Monday, February 21, 2022

Tafsir Surah Al-Baqarah Ayat 2:190 hingga 193

- us Mahdzir Md Nor kuliah Maghrib Isnin 21-Feb-2022

Surah Al-Baqarah Ayat 2:190 hingga 193


وَقَٰتِلُواْ فِي سَبِيلِ ٱللَّهِ ٱلَّذِينَ يُقَٰتِلُونَكُمۡ وَلَا تَعۡتَدُوٓاْۚ إِنَّ ٱللَّهَ لَا يُحِبُّ ٱلۡمُعۡتَدِينَ

Dan perangilah kerana (menegakkan dan mempertahankan) ugama Allah akan orang-orang yang memerangi kamu, dan janganlah kamu menceroboh (dengan memulakan peperangan); kerana sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang menceroboh.

- ayat² ini adalah ayat² peperangan, yg Rasulullah sendiri terlibat dlm peperangan. 
- bila berperang niat mestilah berperang kerana Allah (fisabilillah), bukan atas sebab² lain. 
- hadis: 3 jenis manusia yg pada pandangan manusia lain (biasa) mereka adalah ahli syurga: 

(a) org Islam yg mati dlm peperangan yg dikategorikan oleh org lain sebagai mati syahid. Apbl dibangkitkan nanti Allah akan tanyakan kpd dia apakah yg dilakukan dgn nikmat kesihatan. Dia kata dgn kesihatan dan kekuatan tubuh badannya dia menyertai peperangan hingga terbununh dlm peperangan. Allah mengatakan kpd dia bhw dia menipu kerana dia berperang kerana ingin mendapatkan sanjungan dan pujian, dan memang dia telah dpt apa yg diharapkan. Setelah kematiannya manusia memujinya, berikan pingat dan lain² sanjungan. Allah katakan kpdnya maka pd hari ini dia tidak dapat apa² kerana niat dia berperang bukan kerana Allah. Maka Allah perintahkan malaikat humbankan dia dlm neraka.  (sila rujuk nota tambahan di akhir nota)

- Dlm ayat ini Allah melarang org Islam memulakan peperangan kecuali membalas tindakan dan kekejaman yg dilakukan oleh pihak kufar ke atas org Islam. 

- Dlm suatu hadis yg lain, perkara² yg dilarang yg menjadi adab peperangan adalah: 
a) mengelak dari me bunuh perempuan dan kanak², walaupun mereka bersenjata
b) menjauhi dari mencederkan muka pihak musuh dlm maksud lain jangan menyiksa. Jika perlu bunuh, maka lakukan dgn cepat agar tidak berlaku penyiksaan kpd musuh. 

- Ada juga mentafsirkan "wa la tak tadu" adalah berperang dgn tentera yg hendak menyerang/membunuh org Islam shj. Bukan utk membunuh ahli keluarga, harta benda pihak musuh. 


وَٱقۡتُلُوهُمۡ حَيۡثُ ثَقِفۡتُمُوهُمۡ وَأَخۡرِجُوهُم مِّنۡ حَيۡثُ أَخۡرَجُوكُمۡۚ وَٱلۡفِتۡنَةُ أَشَدُّ مِنَ ٱلۡقَتۡلِۚ وَلَا تُقَٰتِلُوهُمۡ عِندَ ٱلۡمَسۡجِدِ ٱلۡحَرَامِ حَتَّىٰ يُقَٰتِلُوكُمۡ فِيهِۖ فَإِن قَٰتَلُوكُمۡ فَٱقۡتُلُوهُمۡۗ كَذَٰلِكَ جَزَآءُ ٱلۡكَٰفِرِينَ

Dan bunuhlah mereka (musuh yang memerangi kamu) di mana sahaja kamu dapati mereka, dan usirlah mereka dari tempat yang mereka telah mengusir kamu; dan (ingatlah bahawa angkara) fitnah itu lebih besar bahayanya daripada pembunuhan dan janganlah kamu memerangi mereka di sekitar masjid Al-Haraam sehingga mereka memerangi kamu di situ. Oleh itu kalau mereka memerangi kamu (di situ), maka bunuhlah mereka. Demikianlah balasan bagi orang-orang yang kafir.

- Allah membenarkan musuh Islam yg memusuhi org Islam, dibunuh walau di mana dia ditemui. Islam tidak mengacau org lain, tetapi jika mengamcam utk melakukan kerosakan/bunuh kpd org Islam, maka darahnya halal bagi org Islam (ie dibenarkan utk org Islam membunuhnya). 

- Jangan membunuh dlm Masjidil Haram, kecuali pihak musuh masuk menceroboh dlm kawasan Masjidil Haram. 


فَإِنِ ٱنتَهَوۡاْ فَإِنَّ ٱللَّهَ غَفُورٞ رَّحِيمٞ

Kemudian jika mereka berhenti memerangi kamu (maka berhentilah kamu); kerana sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.

- Jika pihak musuh berhenti berperang dan menyerah diri, mereka tidak dibenarkan utk dibunuh. 



وَقَٰتِلُوهُمۡ حَتَّىٰ لَا تَكُونَ فِتۡنَةٞ وَيَكُونَ ٱلدِّينُ لِلَّهِۖ فَإِنِ ٱنتَهَوۡاْ فَلَا عُدۡوَٰنَ إِلَّا عَلَى ٱلظَّٰلِمِينَ

Dan perangilah mereka sehingga tidak ada lagi fitnah, dan (sehingga) menjadilah ugama itu semata-mata kerana Allah. Kemudian jika mereka berhenti maka tidaklah ada permusuhan lagi melainkan terhadap orang-orang yang zalim.

- Inilah matlamat peperangan ie: 
  1. supaya tiada lagi penindasan terhadap ugama Islam dan juga org Islam, 
  2. mempertahankan ugama Islam. 

- peperangan di Palestine adalah peperangan ugama, ianya medan perang yg dibenarkan hinggalah Masjidil Aqsa dibebaskan dari cengkaman Israel, dan diuruskan oleh org Islam. Ruang utk berperang dalam mempertahankan ugama Islam masih terbuka, spt di tempat-tempat di mana umat Islam dizalimi dan ditindas/dibunuh oleh musuh-musuh Islam.

- Ayat jihad dan seruan jihad kekal hingga bila-bila. Sehinggalah Islam menguasi dunia. Tugas seluruh umat Islam adalah utk membantu tentera Palestine dlm bentuk doa, wang, ubat-ubatan dan kebendaan/peralatan.  
 

Nota tambahan:
Daripada Abu Hurairah R.A, ia berkata, aku mendengar Rasulullah S.A.W bersabda yang bermaksud;

“Orang yang akan diadili paling awal ialah seorang yang mati syahid. Allah memperlihatkan kurniaan yang diberikan kepadanya. Allah bertanya: ‘Apakah yang kamu lakukan dengan nikmat tersebut?’  ‘Aku berperang di jalan-Mu sehingga aku gugur sebagai syahid.’  ‘Kamu tipu! Kamu berperang supaya dipanggil sebagai seorang perwira(berani). Dan gelaran itu telah diberikan.’ Lalu Allah memerintahkan dia dibawa pergi dengan wajahnya terseret sampailah dia dilemparkan ke dalam neraka.

Kemudiannya, seorang yang menuntut ilmu dan mengajarkannya serta membaca al-Quran. Allah memperlihatkan kurniaan yang pernah diberikan kepadanya. ‘Apakah yang kamu lakukan dengan nikmat tersebut?’ ‘Aku belajar ilmu dan mengajarkannya serta membaca al-Quran keranaMu.’ ‘Kamu tipu! Kamu belajar ilmu supaya dipanggil orang alim dan kamu membaca al-Quran kerana ingin dipanggil qari. Dan gelaran itu telah diberikan.’ Lalu Allah perintahkan dia dibawa pergi dengan wajahnya terseret sampai-lah dia dilemparkan ke dalam neraka.

Selepas itu, datanglah pula seorang yang Allah berikan kemewahan. Allah memperlihatkan kurniaan yang pernah diberikan kepadanya.  Apakah yang kamu lakukan dengan nikmat itu?’  ‘Tidak ada satu jalan (kebaikan) pun yang Engkau sukai melainkan aku sedekahkan harta pada jalan tersebut.’ Kamu penipu! Kamu melakukannya kerana mahu dipanggil dermawan. Dan gelaran itu sudah diberikan.’Lalu Allah memerintahkan dia dibawa pergi dengan wajahnya terseret hingga sampai ke dalam neraka.” ; [HR Muslim]






Sunday, February 20, 2022

Jampi , Mentera dan Kebergantungan yang Membawa kepada Syirik

- us Mohamed Sabir Bin Jamaludin kuliah Suboh Ahad 20-Feb-2022

Iman menimbulkan perasaan aman

- org yg beriman akan berasa cemas kerana memikirkan perkara yg mendatang. Ketakutan adalah sifat fitrah manusia. Rasa takut timbul kerana tidak mampu menyelesaikan masalah. Bagi org beriman ketakutan itu tidaklah melampau. 

- ketika Abu Bakar bersama Rasulullah saw berada di gua Thur. Allah tegur Abu Bakar kerana ketakutan yg amat takut akan keselamatan Rasulullah apbl telah nampak kaki tentera Quraisy yg mengejar mereka yg kini berada di hadapan gua Tsur. Allah tegur saidina Abu Bakar melalui ayat ke-40 At-Taubah. Kalimat لاتحزن yang disebutkan Allah swt melalui lisan Rasulullah saw yang ditujukan kepada Abu Bakar. 

Surah At-Taubah Ayat 9:40 (klik sini utk paparan ayat)

إِلَّا تَنصُرُوهُ فَقَدۡ نَصَرَهُ ٱللَّهُ إِذۡ أَخۡرَجَهُ ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ ثَانِيَ ٱثۡنَيۡنِ إِذۡ هُمَا فِي ٱلۡغَارِ إِذۡ يَقُولُ لِصَٰحِبِهِۦ لَا تَحۡزَنۡ إِنَّ ٱللَّهَ مَعَنَاۖ فَأَنزَلَ ٱللَّهُ سَكِينَتَهُۥ عَلَيۡهِ وَأَيَّدَهُۥ بِجُنُودٖ لَّمۡ تَرَوۡهَا وَجَعَلَ كَلِمَةَ ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ ٱلسُّفۡلَىٰۗ وَكَلِمَةُ ٱللَّهِ هِيَ ٱلۡعُلۡيَاۗ وَٱللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ

Kalau kamu tidak menolongnya (Nabi Muhammad) maka sesungguhnya Allah telahpun menolongnya, iaitu ketika kaum kafir (di Makkah) mengeluarkannya (dari negerinya Makkah) sedang ia salah seorang dari dua (sahabat) semasa mereka berlindung di dalam gua, ketika ia berkata kepada sahabatnya: "Janganlah engkau berdukacita, sesungguhnya Allah bersama kita". Maka Allah menurunkan semangat tenang tenteram kepada (Nabi Muhammad) dan menguatkannya dengan bantuan tentera (malaikat) yang kamu tidak melihatnya. Dan Allah menjadikan seruan (syirik) orang-orang kafir terkebawah (kalah dengan sehina-hinanya), dan Kalimah Allah (Islam) ialah yang tertinggi (selama-lamanya), kerana Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana. 

- ketakutan kpd Allah adalah ketakutan kerana tidak melaksanakan perintah Allah, 
a) paling mudah adalah tidak bersyukur dgn nikmat yg Allah berikan
b) Berbuat baik kpd kedua ibu bapa, spt dlm ayat ke-15 surah Al-Ahqaf

Surah Al-Ahqaf Ayat 46:15 (klik sini utk paparan ayat)

 

وَوَصَّيۡنَا ٱلۡإِنسَٰنَ بِوَٰلِدَيۡهِ إِحۡسَٰنًاۖ حَمَلَتۡهُ أُمُّهُۥ كُرۡهٗا وَوَضَعَتۡهُ كُرۡهٗاۖ وَحَمۡلُهُۥ وَفِصَٰلُهُۥ ثَلَٰثُونَ شَهۡرًاۚ حَتَّىٰٓ إِذَا بَلَغَ أَشُدَّهُۥ وَبَلَغَ أَرۡبَعِينَ سَنَةٗ قَالَ رَبِّ أَوۡزِعۡنِيٓ أَنۡ أَشۡكُرَ نِعۡمَتَكَ ٱلَّتِيٓ أَنۡعَمۡتَ عَلَيَّ وَعَلَىٰ وَٰلِدَيَّ وَأَنۡ أَعۡمَلَ صَٰلِحٗا تَرۡضَىٰهُ وَأَصۡلِحۡ لِي فِي ذُرِّيَّتِيٓۖ إِنِّي تُبۡتُ إِلَيۡكَ وَإِنِّي مِنَ ٱلۡمُسۡلِمِينَ
 
Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung susah payah dan telah melahirkannya dengan menanggung susah payah. Sedang tempoh mengandungnya beserta dengan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa tiga puluh bulan. Setelah ia besar sampai ke peringkat dewasa yang sempurna kekuatannya dan sampai ke peringkat umur empat puluh tahun, berdoalah ia dengan berkata: "Wahai Tuhanku, ilhamkanlah daku supaya tetap bersyukur akan nikmatmu yang engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibu bapaku, dan supaya aku tetap mengerjakan amal soleh yang Engkau redai; dan jadikanlah sifat-sifat kebaikan meresap masuk ke dalam jiwa zuriat keturunanku. Sesungguhnya aku bertaubat kepadamu, dan sesungguhnya aku dari orang-orang Islam (yang tunduk patuh kepadamu)".

c) Jangan makan harta anak yatim, dlm konteks yg lebih besar adalah jangan ambil harta org lain. 

Surah An-Nisa Ayat 4:2 (klik sini utk paparan ayat)

 

 وَءَاتُواْ ٱلۡيَتَٰمَىٰٓ أَمۡوَٰلَهُمۡۖ وَلَا تَتَبَدَّلُواْ ٱلۡخَبِيثَ بِٱلطَّيِّبِۖ وَلَا تَأۡكُلُوٓاْ أَمۡوَٰلَهُمۡ إِلَىٰٓ أَمۡوَٰلِكُمۡۚ إِنَّهُۥ كَانَ حُوبٗا كَبِيرٗا

Dan berikanlah kepada anak-anak yatim (yang telah baligh) itu harta mereka, dan janganlah kamu tukar-gantikan yang baik dengan yang buruk; dan janganlah kamu makan harta mereka (dengan menghimpunkannya) dengan harta kamu; kerana sesungguhnya (yang demikian) itu adalah dosa yang besar.


d) tidak menganiaya org lain, spt ambil harta/bhgn adik-beradik dlm pembahagian pusaka. Sedangkan ada sistem faraid. 

- kes-kes tuntutan harta pusaka berterusan kerana masalah hati. Sedangkan ada antara mereka adalah org² yg menuntut harta pusaka secara batil itu adalah org² yg bersolat, menunaikan umrah/haji. Tuntutan secara batil spt tidak mahu menerima wasiat (lisan) bapa/ibu spt hibah kpd anak tertentu, dgn mempertikaian dokumen dan bukti, hingga mengheret perbalahan/pertikaian ke mahkamah.

- apbl manusia melakukan penganiayaan kpd diri sendiri, maka dia berpotensi menganiaya org lain. Sebab itu Islam menghalang manusia dari melakukan kerosakan/penganiayaan kpd diri.

- manusia jangan takut kpd seorg menusia/makhluk lain, ie jangan patuh kpd perkara² yg melanggar perintah Allah. 

- Kisah Nabi Ibrahim spt dlm Surah Al-An'am Ayat 6:81-82 (klik sini utk paparan ayat)

وَكَيۡفَ أَخَافُ مَآ أَشۡرَكۡتُمۡ وَلَا تَخَافُونَ أَنَّكُمۡ أَشۡرَكۡتُم بِٱللَّهِ مَا لَمۡ يُنَزِّلۡ بِهِۦ عَلَيۡكُمۡ سُلۡطَٰنٗاۚ فَأَيُّ ٱلۡفَرِيقَيۡنِ أَحَقُّ بِٱلۡأَمۡنِۖ إِن كُنتُمۡ تَعۡلَمُونَ
  
"Dan bagaimanakah aku hendak takutkan apa yang kamu sekutukan dengan Allah itu (yang tidak dapat mendatangkan sesuatu bahaya), padahal kamu tidak takut bahawa kamu telah sekutukan Allah dengan sesuatu yang Allah tidak menurunkan sebarang keterangan kepada kamu mengenainya? Maka yang manakah di antara dua puak itu yang lebih berhak mendapat keamanan (dari bahaya), jika betul kamu mengetahui?"

 

ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَلَمۡ يَلۡبِسُوٓاْ إِيمَٰنَهُم بِظُلۡمٍ أُوْلَٰٓئِكَ لَهُمُ ٱلۡأَمۡنُ وَهُم مُّهۡتَدُونَ
 
Orang-orang yang beriman dan tidak mencampur adukkan iman mereka dengan kezaliman (syirik), mereka itulah orang-orang yang mendapat keamanan dan merekalah orang-orang yang mendapat hidayah petunjuk.

- kaum Nabi Ibrahim takut kpd berhala, takut dan percaya bhw akan ditimpa bencana dan keburukan kerana tidak memuja patung² berhala. Bapa kpd Nabi Ibrahim (ie Azar) adalah seorg pengukir patung/berhala,. Semasa kecil Nabi Ibrahim di minta menjual patung², namun tidak pernah terjual. Nabi Ibrahim hina patung berhala yg di suruh jual, memang tiada pembeli hingga bapanya tidak lagi menyuruh utk menjual patung² yg diukir. Nabi Ibrahim diberikan petunjuk oleh Allah utk membesarkan Allah, bakannya patung² ukiran tangan manusia.

Surah Al-Ambiak Ayat 21:51 (klik sini utk paparan ayat)

۞وَلَقَدۡ ءَاتَيۡنَآ إِبۡرَٰهِيمَ رُشۡدَهُۥ مِن قَبۡلُ وَكُنَّا بِهِۦ عَٰلِمِينَ
  
Dan demi sesungguhnya, Kami telah memberi kepada Nabi Ibrahim sebelum itu jalan yang benar dalam bertauhid, dan Kami adalah mengetahui akan halnya.

- Kita mungkin diuji dgn kesakitan yg tidak temui ubat, dgn kesakitan itu jangan kita mencari dukun/tabib/sami siam/etc. utk mengubatkan penyakit. Walaupun dlm hati terdetik bhw Allah shj yg memberi kesembuhan, namun jampi mentera yg tidak menggunakan ayat-ayat Al-Quran, atau takal yg diberikan utk di pakai, direndam, disapu, etc adalah syirik kerana kebergantungannya kpd benda selain dari Allah.  Kita menjaga barang-barang, jampi, mentera yang perlu dibaca selain dari ayat-ayat Al-Quran itu menjadikan kita berlaku syirik kepada Allah. Dosa syirik tidak diampunkan oleh Allah.


Friday, February 18, 2022

Tafsir Surah Yasiin Ayat 36:62 hingga 65

- us Zawawi Ismail kuliah Maghrib Rabu 26-Jan-2022

Surah Yasiin Ayat 36:62 hingga 65 


Ayat 36:62 (klik sini utk paparan ayat)

وَلَقَدۡ أَضَلَّ مِنكُمۡ جِبِلّٗا كَثِيرًاۖ أَفَلَمۡ تَكُونُواْ تَعۡقِلُونَ

"Dan sesungguhnya Syaitan itu telah menyesatkan golongan yang ramai di antara kamu; (setelah kamu mengetahui akibat mereka) maka tidakkah sepatutnya kamu berfikir dan insaf?

- "qad" mesti dlm keadaan fiel ie perbuatan, bermaksud sesunggugnya.

- " jibil lan" bermaksud banyak. berasal dari perkataan asas "jabal" ie bukit. menggambarkan besar. "Jibil lan" merujuk kpd melebihi bilangan 10,000 orang, menunjukkan golongan majoriti yg tersesat, atau tidak mengikuti perintah Allah.

- isu orang yg tidak taat kpd Allah sebegitu ramai.  Org yg sesat ini menerima ajakan dari syaitan, tidakkah mereka menggunakan akal? Berakal adalah asas kpd kesempurnaan seseorang.  Orang yg dipertanggungjawabkan hukum syarak adalah berakal. Org gila tidak menanggung apa-apa dosa kerana tiada tanggungjawab ke atasnya menunaikan hukum syarat.

- Orang yg mengikut ajakan/hasutan syaitan tidak menggunakan akal sehingga tidak boleh membezakan perkara mungkar dan kufur kpd Allah.


Ayat 36:63 (klik sini utk paparan ayat)

هَٰذِهِۦ جَهَنَّمُ ٱلَّتِي كُنتُمۡ تُوعَدُونَ

"Yang kamu saksikan sekarang ialah neraka Jahannam, yang kamu selalu diancam memasukinya (kalau kamu tidak taatkan perintah Allah).

- "ha zi hi" merujuk kpd suatu yg dekat (di depan mata).


Ayat 36:64 (klik sini utk paparan ayat)

ٱصۡلَوۡهَا ٱلۡيَوۡمَ بِمَا كُنتُمۡ تَكۡفُرُونَ

"Rasalah kamu bakarannya pada hari ini, disebabkan perbuatan kufur yang kamu telah lakukan!"

 

- "is lau ha" bermaksud "humbankan".  Berbanding dgn maksud "da ho la" ie "masuk".

- "al yau ma" = "pada hari ini" membalas sindiran orang kafir spt dlm ayat ke-48
Dan (apabila mereka diingatkan tentang huru-hara dan balasan akhirat) mereka bertanya (secara mempersenda): " Bilakah datangnya (hari akhirat) yang dijanjikan itu? Jika betul kamu orang-orang yang benar (maka kami sedia menunggu)!",

- "tak furun" merujuk kpd 2 golongan (i) orang yg tidak beriman (ii) kufur nikmat ie apbl Allah beri nikmat, tetapi kita tidak bersyukur. 

- Dlm Al-Quran, apbl disebutkan "manusia" maka ianya merujuk kpd (i) manusia dan (ii) jin. Begitu juga bila disebutkan "muslim" ianya merujuk kpd (i) lelaki islam dan (ii) perempuan islam.

ٱلۡيَوۡمَ نَخۡتِمُ عَلَىٰٓ أَفۡوَٰهِهِمۡ وَتُكَلِّمُنَآ أَيۡدِيهِمۡ وَتَشۡهَدُ أَرۡجُلُهُم بِمَا كَانُواْ يَكۡسِبُونَ

Pada waktu itu Kami meteraikan mulut mereka (sejurus); dan (memberi peluang kepada) tangan-tangan mereka memberitahu Kami (kesalahan masing-masing), dan kaki mereka pula menjadi saksi tentang apa yang mereka telah usahakan.

- "nakh ti mu" bermaksud di-seal-kan (dimeterai), tidak boleh dibuka langsung (tak boleh bersuara/berkata-kata).

- setiap sel badan ada potensi utk menjadi mulut. Namun Allah tidak kembangkan sel utk bersuara kerana telah ada mulut.

- "kasbun" bermasud buat, yg berpunca/dtg dari dalam ie (i) iman, atau (ii) kufur.  Bagi orang yg beriman, apa yg dilakukan yg mengikut ilmu dan hukum syarak maka perbuatannya itu menjadi amal soleh. Sebaliknya  orang yg di dlm hatinya tiada iman,  ie hanya kukufuran,  di buat sessuatu, maka ia disebutkan sebagai "kasbun" ini adalah perbuatan yg berpunca dari hati (orang) yang kufur.
  1. fiel - buat merujuk kpd perbuatan yg dilakukan oleh manusia atau haiwan. Termasuk juga perbuatan yg tidak disengajakan contoh terpijak kaki orang yg berdiri disebelah kita.

  2. amal - merujuk kepada tiga (3) perbuatan:
    1. fizikal ie dilakukan oleh anggota
    2. percakapan atau sebutan
    3. dalaman (ie hati)

  3. "al kasbu" - merujuk kpd perbuaan yg terhasil dari dalam hati (gerak-hati) yang beriman atau kufur.


Sambungan kuliah:

  • Nota kuliah utk Ayat 33 hingga 44 (klik sini)
  • Nota kuliah utk Ayat 45 hingga 54 (klik sini)
  • Nota kuliah utk Ayat 62 hingga 65
  • Nota kuliah utk Ayat 66 hingga 70 (klik sini)


Thursday, February 17, 2022

Tafsir Surah Yasiin Ayat 36:66 hingga 70

- us Zawawi Ismail kuliah Maghrib Khamis 17-Feb-2022

Surah Yasiin Ayat 36:66 hingga 70

Sambungan kisah orang-orang yang dimasukkan dlm neraka, atau yang derhaka kpd Allah SWT.

وَلَوۡ نَشَآءُ لَطَمَسۡنَا عَلَىٰٓ أَعۡيُنِهِمۡ فَٱسۡتَبَقُواْ ٱلصِّرَٰطَ فَأَنَّىٰ يُبۡصِرُونَ

(Matahati orang-orang yang menderhaka itu rosak) dan kalau Kami kehendaki, Kami berkuasa menghapuskan bentuk dan biji mata kepala mereka menjadi rata, sehingga masing-masing menerpa mencari-cari jalan (yang biasa mereka lalui). (Kiranya dijadikan demikian) maka bagaimanakah mereka dapat melihatnya?

- "la to masna" Maksudnya sungguh lebih buruk dari buta, memang tidak buleh dipulihkan. 

وَلَوۡ نَشَآءُ لَمَسَخۡنَٰهُمۡ عَلَىٰ مَكَانَتِهِمۡ فَمَا ٱسۡتَطَٰعُواْ مُضِيّٗا وَلَا يَرۡجِعُونَ

(Kekuatan akal fikiran mereka juga tidak sihat) dan kalau kami kehendaki, kami berkuasa mangubahkan keadaan jasmani mereka (menjadi kaku beku) di tempat yang mereka berada padanya; maka dengan itu, mereka tidak dapat mara ke hadapan dan juga tidak dapat undur ke belakang.
وَمَن نُّعَمِّرۡهُ نُنَكِّسۡهُ فِي ٱلۡخَلۡقِۚ أَفَلَا يَعۡقِلُونَ

Dan (hendaklah diingat bahawa) sesiapa yang Kami panjangkan umurnya, Kami balikkan kembali kejadiannya (kepada keadaan serba lemah; hakikat ini memang jelas) maka mengapa mereka tidak mahu memikirkannya?

- semasa kecil kita disuapkan, jika dipanjangkan/lanjutkan umur, kita akan disuapkan makanan mungkin kerana sudah tidak mampu lagi menyuap nasi sendiri, kerana telah lemah dan uzur. 

- Ayat2 62 hingga 68 berakhir dgn huruf "nun", berbentuk syair. 
- Syair arab mempunyai melodinya dan stukturnya. Orang Arab bandingkan nahu syair dgn bahasa Al-Quran, namun ianya tidak mengikut nahu syair Arab. Sebaliknya bahasa Al-Quran lebih tinggi dari syair.
- Syair Arab adalah suatu bentuk rakaman sejarah lampau.

وَمَا عَلَّمۡنَٰهُ ٱلشِّعۡرَ وَمَا يَنۢبَغِي لَهُۥٓۚ إِنۡ هُوَ إِلَّا ذِكۡرٞ وَقُرۡءَانٞ مُّبِينٞ

(Nabi Muhammad bukanlah penyair) dan Kami tidak mengajarkan syair kepadanya, dan kepandaian bersyair itu pula tidak sesuai baginya. Yang Kami wahyukan kepadanya itu tidak lain melainkan nasihat pengajaran dan Kitab Suci yang memberi penerangan;

- "ain" bermaksud sekiranya. Dlm ayat ke-69 ini "ain" kemudian ada perkataan "il la", maka "ain" itu bermaksud "tidak". -- "ain hu wa il la" bermaksud tiadalah ia kecuali".

- "wa ma" mambawa maksud yg lebih mendalam berbanding "wa la". "ma" biasanya di rujuk kpd maksud apa. Namun dlm ayat pernyataan ia membawa maksud "tidak". 

- "zikrun" bermaksud suatu peringatan, ie peringatan tentang perkara-perkara yang akan berlaku di Akhirat nanti dan ianya dijelaskan secara nyata atau terpenci.

- imam Syafie seorg yg pakar dlm bidang syair. Dia juga pakar dlm bidang ilmu firasat. Dia mengembara ke Yaman utk belajar ilmu firasat. Pada masa ini bidang yg byk menggunakan bidang firasat adalah marketing. 

Ayat 36:70 (klik sini utk paparan ayat
لِّيُنذِرَ مَن كَانَ حَيّٗا وَيَحِقَّ ٱلۡقَوۡلُ عَلَى ٱلۡكَٰفِرِينَ

Supaya ia memberi peringatan kepada orang yang sedia hidup (hatinya), dan supaya nyata tetapnya hukuman (azab) terhadap orang-orang yang kufur ingkar.

- org yg masih hidup dan hatinya masih hidup. Hati yg hidup adalah apabila membaca ayat² Al-Quran (dan maksudnya) dia sedar dan tersentuh. 

- "a'alal kaumilkafirin" jika azab yg diturunkan adalah sama., spt kisah Nabi Lut yg diturunkan kpd kaum Nabi Lut, dimana mereka diterbalikkan (dihancurkan dan ditimpakan tanah ke atasnya).
Dlm ayat ke-70 ini, Allah sebutkan "a'lalkafirin" ie azab diturunkan merujuk kpd mengikut kemaksiatan  bergantung kepada jenis kekufufan atau tahap kekufuran yg dilakukan.  

Ayat-ayat Al-Quran ini menjawab kpd Uqbah bin Abi Mu'aith, bhw apa yg disampaikan oleh Rasulullah itu adalah khayalan atau suatu syair. Namun Allah menyatakan bhw apa yg disampaikan oleh Rasulullah itu bukan syair sebaliknya ayat-ayat peringatan kpd yg celik hatinya, dan juga sebagai ancaman kpd mereka yg kekal dalam kekufuran. 


Sambungan kuliah:

  • Nota kuliah utk Ayat 33 hingga 44 (klik sini)
  • Nota kuliah utk Ayat 45 hingga 54 (klik sini)
  • Nota kuliah utk Ayat 62 hingga 65 (klik sini)
  • Nota kuliah utk Ayat 66 hingga 70 (klik sini)

Friday, February 11, 2022

Cabaran Rasuah

- Dato Abdul Samat bin Kasah tazkirah Magrib Rabu 9-Feb-2022

Rasuah
Rasuah berpunca dari 2 sebab (i) kemahuan (ii) peluang. 

- Rasuah melibatkan integriti ie akhlak terhadap Allah. Hari ini kita terdedah dgn adab yg mana kita boleh tertipu dgn penampilan. 

Cabaran terhadap menolak godaan telah bermula sejak dari zaman Nabi Adam as. Keinginan/Kemahuan Inilah mendorong seseorg utk mendapatkan habuan. 

Surah Al-Baqarah Ayat 2:35 (klik sini utk paparan ayat

وَقُلۡنَا يَٰٓـَٔادَمُ ٱسۡكُنۡ أَنتَ وَزَوۡجُكَ ٱلۡجَنَّةَ وَكُلَا مِنۡهَا رَغَدًا حَيۡثُ شِئۡتُمَا وَلَا تَقۡرَبَا هَٰذِهِ ٱلشَّجَرَةَ فَتَكُونَا مِنَ ٱلظَّٰلِمِينَ

Dan kami berfirman: "Wahai Adam! Tinggalah engkau dan isterimu dalam syurga, dan makanlah dari makanannya sepuas-puasnya apa sahaja kamu berdua sukai, dan janganlah kamu hampiri pokok ini; (jika kamu menghampirinya) maka akan menjadilah kamu dari golongan orang-orang yang zalim".

- Keinginan/Kemahuan manusia dinyatakan oleh Allah dlm Surah Ali Imran Ayat 14.

Surah Ali Imran Ayat 3:14 (klik sini utk paparan ayat

زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ ٱلشَّهَوَٰتِ مِنَ ٱلنِّسَآءِ وَٱلۡبَنِينَ وَٱلۡقَنَٰطِيرِ ٱلۡمُقَنطَرَةِ مِنَ ٱلذَّهَبِ وَٱلۡفِضَّةِ وَٱلۡخَيۡلِ ٱلۡمُسَوَّمَةِ وَٱلۡأَنۡعَٰمِ وَٱلۡحَرۡثِۗ ذَٰلِكَ مَتَٰعُ ٱلۡحَيَوٰةِ ٱلدُّنۡيَاۖ وَٱللَّهُ عِندَهُۥ حُسۡنُ ٱلۡمَـَٔابِ

Dihiaskan (dan dijadikan indah) kepada manusia: kesukaan kepada benda-benda yang diingini nafsu, iaitu perempuan-perempuan dan anak-pinak; harta benda yang banyak bertimbun-timbun, dari emas dan perak; kuda peliharaan yang bertanda lagi terlatih; dan binatang-binatang ternak serta kebun-kebun tanaman. Semuanya itu ialah kesenangan hidup di dunia. Dan (ingatlah), pada sisi Allah ada tempat kembali yang sebaik-baiknya (iaitu Syurga).

- kata kunci rasuah adalah "ar risuah". 

- Allah beri amaran utk tidak memakan harta haram, dan jangan melakukan rasuah. 

Surah Al-Baqarah Ayat 2:188 (klik sini utk paparan ayat

وَلَا تَأۡكُلُوٓاْ أَمۡوَٰلَكُم بَيۡنَكُم بِٱلۡبَٰطِلِ وَتُدۡلُواْ بِهَآ إِلَى ٱلۡحُكَّامِ لِتَأۡكُلُواْ فَرِيقٗا مِّنۡ أَمۡوَٰلِ ٱلنَّاسِ بِٱلۡإِثۡمِ وَأَنتُمۡ تَعۡلَمُونَ

Dan janganlah kamu makan (atau mengambil) harta (orang-orang lain) di antara kamu dengan jalan yang salah, dan jangan pula kamu menghulurkan harta kamu (memberi rasuah) kepada hakim-hakim kerana hendak memakan (atau mengambil) sebahagian dari harta manusia dengan (berbuat) dosa, padahal kamu mengetahui (salahnya).

- Terdapat 3 pihak dlm urusan rasuah (i) pemberi (ii) penerima (iii) pembantu. 

- Cabaran utk mengubah masyarat amat berat. 
a) pemimpin politik, menteri, idola/artis, malah ada tokoh ugamawan memperagakan harta dan kekayaan, menjadikan rakyat melihat harta sebagai suatu yg dibanggakan namun tidak menitik beratkan sumber kekayaan itu, adakah halal atau haram. 

b) melabelkan kesalahan kpd pihak yg kita tidak suka. 

- integriti bermula dari diri kita, isteri, anak2, adik-beradik.

- Kita perlu kuat menjaga hak, jaga hati dan hak org lain. Utk diri kita sendiri ie hati, kita perlu pujuk hati kita utk redho. Apbl diberi kuasa, jangan gunakan kuasa utk menzalimi orang lain.

- 4 bentuk rasuah
  1. Ambil rasuah  
  2. Beri rasuah 
  3. Claim/Tuntutan palsu
  4. Menggunakan kedudukan 

Surah Al-Fajr Ayat 89:27 dan 28 mengajarkan kita utk redho, dgn pemberian Allah. Redho dgn hantar yg diperoleh dan tidak mengidamkan harta yg dikurniakan kpd org lain.

Surah Al-Fajr Ayat 89:27 dan 28 (klik sini utk paparan ayat

يَٰٓأَيَّتُهَا ٱلنَّفۡسُ ٱلۡمُطۡمَئِنَّةُ

(Setelah menerangkan akibat orang-orang yang tidak menghiraukan akhirat, Tuhan menyatakan bahawa orang-orang yang beriman dan beramal soleh akan disambut dengan kata-kata): "Wahai orang yang mempunyai jiwa yang sentiasa tenang tetap dengan kepercayaan dan bawaan baiknya! -
ٱرۡجِعِيٓ إِلَىٰ رَبِّكِ رَاضِيَةٗ مَّرۡضِيَّةٗ

"Kembalilah kepada Tuhanmu dengan keadaan engkau berpuas hati (dengan segala nikmat yang diberikan) lagi diredhai (di sisi Tuhanmu) ! -


- utk mendapatkan redho Allah, kita perlu mendapatkan redho manusia. Mendapat redho manusia bukan bermaksud memuja, atau patuh membuta-tuli kpd manusia yg lain, tetapi melakukan sesuatu perbuatan dan ucapan tidak menyakiti, menganiaya, menzalimi org lain. 



Thursday, February 10, 2022

Surah Al-Baqarah Ayat 2:188 hingga 189

- us Mahdzir Md Nor kuliah Magrib Isnin 7-Feb-2022

Surah Al-Baqarah Ayat 2:188 hingga 189


وَلَا تَأۡكُلُوٓاْ أَمۡوَٰلَكُم بَيۡنَكُم بِٱلۡبَٰطِلِ وَتُدۡلُواْ بِهَآ إِلَى ٱلۡحُكَّامِ لِتَأۡكُلُواْ فَرِيقٗا مِّنۡ أَمۡوَٰلِ ٱلنَّاسِ بِٱلۡإِثۡمِ وَأَنتُمۡ تَعۡلَمُونَ

Dan janganlah kamu makan (atau mengambil) harta (orang-orang lain) di antara kamu dengan jalan yang salah, dan jangan pula kamu menghulurkan harta kamu (memberi rasuah) kepada hakim-hakim kerana hendak memakan (atau mengambil) sebahagian dari harta manusia dengan (berbuat) dosa, padahal kamu mengetahui (salahnya).

Hukum Tajwid: "Ikhfak Syafawi":
  • Ikhfak syafawi adalah apabila "mim mati" bertemu dgn huruf "ba"
  • Dlm ayat 188 ini, ikhfak syafawi ditemukan pada 2 tempat.
  • Cara bacaan ikhfak syafawi sama dgn bacaan iklab.  
Hukum Tajwid: "Iklab":
  • Iklab bermaksud apabila nun mati atau tanwin bertemu huruf ba, maka nun mati atau tanwin "digantikan"  dgn huruf mim.

  • Dlm Al-Quran, iklab akan diletakkan huruf "mim kecil", menunjukkan bacaan disitu adalah iklab ie perlu ditukarkan kpd "mim"

  • Cara bacaan iklab ada 2, (kedua-duanya diterima):
    • merapatkan kedua-dua bibir (atas dan bawah) dgn dengung
    • merenggangkan  (membuka) sedikit antara kedua bibir (bibir tidak ditutup rapat) dgn dengung. --  lubang kecil sekadar keluar angin yg sedikit atau sekadar sehelai kertas.

  • Cara sebutan huruf "ba" adalah nipis. Bukan tebal. Kecuali apabila qalqalah.


۞ 
يَسۡـَٔلُونَكَ عَنِ ٱلۡأَهِلَّةِۖ قُلۡ هِيَ مَوَٰقِيتُ لِلنَّاسِ وَٱلۡحَجِّۗ وَلَيۡسَ ٱلۡبِرُّ ب
 تَأۡتُواْ ٱلۡبُيُوتَ مِن ظُهُورِهَا وَلَٰكِنَّ ٱلۡبِرَّ مَنِ ٱتَّقَىٰۗ وَأۡتُواْ ٱلۡبُيُوتَ مِنۡ أَبۡوَٰبِهَاۚ وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ لَعَلَّكُمۡ تُفۡلِحُونَ

Mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad) mengenai (peredaran) anak-anak bulan. Katakanlah: "(peredaran) anak-anak bulan itu menandakan waktu-waktu (urusan dan amalan) manusia, khasnya ibadat Haji. Dan bukanlah perkara kebajikan: kamu memasuki rumah dari bahagian belakangnya (ketika kamu berihram) akan tetapi kebajikan itu ialah perbuatan orang yang bertaqwa; dan masuklah ke rumah (Kamu) itu melalui pintunya, serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya kamu berjaya."


Hukum Tajwid: "Qalqalah Akhbar"

- Qalqalah Akhbar dibunyikan selepas 2 harkat
"wal haj... jeh" (... berhenti sekira-kira 2 harkat kemudian membunyikan qalqalah dgn bunyi "jeh"). 

qalqalah spt menekan udara sebelum dilepaskan.

- Hadis berkenaan amalan pada bulan Rajab:
Dalam hadith Hamid bin Abi Hamid al-Tawil, bahawasanya beliau mendengar Anas bin Malik ra berkata: telah datang 3 lelaki ke rumah isteri-isteri Nabi saw bertanya tentang ibadah Nabi saw. Apabila dikhabarkan kepada mereka tentang ibadah Baginda saw, mereka seolah-olah memperkecilkan ibadah Baginda, lalu berkata: Siapalah kami jika dibandingkan dengan Nabi saw? Allah telah mengampunkan segala dosa Baginda yang telah lalu dan akan datang. Berkata salah seorang dari mereka: “Sesungguhnya aku solat sepanjang malam.” Berkata seorang lagi: “Aku berpuasa sepanjang hari tanpa berbuka.” Berkata seorang lagi: “Aku menjauhi wanita dan aku tidak berkahwin,” Kemudian Rasulullah saw datang kepada mereka, lalu bersabda:



Setelah mereka beredar, Aisyah menceritakan hal 3 lelaki itu kepada Rasulullah saw. Rasulullah kemudiannya mengarahkan mereka dipanggil, membetulkan fahaman 3 orang itu.

Maksudnya: “Kaliankah yang berkata begini dan begini? Demi Allah, aku adalah orang yang paling takut kepada Allah dan paling bertaqwa dari kalangan kamu, tetapi aku berpuasa dan berbuka, aku solat dan tidur, aku berkahwin dengan wanita, maka barangsiapa yang tidak menyukai sunnahku, dia bukanlah dari kalanganku.”



- Hadis bekenaan perbicaraan:
Maksud: Aku hanya seorg manusia dan aku didatangi oleh orang-orang yg berguam, dan mungkin setengah kamu lebih pintar dalam mengeluarkan hujahnya dari setengah yang lain. Lalu aku menajtuhkan hukuman yang memberi kemenangan kepadanya. Oleh itu sesiapa yg aku telah jatuhkan hukuman yang memberi kemenangan kepadanya yang merugikan hak sesorang muslim yang lain, maka sesungguhnya itulah sepotong api neraka. Maka hendaklah ia tanggungnya atau jauhinya.

Pengajaran: Jangan ambil harta sekiranya kemenangan hasil dari perbicaraan itu adalah disebabkan kelebihan hujah, bukannya kebenaran.




Monday, February 7, 2022

Jangan Suka Memuji Diri Sendiri

- us Alif Syukri kuliah Suboh Ahad 6-Jan-2022

Larangan memuji diri utk menunjuk-nunjuk

- Jangan memuji diri sendiri semata-mata nak membezakan diri kita lebih baik dari orang lain. Tabiat suka menyalahkan org lain perlu dielakkan. Orang yang tidak mengakui kelemahan diri sendiri akan menyalahkan org lain demi menutup kelemahan/kesalahannya.

Surah An-Nisa Ayat 4:49 (klik sini utk paparan ayat

Jأَلَمۡ تَرَ إِلَى ٱلَّذِينَ يُزَكُّونَ أَنفُسَهُمۚ بَلِ ٱللَّهُ يُزَكِّي مَن يَشَآءُ وَلَا يُظۡلَمُونَ فَتِيلًا

Tidakkah engkau perhatikan (dan merasa pelik wahai Muhammad) kepada orang-orang yang membersihkan (memuji) diri sendiri? (Padahal perkara itu bukan hak manusia) bahkan Allah jualah yang berhak membersihkan (memuji) sesiapa yang dikehendakiNya (menurut aturan SyariatNya); dan mereka pula tidak akan dianiaya (atau dikurangkan balasan mereka) sedikitpun.

- Hadis manusia menjadi muflis di Akhirat kerana dosa dgn manusia. 

Abu Hurairah R.A meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bertanya:

أَتَدْرُونَ مَا الْمُفْلِسُ ؟ قَالُوا : الْمُفْلِسُ فِينَا مَنْ لاَ دِرْهَمَ لَهُ وَلاَ مَتَاعَ ، فَقَالَ : إِنَّ الْمُفْلِسَ مِنْ أُمَّتِي يَأْتِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ بِصَلاَةٍ ، وَصِيَامٍ ، وَزَكَاةٍ ، وَيَأْتِي قَدْ شَتَمَ هَذَا ، وَقَذَفَ هَذَا ، وَأَكَلَ مَالَ هَذَا ، وَسَفَكَ دَمَ هَذَا ، وَضَرَبَ هَذَا ، فَيُعْطَى هَذَا مِنْ حَسَنَاتِهِ ، وَهَذَا مِنْ حَسَنَاتِهِ ، فَإِنْ فَنِيَتْ حَسَنَاتُهُ قَبْلَ أَنْ يُقْضَى مَا عَلَيْهِ أُخِذَ مِنْ خَطَايَاهُمْ فَطُرِحَتْ عَلَيْهِ ، ثُمَّ طُرِحَ فِي النَّارِ

Maksudnya: "Tahukah kamu siapakah orang yang muflis itu?" Para sahabat menjawab: "Orang yang muflis di kalangan kami adalah orang yang sudah tidak lagi memiliki dirham dan harta benda." Baginda bersabda: "Orang yang muflis adalah orang yang datang pada hari Kiamat dengan membawa amalan solat, zakat dan puasa, Namun dia datang dalam keadaan dahulu pernah mencaci maki si fulan, menuduh dan memfitnah fulan, memakan harta si fulan, menumpahkan darah si fulan dan memukul si fulan. Amal-amal kebaikannya dibahagi-bahagikan kepada orang-orang tersebut. Jika hak yang pernah dia langgar belum dapat dipenuhi semuanya, sedangkan amal-amal kebaikannya sudah habis, maka kesalahan-kesalahan mereka diambil lalu dipikulkan ke belakangnya. Kemudian dia dilempar ke dalam neraka.” [HR Muslim (2581), Ahmad (8829) dan al-Baihaqi dalam Syu'ab al-Iman (338)]


- Dosa dgn orng lain. Pesanan Rasulullah supaya meninggalkan 3 perkara, yg menjadi hilang pahala, muflis di Akhirat nanti. 
  1. buruk sangka dgn org lain -- menzalimi org lain dgn mencaci, mengatakan sesuatu yg tidak benar terhadap seseorg
  2. mencari-cari kesilapan/keburukan org lain
  3. suka bermegah-megah dgn perbuatan/amalan diri sendiri

- Terdapat 2 jenis taubat:
1) taubatan nasuha ie taubat yg sempurna ie cukup syaratnya. Jika dosa terhadap Allah maka 3 syarat taubat dan jika dosa terhadap manusia ada 4 syarat taubat. 

Kata imam Nawawi, barangsiapa bertaubat tetapi tidak memenuhi syarat sah taubat, maka taubat mereka tertolak disisi Allah.

Imam al-Nawawi menyebut dalam kitab Riyadh al-Salihin: “Para ulama berkata, bertaubat dari setiap dosa hukumnya adalah wajib. Jika maksiat (dosa) itu antara hamba dengan Allah SWT - yang tidak ada sangkut pautnya dengan hak manusia - maka syaratnya ada tiga:

  1. Menjauhi dan meninggalkan maksiat
  2. Menyesal kerana telah melakukan maksiat tersebut.
  3. Berazam dan bertekad untuk tidak mengulangi perbuatan maksiat itu selama-lamanya.

Jika salah satu syarat tidak dipenuhi, maka taubatnya tidak sah.

Namun, sekiranya maksiat itu berkaitan dengan hak manusia yang lain, maka syaratnya ada empat. Iaitu ketiga-tiga syarat di atas (dan ditambah satu syarat lagi, iaitu):

  • Hendaklah dia meminta dibebaskan daripada hak orang yang dizaliminya. Jika berbentuk harta benda atau sejenisnya maka dia harus mengembalikannya (kepada orang yang diambil hartanya). Jika dalam bentuk tuduhan palsu atau seumpamanya, maka hendaklah dipulihkan namanya atau meminta maaf kepadanya. Jika ia berbentuk ghibah, maka harus minta dihalalkan. (Lihat Riyadh al-Salihin, hlm. 41-42)


Ibn Abbas ra:

التَوْبَةُ النصوحُ الندمُ بالقَلْبِ، والاسْتِغْفَارُ بِالِسَانِ، والاقلاعُ بالبَدْنِ، والإِضْمَارُ عَلَى ألا يعودَ

MaksudnyaTaubat Nasuha ialah sesal dengan hati, istighfar dengan lidah, buang perlakuan maksiat dengan tubuh badan dan berazam tidak kembali semula.


2) taubat naqisah

- org yg bersyukur dia akan beramal dgn cara bersedekah dan mengeluarkan zakat. 

- 3 tanda-tanda ajal sudah dekat. 
1. Badan yg segak/tegap menjadi lemah
2. Bulu di badan (termasuk rambut) yg berwarna hitam menjadi putih
3. Gigi mula luruh. 

- para ulamak memberi ingatkan kpd kita

.. siapa beri ingatkan bhw telah rosak seseorg... 
Jika dia mengatakan seseorg itu tidak elok sebenarnya dialah yg tidak elok. 

- org yg mempunyai hati yang sakit, dia akan mengadu domba keburukan org lain.

- di dunia ini ada suatu tempat yg diampunkan dosanya iaitu berada dlm majlis ilmu.

- Para ulamak membenarkan 3 golongan yg dibenarkan mengungkit itupun utk memberi ingatan kpd mereka, bukan utk membesar diri. 

  1. Ibubapa -- Ibubapa boleh mengungkit bilamana anak-anak tidak mengenang jasa dan budi, supaya mereka kembali taat kpd ibubapa. 

  2. Guru -- guru boleh mengungkit akan ilmu baik yang dicurahkannya supaya anak-anak murid menjaga adab dengan guru. 

  3. Suami -- suami mengungkit dengan isteri-isteri yg derhaka kpdnya. 

Malaikat mendoakan org yg hidupnya melakukan kebaikan. Kisah Uwais yg berkhidmat kpd ibunya. (klik sini utk bacaan kisah Uwais bin Al-Qarani

Uwais termasuk dari kalangan tabi’in yang utama. Ini berdasarkan nas yang diriwayatkan daripada Umar al-Khattab R.A, Rasulullah SAW bersabda:

إِنَّ خَيْرَ التَّابِعِينَ رَجُلٌ يُقَالُ لَهُ أُوَيْسٌ وَلَهُ وَالِدَةٌ وَكَانَ بِهِ بَيَاضٌ فَمُرُوهُ فَلْيَسْتَغْفِرْ لَكُمْ

Maksudnya: “Sesungguhnya tabi’in yang terbaik ialah seorang lelaki yang bernama Uwais. Dia memiliki seorang ibu dan dahulu dia berpenyakit kulit (tubuhnya ada putih-putih). Suruhlah dia untuk memohon ampun untuk kamu semua.” [HR Muslim (2542)]


Sunday, February 6, 2022

5 Soalan Pada Hari Kiamat -- Bagaimana Kita Nak Menjawab? Mampukah Menjawabnya?

- us Dr Hj Mohd Hafiz bin Fauzi tazkirah Jumaat 4-Feb-2022

- Hadis sohih:

“Tidak akan berganjak kedua kaki anak Adam pada hari kiamat disisi tuhannya sehingga akan ditanya tentang lima perkara: tentang umurnya dalam apa ia gunakan, tentang masa mudanya dalam apa ia habiskan, tentang hartanya darimana ia peroleh dan dalam apa ia belanjakan, dan tentang apa yang ia amalkan dari yang ia ketahui (ilmu). [HR Imam Tarmizi]

- Surah Sajdah Ayat 32:12 (klik sini utk paparan ayat)

وَلَوۡ تَرَىٰٓ إِذِ ٱلۡمُجۡرِمُونَ نَاكِسُواْ رُءُوسِهِمۡ عِندَ رَبِّهِمۡ رَبَّنَآ أَبۡصَرۡنَا وَسَمِعۡنَا فَٱرۡجِعۡنَا نَعۡمَلۡ صَٰلِحًا إِنَّا مُوقِنُونَ

Dan (sungguh ngeri) sekiranya engkau melihat ketika orang-orang yang berdosa itu menundukkan kepalanya di hadapan Tuhan mereka (dalam keadaan malu dan hina, sambil merayu): "Wahai Tuhan kami, kami telah melihat dan mendengar dengan sejelas-jelasnya (akan segala yang kami ingkari dahulu); maka kembalikanlah kami ke dunia supaya kami mengerjakan amal-amal yang baik; sesungguhnya kami sekarang telah yakin".


Ayat Al-Quran ada dua (2) jenis ie tarajji (boleh jadi) dan tamanni (musytahil).  Ayat 32 surah Sajdah ini bersifat tamanni ie mustahil. Mustahil utk kembali semula ke dunia.

- Setiap manusia melalui 5 alam ie alam roh, alam rahim (9 bulan), alam dunia (sehari hingga 63 tahun atau mungkin 100 tahun, alam barzah dan alam akhirat (hingga 50,000 tahun).

Surah Al-Haj Ayat 22:47 menjelaskan 1 hari di akhirat bersamaan 1,000 tahun kehidupan dunia (klik sini utk paparan ayat)

وَيَسۡتَعۡجِلُونَكَ بِٱلۡعَذَابِ وَلَن يُخۡلِفَ ٱللَّهُ وَعۡدَهُۥۚ وَإِنَّ يَوۡمًا عِندَ رَبِّكَ كَأَلۡفِ سَنَةٖ مِّمَّا تَعُدُّونَ

Dan mereka meminta kepadamu (wahai Muhammad) menyegerakan kedatangan azab, padahal Allah tidak sekali-kali akan memungkiri janjiNya; dan (katakanlah kepada mereka): sesungguhnya satu hari dari hari-hari azab di sisi Tuhanmu adalah menyamai seribu tahun dari yang kamu hitung.


- Jika kita gagal merancang diri dan keluarga kita menuju ke syurga, maka kita dan keluarga kita dihumban ke neraka. Surah As-Syam Ayat 91:1 hingga 10 (klik sini utk paparan ayat)

  1. Ayat-ayat dari surah As-Syam ini dimulakan dgn ayat sumpah, menunjukkan betapa pentingnya ayat ini. Tadabbur Al-Quran bukan bermaksud hanya membaca, sebaliknya mengkaji makna dan tafsir ayat. Pada setiap hari kita perlu membuat keputusan, termasuklah juga utk datang awal ke masjid utk bersolat Jumaat.

  2. Maksud ayat ke-9 -- 

    قَدۡ أَفۡلَحَ مَن زَكَّىٰهَا
  3.  
    "Serta mengilhamkannya (untuk mengenal) jalan yang membawanya kepada kejahatan, dan yang membawanya kepada bertaqwa;" 

  4. Maksud ayat ke-10 --

    وَقَدۡ خَابَ مَن دَسَّىٰهَا

  5. "Sesungguhnya berjayalah orang yang menjadikan dirinya - yang sedia bersih - bertambah-tambah bersih (dengan iman dan amal kebajikan),"


- 2 soalan akan ditanya berkenaan harta ie 

  1. bagaimana harta itu diperoleh, dan 
  2. kemana harta itu digunakan.


- Soalan tentang umur: pada apa kamu habiskan umurmu? 

Surah Al-Kahfi Ayat 18:49 (klik sini utk paparan ayat)

وَوُضِعَ ٱلۡكِتَٰبُ فَتَرَى ٱلۡمُجۡرِمِينَ مُشۡفِقِينَ مِمَّا فِيهِ وَيَقُولُونَ يَٰوَيۡلَتَنَا مَالِ هَٰذَا ٱلۡكِتَٰبِ لَا يُغَادِرُ صَغِيرَةٗ وَلَا كَبِيرَةً إِلَّآ أَحۡصَىٰهَاۚ وَوَجَدُواْ مَا عَمِلُواْ حَاضِرٗاۗ وَلَا يَظۡلِمُ رَبُّكَ أَحَدٗا

Dan "Kitab-kitab Amal" juga tetap akan dibentangkan, maka engkau akan melihat orang-orang yang berdosa itu, merasa takut akan apa yang tersurat di dalamnya; dan mereka akan berkata:" Aduhai celakanya kami, mengapa kitab ini demikian keadaannya? Ia tidak meninggalkan yang kecil atau yang besar, melainkan semua dihitungnya!" Dan mereka dapati segala yang mereka kerjakan itu sedia (tertulis di dalamnya); dan (ingatlah) Tuhanmu tidak berlaku zalim kepada seseorangpun.


- Kelebihan orang yg hafal Al-Quran:

(a) Jasad org yg hafal Al-Quran tidak akan dimamah tanah/kubur

(b) Syafaat Al-Quran dapat menyelamatkan dan membawa 10 orang masuk ke syurga.


- kita memegang buku amalan kita dan menyesal kerana semua perbuatan kita dari sekecil-kecil perbuatan dicatit oleh malaikat Raqib dan Atid. Ayat 49 surah Al-Kahfi ini sepatutnya menjadi penyebab utk kita insaf dan bertaubat, kerana Allah akan tanya semua perkara yg kita lakukan. Cukup utk kita menjaga tingkah laku dan percakapan kerana semuanya akan dihitung dan dibicarakan.

- Surah At-Takasur Ayat 102:1 hingga 8 (klik sini utk paparan ayat)

Ketika mana ayat ini turun, menangis Saidina Ummar Al-Khattab. Di hujung ayat (ayat ke-8) :  

ثُمَّ لَتُسۡـَٔلُنَّ يَوۡمَئِذٍ عَنِ ٱلنَّعِيمِ

Selain dari itu, sesungguhnya kamu akan ditanya pada hari itu, tentang segala nikmat (yang kamu telah menikmatinya)!

- Semua nikmat: nikmat masa, nikmat umur, nikmat sihat, harta, nikmat tubuh badan akan disoal siasat. Segagah-gagah Umar, dia menjadi lemah dan menangis bila surah Al-Takasur ini diturunkan. Namun kita tidak mengambil usaha utk memahami dan mendalami Al-Quran.


- Bagaimana kita nak menjawab kepada Allah tentang anggota badan?

Mata ditanya, mulut ditanya, badan ditanya, tangan, ditanya, kaki ditanya. Bagaimana kita nak menjawab? Bagaiman kita nak melepasi hari Akhirat?

Lidah akan ditanya -- dosa lidah tidak akan diangkat (ie diampunkan Allah) dgn istighfar atau solat sunat taubah, kerana dosa lidah adalah dosa sesama manusia. Syarat sah taubat dgn Allah tidak sama dgn sah taubat dgn manusia.

Kata imam Nawawi, barangsiapa bertaubat tetapi tidak memenuhi syarat sah taubat, maka taubat mereka tertolak disisi Allah.

Imam al-Nawawi menyebut dalam kitab Riyadh al-Salihin: “Para ulama berkata, bertaubat dari setiap dosa hukumnya adalah wajib. Jika maksiat (dosa) itu antara hamba dengan Allah SWT - yang tidak ada sangkut pautnya dengan hak manusia - maka syaratnya ada tiga:

  1. Menjauhi dan meninggalkan maksiat
  2. Menyesal kerana telah melakukan maksiat tersebut.
  3. Berazam dan bertekad untuk tidak mengulangi perbuatan maksiat itu selama-lamanya.

Jika salah satu syarat tidak dipenuhi, maka taubatnya tidak sah.

Namun, sekiranya maksiat itu berkaitan dengan hak manusia yang lain, maka syaratnya ada empat. Iaitu ketiga-tiga syarat di atas (dan ditambah satu syarat lagi, iaitu):

  • Hendaklah dia meminta dibebaskan daripada hak orang yang dizaliminya. Jika berbentuk harta benda atau sejenisnya maka dia harus mengembalikannya (kepada orang yang diambil hartanya). Jika dalam bentuk tuduhan palsu atau seumpamanya, maka hendaklah dipulihkan namanya atau meminta maaf kepadanya. Jika ia berbentuk ghibah, maka harus minta dihalalkan. (Lihat Riyadh al-Salihin, hlm. 41-42)


Sufyan Ats-tsauri berkata: 

لأنْ تلقى الله تعالى بسبعين ذنباً فيما بينك وبينه؛ أهونُ عليك من أن تلقاه بذنب واحد فيما بينك وبين العباد

“Sendainya engkau bertemu Allah dengan membawa 70 dosa yang ada kaitannya antara engkau dan Allah ta’ala, maka itu lebih ringan buatmu dari pada engkau bertemu Allah dengan membawa 1 dosa yang ada kaitannya antara engkau dengan seorang hamba.” (Tanbihul ghofilin karya as samarqondi hal. 380)

- Bab muamalat ie hubungan dgn manusia yang perlu dijaga. Ada 5 jenis dosa sesama manusia yang memakan semua pahala amalannya pahala haji, membaca Al-Quran, berzikir, sedekah etc, menjadikan seseorang itu muflis di Akhirat. 

- Hadis manusia menjadi muflis di Akhirat kerana dosa dgn manusia. 

Abu Hurairah R.A meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bertanya:

أَتَدْرُونَ مَا الْمُفْلِسُ ؟ قَالُوا : الْمُفْلِسُ فِينَا مَنْ لاَ دِرْهَمَ لَهُ وَلاَ مَتَاعَ ، فَقَالَ : إِنَّ الْمُفْلِسَ مِنْ أُمَّتِي يَأْتِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ بِصَلاَةٍ ، وَصِيَامٍ ، وَزَكَاةٍ ، وَيَأْتِي قَدْ شَتَمَ هَذَا ، وَقَذَفَ هَذَا ، وَأَكَلَ مَالَ هَذَا ، وَسَفَكَ دَمَ هَذَا ، وَضَرَبَ هَذَا ، فَيُعْطَى هَذَا مِنْ حَسَنَاتِهِ ، وَهَذَا مِنْ حَسَنَاتِهِ ، فَإِنْ فَنِيَتْ حَسَنَاتُهُ قَبْلَ أَنْ يُقْضَى مَا عَلَيْهِ أُخِذَ مِنْ خَطَايَاهُمْ فَطُرِحَتْ عَلَيْهِ ، ثُمَّ طُرِحَ فِي النَّارِ

Maksudnya: "Tahukah kamu siapakah orang yang muflis itu?" Para sahabat menjawab: "Orang yang muflis di kalangan kami adalah orang yang sudah tidak lagi memiliki dirham dan harta benda." Baginda bersabda: "Orang yang muflis adalah orang yang datang pada hari Kiamat dengan membawa amalan solat, zakat dan puasa, Namun dia datang dalam keadaan dahulu pernah mencaci maki si fulan, menuduh dan memfitnah fulan, memakan harta si fulan, menumpahkan darah si fulan dan memukul si fulan. Amal-amal kebaikannya dibahagi-bahagikan kepada orang-orang tersebut. Jika hak yang pernah dia langgar belum dapat dipenuhi semuanya, sedangkan amal-amal kebaikannya sudah habis, maka kesalahan-kesalahan mereka diambil lalu dipikulkan ke belakangnya. Kemudian dia dilempar ke dalam neraka.” [HR Muslim (2581), Ahmad (8829) dan al-Baihaqi dalam Syu'ab al-Iman (338)]


- Ayat pertama diturunkan oleh Allah berkenaan ilmu. Amalan tanpa ilmu maka sia-sia amalan yg dilakukan. Puasa tanpa ilmu maka tidak sah puasanya. Jihad tanpa ilmu maka sia-sia jihadnya.


- Bagaimana nak menjawab soalan berkenaan harta?

  1. Harta tipu, riba, rasuah, pecah amanah, khianat, zalim, judi, ugut, tipu, tipu harta pusaka, tipu harta adik-beradik, makan harta haram. Berapa generasi makan harta haram?

  2. Akaun simpanan, kad kredit, akaun pencen menggunakan akaun bank riba? pembelian rumah menggunakan akaun bank riba? pembelian kereta utk dtg ke masjid menggunakan akaun riba? kad kredit dari bank riba? -- macam mana nak menjawab di Akhirat?

  3. Makam dosa riba lebih dahsyat dari memakan daging babi.

  4. Manusia tidak takut dgn riba. Saham, forex, crypto currency, skim cepat kaya, MLM -- tak hirau bagaimana harta diperoleh. -- bagaimana nak menjawab di hadapan Allah?

 

Saturday, February 5, 2022

Khabbab bin Al-Arat

-us Nor Azam bin Abdullah kuliah Suboh Sabtu 5-Jan-2022

Sahabat Rasulullah, Saidina Khabbab bin Al-Arat

- Khabbab Al-Arat adalah seorg hamba yg dibebaskan dan menjadi seorg maula. Dia berbangsa Arab berasal dari Najed, salah satu bani dari Bani Tamim. Suatu ketika perkampungannya diserang dan anak2 kecil dijual. Dia  berpindah dari satu pasar ke pasar dari seorang tuan kpd tuan yg lain. Ummu Ammar membelinya dari kecil disebuah pasar di Mekah. 

Di tengah jalan, Ummu Ammar memandangi anak itu dan bertanya, "Siapa namamu Nak?" Dia menjawab, "Khabbab." Ummu Ammar bertanya, "Siapa bapakmu?" Dia menjawab, "Al Arat."

Beliau bertanya lagi, "Dari mana kamu?" Dia menjawab "Nejed." Ummu Ammar berkata, "Kalau begitu kamu anak Arab?" Dia menjawab, "Benar dari Bani Tamim."

Lalu Ummu Ammar bertanya tentang sebab ia menjadi budak, "Apa yang membuatmu bisa sampai di tangan para pedagang budak di Makkah?"

Khabbab menjawab, "Kampung kami diserang oleh sebuah kabilah Arab, mereka merampas ternak-ternak kami, menawan kaum wanita dan anak-anak, diantara anak-anak tersebut adalah aku, selanjutnya aku berpindah dari satu tangan ke tangan yang lain sampai aku tiba di Makkah dan berada di tanganmu."

Ummu Ammar kemudian menghantar Khabbab belajar menempa besi hinggalah membuat pedang. Khabbab menjadi seorng pembuat pedang yang mahir. Ummu Ammar kemudian membelikan sebuah kedai utk Khabbab berniaga dan membuat pedang. 

- Saidina Khabbab memandang perhambaan sebagai sesuatu yg batil. Begitu juga org yg menempa patung/berhala dan yg memuja berhala, serta org-org yg memuja berhala.

- Apbl Rasulullah mula berdakwah menyebarkan Islam, Khabbab adalah org yg awal memeluk Islam. Org ke-6 yg awal memeluk Islam

- suatu hari dtg sekumpulan org ke kedainya utk menempa pedang, didapati Khabbab spt kebingungan,  berbisik sendirian, dan bertanya kpd kumpulan itu telah berjumpa dgn org itu kah (maksudnya Rasulullah). Khabbab tidak merahsiakan dia telah memeluk Islam dan menjadi pengikut Rasulullah. 

- org Quraisy memang tahu bhw Rasulullah membawa suatu ugama baru yg menolak tradisi nenek-moyang mereka menyembah berhala. Namun Rasulullah tidak diapa-apakan kerana keturunan Rasulullah dan perlindungan yang diperoleh dari bapa saudara baginda. Hanya orang-orang Quraisy yang ganas/samseng berani membuat kacau kpd baginda Rasulullah. Apbl diketahui Khabbab telah memeluk Islan dan menjadi pengikut Rasulullah saw, Khabab dipukul.

- Khabbab diseksa dgn badannya diseret di atas bara api, hinggalah padam bara api. Ketika itu usia Khabbab sekitar 18 tahun.

- ketika Rasullah sedang berehat di tepi Kaabah dan Khabbab dtg bertaya Baginda. Khabbab mengadu kpd Rasulullah supaya berdoa kpd Allah agar diberikan pertolongan kepada org Islam. Rasulullah bingkas bangun dan memberitahu Khabbab bhw umat terdahulu diseksa lebih dahsyat namun mereka kekal dgn ugama Islam mereka. Rasulullah meyakinkan Khabbab bhw Allah akan memberikan kemenangan kpd org-org Islam. Islam akan membawa kedamaian, dan keadaan akan menjadi aman. 

Hadis yang diriwayatkan dari Khabbab bin al-Art. Beliau berkata: Kami mengadu kepada Rasulullah SAW ketika Baginda SAW beralaskan sehelai kain di sisi Ka’bah. Kami berkata: Tidakkah Baginda SAW memohon pertolongan kepada kami? Tidakkah Baginda SAW berdoa kepada kami?. Lalu Baginda SAW bersabda:
 

قَدْ كَانَ مَنْ قَبْلَكُمْ، يُؤْخَذُ الرَّجُلُ فَيُحْفَرُ لَهُ فِي الأَرْضِ، فَيُجْعَلُ فِيهَا، فَيُجَاءُ بِالْمِنْشَارِ فَيُوضَعُ عَلَى رَأْسِهِ فَيُجْعَلُ نِصْفَيْنِ، وَيُمْشَطُ بِأَمْشَاطِ الحَدِيدِ، مَا دُونَ لَحْمِهِ وَعَظْمِهِ، فَمَا يَصُدُّهُ ذَلِكَ عَنْ دِينِهِ، وَاللَّهِ لَيَتِمَّنَّ هَذَا الأَمْرُ، حَتَّى يَسِيرَ الرَّاكِبُ مِنْ صَنْعَاءَ إِلَى حَضْرَمَوْتَ، لاَ يَخَافُ إِلَّا اللَّهَ، وَالذِّئْبَ عَلَى غَنَمِهِ، وَلَكِنَّكُمْ تَسْتَعْجِلُونَ

Maksudnya: “Sesungguhnya sebelum daripada kamu, diambil lelaki lalu digali baginya lubang kemudian dihumbankan dia ke dalamnya.Terdapat juga yang didatangkan padanya dengan gergaji lalu gergaji tersebut diletakkan di kepalanya, kemudian digergajikan kepala tersebut sehingga terbelah kepada dua. Ada juga yang dicakar dengan cakaran besi sehingga memisahkan daging dan tulangnya. Ini semua tidak membuat mereka berpaling daripada agamanya (Islam). Demi Allah, akan sempurna perkara ini (Islam) sehingga seseorang pengembara itu mampu berjalan dari San’a hingga ke Hadharalmaut dan dia tidak takut melainkan Allah SWT dan tidak risau serigala akan menerkam kambingnya. Akan tetapi kamu tergesa-gesa (inginkan kemenangan atau hasil)”. [HR al-Bukhari (6943)]


- Dlm tempoh 23 tahun 125,000 dtg bersama Rasulullah menunaikan haji. 

- Khabbab hidup sehingga zaman saidina Ali menjadi Khalifah.

- Khabbab bersama Rasulullah di rmh Al-Arqam Abi Al-Arqam. Khabbab pergi ke rmh Fatimah dan Said, dan mengajarkan Islam. Abang Fatimah yg mencari Rasulullah utk dibunuh, tlh datang ke rmh Fatimah, yg dikhabarkan bhw adiknya itu juga telah memeluk Islam. Dlm keadaan memegang pedangnya utk mencari dan membunuh Rasulullah, Umar dari luar rmh memanggil Fatimah memberitahu kedatangannya. Fatimah menyuruh Khabbab utk menyorok kerana abangnya seorg yg garang. Fatimah memberikan ayat dari Surah Taha yg diajarkan oleh Khabbab dan setelah membacakan ayat-ayat itu Umar Al-Khattab tertarik dgn keindahan ayat-ayat Al-Quran yang dibacanya dan ingin memeluk Islam. Kemudiannya Fatimah dan Said membawa keluar Khabbab menceritakan bhw Khabbab adalah utusan Rasulullah yg mengajarkan Islam.  Umar kemudiannya meminta supaya dibawakan kpd Rasulullah utk memeluk Islam. Khabab berkata, benarlah kata-kata Rasulullah bhw Umar akan memeluk Islam.

- Khabbab memperkenalkan konsep food bank. Di mana dia meletakkan/menyediakan barangan makanan bernilai 80,000 dirham, utk sesiapa yg memerlukan.

- di akhir hayatnya, dia memangis. Apbl ditanya kenapa menangis kerana setelah meninggal dia akan dpt bertemu semula dgn Rasulullah dan para sahabat yg tlh awal meninggal. Khabbab memberitahu dia takut sekiranya Allah membalas/membayar awal kebaikan kpdnya dan membandingkan dgn sahabat yg lain yg semasa hidupnya berkeadaan susah. 

Dia melihat kpd 3 helai kain kafan yg dibelinya, dia memangis kerana mengingatkan kpd Saidina Hamzah bin Abdul Mutthalib dan Mus'ab Ibn Umair, dimana pd ketika itu tidak cukup kain kafan utk menutup jenazah mereka. 


Nota tambahan: 
Surah Taha merupakan surah yang diturunkan di Mekah sebelum Islamnya Saidina Umar al-Khattab. Surah ini mempunyai hubungkait tentang kisah pengislaman Saidina Umar al-Khattab seperti yang dinukilkan oleh Imam  al-Qurtubi di dalam kitabnya, kisah yang  diriwayatkan oleh al-Daraqutni di dalam sunannya yang diriwayatkan daripada Anas bin Malik yang menceritakan bahawa Saidina Umar keluar bersama pedangnya dengan tujuan untuk membunuh Rasulullah SAW. Ketika dalam perjalanan, beliau diberitahu bahawa saudara perempuannya telah mengjadi pengikut Baginda Nabi SAW. Lantas beliau terus meluru ke rumah saudaranya, apabila sampai di rumah tersebut beliau terdengar suara Khabbab membaca surah Taha. Lalu beliau meminta mushaf yang ditulis di dalamnya surah tersebut kemudian dia membacanya.

Kisah ini juga diceritakan dengan panjang lebar dan terperinci oleh Ibnu hisyam di dalam sirahnya dengan menukilkan kisah ini daripada Ibnu Ishaq, yang mana diceritakan setelah selesai Saidina Umar membersihkan diri, kemudian saudara perempuannya memberikan mushaf yang terkandung di dalamnya surah Taha ayat 1 hingga 20 tersebut kepada Saidina Umar lalu dibacanya. Setelah itu, beliau berkata: (klik sini utk paparan Surah Taha Ayat 1-20, surah ke-20)

مَا أَحْسَنَ هَذَا الْكَلَامَ وَأَكْرَمَهُ!

Maksudnya: Alangkah cantik dan mulianya kata-kata ini

Kemudian beliau meminta Khabbab memberitahunya tempat untuk berjumpa Baginda Nabi SAW. Setelah itu Beliau terus pergi ke rumah tempat Nabi SAW dan para sahabatnya berkumpul yang terletak di bukit Safa untuk berjumpa Baginda Nabi SAW. Setelah beliau berdepan dengan Baginda SAW, lalu Baginda bertanya kepadanya:

مَا جَاءَ بِكَ يَا بن الخطّاب؟ فو الله مَا أَرَى أَنْ تَنْتَهِيَ حَتَّى يُنْزِلَ اللَّهُ بِكَ قَارِعَةً

Maksudnya: Apakah yang membawa kamu datang ke sini wahai Ibnu al-Khattab? Demi Allah Aku melihat ia tidak akan berakhir sehinggalah Allah menurunkan kepada kamu malapetaka.

Lalu Saidina Umar al-Khattab berkata:

يَا رَسُولَ اللَّهِ، جِئْتُكَ لِأُومِنَ باللَّه وَبِرَسُولِهِ، وَبِمَا جَاءَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ

Maksudnya: Wahai Rasulullah, aku datang bertemu kamu untuk beriman kepada Allah dan Rasul-Nya serta apa yang telah diwahyukan dari Allah.

Setelah mendengar ikrar keimanan Saidina Umar al-Khattab RA maka Rasulullah SAW bertakbir kegembiraan dan disebabkan itu sahabat-sahabat Nabi SAW mengetahui bahawa Saidina Umar al-Khattab telah memeluk Islam.