan kuliah Maghrib Ahad 9-Julai-2023

Perkara-perkara yang membatalkan solat akibat dari rosak rukun solat

- Syarat sah solat, antaranya:
i) menutup aurat
ii) bersih dari hadas kecil dan hadas besar -- mandi junub sekiranya berjunub dan mengambil wuduk sekiranya berhadas kecil.

Terdapat 21 perkara yg menjadi syarat sah dlm melakukan rukun takbirratul ihram.
- Kitab Safinatan mensyarahkan terdapt 19 perkara dlm mengangkat takbirratul ihram.

Sekiranya solat tidak sah maka tidak ada apa bhgn dlm amalannya yg mengatakan dia bersolat.

Hadis 1: Dari Abu Hurairah r.a. katanya: "Pada suatu ketika, Rasulullah saw. masuk ke dalam masjid. Tidak lama kemudian, masuk pula seorang lelaki lalu dia solat. Sesudah solat dia datang kepada Rasulullah saw. sambil memberi salam. Rasulullah menjawab salamnya sambil bersabda : "Ulanglah solatmu, kerana sesungguhnya kamu belum solat." Lalu orang itu mengulang solatnya seperti solat yang mula-mula tadi. Kemudian dia datang pula kepada Nabi saw. sambil memberi salam. Jawab Rasulullah, "Wa, 'alaikassalam." Kemudian beliau bersabda pula, "Ulang lagi solatmu!" Sesungguhnya engkau belum solat." Akhirnya orang itu mengulang solatnya sampai tiga kali. Kemudian dia berkata, "Demi Allah yang telah mengutus anda dengan agama ini, sesungguhnya aku belum tahu bagaimana caranya solat yang bagus. Kerana itu ajarilah aku." Sabda Nabi saw., "Apabila engkau berdiri hendak solat, bacalah takbir lebih dahulu. Sesudah itu baca ayat-ayat Quran yang mudah bagi mu. Sesudah itu rukuk sehingga rukukmu itu sempurna sekali. Sesudah itu bangkit dari rukuk sehingga engkau kembali berdiri dengan sempurna. Kemudian sujud dengan sempurna sekali. Kemudian duduk sehingga dudukmu sempurna sekali. Perbuatlah seterusnya seperti itu setiap kamu solat." [Hadis Sahih Muslim Jilid 1. Hadis Nombor 0352]

Hadis 2: `Ali bin Hujr menceritakan kepada kami, Isma'il bin Ja'far menceritakan kepada kami dari Yahya bin 'Ali bin Yahya bin Khallad bin Rafi' Az Zuraqi dari datuk lelakinya dari Rifa'ah bin Rafi' "bahawasanya Rasulullah saw pada suatu hari sewaktu duduk di masjid --Rifa'ah berkata: dan kami bersama beliau-- tiba-tiba ada seorang Badui datang kepada beliau. Ia mengerjakan solat dan meringankan (mempercepat) solatnya, kemudian meninggalkan tempat solat itu lalu mengucapkan salam kepada Nabi saw, maka Nabi saw bersabda: "Dan untukmu juga (salam itu). Kembalilah lantas kerjakanlah solat, kerana sesungguhnya kamu belum solat". Maka ia pun kembali lalu mengerjakan solat. Kemudian ia datang lagi kepada Nabi saw dan mengucapkan salam, lantas beliau bersabda: "Dan untukmu juga. Kembalilah lantas kerjakanlah solat, kerana sesungguhnya kamu belum solat". Beliau mengulanginya dua atau tiga kali. Setiap kali ia datang kepada Nabi saw dimana ia mengucapkan salam kepada Nabi saw, maka Nabi saw bersabda: "Dan untukmu juga. Kembalilah lantas kerjakanlah solat, kerana sesungguhnya kamu belum solat." Maka orang-orang (yang ada di situ) bingung dan menganggap berat bahawa orang yang meringankan (mempercepat) solatnya bererti ia belum solat. Kemudian pada akhirnya orang Badui itu berkata: "Maka beritahukanlah, dan ajarilah saya; kerana sesungguhnya saya adalah manusia biasa yang boleh benar dan boleh salah." Beliau bersabda: "Baiklah, apabila kamu mendirikan solat maka berwuduklah sebagaimana wudhuk yang Allah perintahkan kepada mu, kemudian bacalah tasyahhud (doa sesudah wudhuk) lantas dirikanlah solat. Apabila ada Quran padamu (maksudnya kamu hafal ayat-ayat Al-Qur'an) maka bacalah. Jika tidak, maka bacalah hamdalah, takbir dan tahlil. Kemudian rukuklah maka tenanglah (thuma'ninah) dalam rukuk itu, kemudian bangkitlah (i'tidal) dengan berdiri tegak, kemudian sujudlah maka tegaklah dalam sujud, kemudian duduklah maka tenanglah (thuma'ninah) dalam duduk itu, kemudian berdirilah. Apabila kamu mengerjakan yang demikian itu maka sempurnalah solatmu, akan tetapi bila kamu mengurangi sedikit saja dari yang demikian itu maka solatmu itu kurang, dan tidak akan diterima seluruhnya." Ia berkata: "Dalam hal ini ada hadis dari Abu Hurairah dan 'Ammar bin Yasir." Abu 'Isa berkata: "Hadis Rifa'ah bin Rafi' itu adalah hadis hasan". Hadis ini diriwayatkan pula dari Rifa'ah bin Rafi' itu adalah hadis hasan". [Hadis Sunan At-Termizi Jilid 1. Hadis Nombor 0301]

  • solat sahabat itu tidak sah kerana tiada tomakninah. Dia bersolat di mana Nabi Muhammad saw menjadi hakim solat yg dilakukannya. Utk kita hari ini, Rasulullah saw sudah tiada tetapi ilmu shj yg menjadi hakim.

- kadar bacaan suara makmum dlm solat perlulah didengari oleh telinganya sendiri
  • Menjadi makhruh ie sehingga org ke2 di kiri atau org ke2 di sebelah kanan saf boleh dengar bacaan. 
  • Menjadi haram sekiranya bacaan boleh didengar oleh jemaah yg berada di kedudukan ke3 sebelah kiri atau sebelah kanan.

- 21 perkara menjadi syarat sah takbiratul ihram:

1 ) Ditakbir (dilafaz) dengan bahasa Arab (hal keadaan) bagi orang yang kuasa (mampu) (bertutur) dengan dia (bahasa Arab), dan jika tiada (kuasa) (nescaya) diterjemah akan dia (takbiratul ihram) dengan barang apa bahasa ada ia (walau apa pun bahasa selain bahasa Arab).

2 ) Dan dengan lafaz الله

3 ) Dan dengan lafaz أكبر

4 ) Dan dengan tertib antara keduanya (dahulukan lafaz الله sebelum lafaz أكبر )

5 ) Dan pada ketika berdiri (betul) (bagi yang mampu berdiri) pada sembahyang fardhu.

6 ) Dan ketiadaan mad (panjang 2 harkat atau lebih, mesti dibaca pendek iaitu satu harkat sahaja) akan hamzah (wasol) lafaz الله

*satu alif = 2 harkat

satu harkat = 2 gerak anak jari buka dan tutup dari genggaman.

8 ) Dan ketiadaan mad akan ba’ أكبر

*contoh : أكبار

9 ) Dan ketiadaan tasydid akan dia (ba’ أكبر)

*contoh: أكبّر

10) Dan ketiadaan menambah wau sakin atau yang berbaris antara 2 kalimahnya ( الله dan أكبر ).

*contoh: اللهو أكبر

الله وَأكبر

11) Dan ketiadaan wau dahulu daripada lafaz الله

*contoh: والله

12) Dan ketiadaan menukar hamzah (أكبر) dengan wau.

*contoh: الله وكبر

13) Dan ketiadaan menukar kaf أكبر itu dengan hamzah (أكبر)

*contoh: كأبر

14) Dan ketiadaan memanjang akan alif yang antara lam dan ha’

(الله) itu lebih daripada 14 harkat.

15) Dan ketiadaan diam yang panjang antara dua kalimahnya (takbiratul ihram) iaitu diam yang lebih daripada kadar bernafas dan penat atau diam yang pendek yang diqosad dengan dia memutus akan takbirnya.

16) Dan memperdengar akan dirinya akan sekelian hurufnya

17) Dan masuk waktu

18) Dan padahal menghadap qiblat

19) Dan dita’khir akan dia (takbiratul ma’mum) kemudian daripada takbiratul ihram imamnya pada hak makmum

20) Dan ketiadaan mempaling akan dia daripada takbiratul ihram kepada takbir yang lain daripadanya

21) Wajib dimuqoronah ertinya diserta akan niat sembahyang itu dengan dia (takbiratul ihram).

Rujukan: Hidayatus Sibyan karangan Abu Abdullah Hussain Nasir bin Muhammad Taib al-Mas’udi al-Banjari