Surah Yasiin Ayat 36:66 hingga 70
Sambungan kisah orang-orang yang dimasukkan dlm neraka, atau yang derhaka kpd Allah SWT.
Ayat 36:66 (klik sini utk paparan ayat)
وَلَوۡ نَشَآءُ لَطَمَسۡنَا عَلَىٰٓ أَعۡيُنِهِمۡ فَٱسۡتَبَقُواْ ٱلصِّرَٰطَ فَأَنَّىٰ يُبۡصِرُونَ(Matahati orang-orang yang menderhaka itu rosak) dan kalau Kami kehendaki, Kami berkuasa menghapuskan bentuk dan biji mata kepala mereka menjadi rata, sehingga masing-masing menerpa mencari-cari jalan (yang biasa mereka lalui). (Kiranya dijadikan demikian) maka bagaimanakah mereka dapat melihatnya?
- "la to masna" Maksudnya sungguh lebih buruk dari buta, memang tidak buleh dipulihkan.
- Ayat 36:67 (klik sini utk paparan ayat)
وَلَوۡ نَشَآءُ لَمَسَخۡنَٰهُمۡ عَلَىٰ مَكَانَتِهِمۡ فَمَا ٱسۡتَطَٰعُواْ مُضِيّٗا وَلَا يَرۡجِعُونَ(Kekuatan akal fikiran mereka juga tidak sihat) dan kalau kami kehendaki, kami berkuasa mangubahkan keadaan jasmani mereka (menjadi kaku beku) di tempat yang mereka berada padanya; maka dengan itu, mereka tidak dapat mara ke hadapan dan juga tidak dapat undur ke belakang.
- Ayat 36:68 (klik sini utk paparan ayat)
وَمَن نُّعَمِّرۡهُ نُنَكِّسۡهُ فِي ٱلۡخَلۡقِۚ أَفَلَا يَعۡقِلُونَ
Dan (hendaklah diingat bahawa) sesiapa yang Kami panjangkan umurnya, Kami balikkan kembali kejadiannya (kepada keadaan serba lemah; hakikat ini memang jelas) maka mengapa mereka tidak mahu memikirkannya?
- semasa kecil kita disuapkan, jika dipanjangkan/lanjutkan umur, kita akan disuapkan makanan mungkin kerana sudah tidak mampu lagi menyuap nasi sendiri, kerana telah lemah dan uzur.
- Ayat2 62 hingga 68 berakhir dgn huruf "nun", berbentuk syair.
- Syair arab mempunyai melodinya dan stukturnya. Orang Arab bandingkan nahu syair dgn bahasa Al-Quran, namun ianya tidak mengikut nahu syair Arab. Sebaliknya bahasa Al-Quran lebih tinggi dari syair.
- Syair Arab adalah suatu bentuk rakaman sejarah lampau.
- Ayat 36:69 (klik sini utk paparan ayat)
وَمَا عَلَّمۡنَٰهُ ٱلشِّعۡرَ وَمَا يَنۢبَغِي لَهُۥٓۚ إِنۡ هُوَ إِلَّا ذِكۡرٞ وَقُرۡءَانٞ مُّبِينٞ(Nabi Muhammad bukanlah penyair) dan Kami tidak mengajarkan syair kepadanya, dan kepandaian bersyair itu pula tidak sesuai baginya. Yang Kami wahyukan kepadanya itu tidak lain melainkan nasihat pengajaran dan Kitab Suci yang memberi penerangan;
- "ain" bermaksud sekiranya. Dlm ayat ke-69 ini "ain" kemudian ada perkataan "il la", maka "ain" itu bermaksud "tidak". -- "ain hu wa il la" bermaksud tiadalah ia kecuali".
- "wa ma" mambawa maksud yg lebih mendalam berbanding "wa la". "ma" biasanya di rujuk kpd maksud apa. Namun dlm ayat pernyataan ia membawa maksud "tidak".
- "zikrun" bermaksud suatu peringatan, ie peringatan tentang perkara-perkara yang akan berlaku di Akhirat nanti dan ianya dijelaskan secara nyata atau terpenci.
- imam Syafie seorg yg pakar dlm bidang syair. Dia juga pakar dlm bidang ilmu firasat. Dia mengembara ke Yaman utk belajar ilmu firasat. Pada masa ini bidang yg byk menggunakan bidang firasat adalah marketing.
- Ayat 36:70 (klik sini utk paparan ayat)
لِّيُنذِرَ مَن كَانَ حَيّٗا وَيَحِقَّ ٱلۡقَوۡلُ عَلَى ٱلۡكَٰفِرِينَSupaya ia memberi peringatan kepada orang yang sedia hidup (hatinya), dan supaya nyata tetapnya hukuman (azab) terhadap orang-orang yang kufur ingkar.
- org yg masih hidup dan hatinya masih hidup. Hati yg hidup adalah apabila membaca ayat² Al-Quran (dan maksudnya) dia sedar dan tersentuh.
- "a'alal kaumilkafirin" jika azab yg diturunkan adalah sama., spt kisah Nabi Lut yg diturunkan kpd kaum Nabi Lut, dimana mereka diterbalikkan (dihancurkan dan ditimpakan tanah ke atasnya).
Dlm ayat ke-70 ini, Allah sebutkan "a'lalkafirin" ie azab diturunkan merujuk kpd mengikut kemaksiatan bergantung kepada jenis kekufufan atau tahap kekufuran yg dilakukan.
Ayat-ayat Al-Quran ini menjawab kpd Uqbah bin Abi Mu'aith, bhw apa yg disampaikan oleh Rasulullah itu adalah khayalan atau suatu syair. Namun Allah menyatakan bhw apa yg disampaikan oleh Rasulullah itu bukan syair sebaliknya ayat-ayat peringatan kpd yg celik hatinya, dan juga sebagai ancaman kpd mereka yg kekal dalam kekufuran.
No comments:
Post a Comment