Monday, September 16, 2024

Tafsir Surah Al-Baqarah ayat 2:278 hingga 281

- us Mahadir Md Nor kuliah Maghrib Isnain 16-Sep-2024

Tafsir Surah Al-Baqarah ayat 2:278 hingga 281

Ayat 2:278 (klik sini)
{ يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱتَّقُواْ ٱللَّهَ وَذَرُواْ مَا بَقِيَ مِنَ ٱلرِّبَوٰٓاْ إِن كُنتُم مُّؤۡمِنِينَ }

Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kamu kepada Allah dan tinggalkanlah (jangan menuntut lagi) saki baki riba (yang masih ada pada orang yang berhutang) itu, jika benar kamu orang- orang yang beriman.

Larangan Riba: Ayat ini menekankan larangan terhadap riba (faedah) yang merupakan amalan yang dilarang dalam Islam. Riba dianggap sebagai satu bentuk penindasan dan ketidakadilan dalam transaksi ekonomi.

Iman dan Tindakan: Penekanan pada tindakan meninggalkan riba sebagai bukti keimanan seseorang. Jika seseorang benar-benar beriman, dia akan menjauhi perkara-perkara yang dilarang oleh Allah.

Kepentingan Ekonomi Adil: Ayat ini juga menggariskan prinsip ekonomi yang adil dan seimbang dalam masyarakat, di mana setiap individu tidak dieksploitasi melalui amalan riba.

Ayat 2:279 (klik sini)
{ فَإِن لَّمۡ تَفۡعَلُواْ فَأۡذَنُواْ بِحَرۡبٖ مِّنَ ٱللَّهِ وَرَسُولِهِۦۖ وَإِن تُبۡتُمۡ فَلَكُمۡ رُءُوسُ أَمۡوَٰلِكُمۡ لَا تَظۡلِمُونَ وَلَا تُظۡلَمُونَ }

Oleh itu, kalau kamu tidak juga melakukan (perintah mengenai larangan riba itu), maka ketahuilah kamu: akan adanya peperangan dari Allah dan RasulNya, (akibatnya kamu tidak menemui selamat). Dan jika kamu bertaubat, maka hak kamu (yang sebenarnya) ialah pokok asal harta kamu. (Dengan yang demikian) kamu tidak berlaku zalim kepada sesiapa, dan kamu juga tidak dizalimi oleh sesiapa.

Perang Terhadap Riba: Ayat ini menegaskan bahawa jika seseorang tidak meninggalkan amalan riba, maka mereka harus bersiap sedia untuk menghadapi perang dari Allah dan Rasul-Nya. Ini menunjukkan betapa seriusnya larangan terhadap riba dalam Islam.

Kesempatan untuk Bertaubat: Allah memberikan kesempatan kepada mereka yang terlibat dalam riba untuk bertaubat. Jika mereka bertaubat, mereka akan mendapatkan kembali modal mereka tanpa melakukan penipuan atau penindasan.

Keadilan dalam Transaksi: Ayat ini menekankan prinsip keadilan dalam urus niaga. Tidak ada pihak yang boleh menzalimi atau dizalimi dalam transaksi kewangan. Ini mencerminkan nilai-nilai etika dan moral yang tinggi dalam Islam.

Ayat 2:280 (klik sini)
{ وَإِن كَانَ ذُو عُسۡرَةٖ فَنَظِرَةٌ إِلَىٰ مَيۡسَرَةٖۚ وَأَن تَصَدَّقُواْ خَيۡرٞ لَّكُمۡ إِن كُنتُمۡ تَعۡلَمُونَ }

Dan jika orang yang berhutang itu sedang mengalami kesempitan hidup, maka berilah tempoh sehingga ia lapang hidupnya dan (sebaliknya) bahawa kamu sedekahkan hutang itu (kepadanya) adalah lebih baik untuk kamu, kalau kamu mengetahui (pahalanya yang besar yang kamu akan dapati kelak).

Kelonggaran dalam Pembayaran Hutang: Ayat ini menekankan pentingnya memberi kelonggaran kepada orang yang berhutang jika mereka berada dalam kesulitan kewangan. Ini menunjukkan sikap belas kasihan dan keadilan dalam urusan ekonomi.

Menawarkan Tempoh Tambahan: Jika seseorang yang berhutang mengalami kesulitan (عُسْرَةٍ), maka pemberi hutang disarankan untuk memberikan tempoh tambahan (نَظِرَةٌ) sehingga mereka mampu membayar kembali. Ini mencerminkan nilai-nilai kemanusiaan dan keprihatinan dalam Islam.

Sedekah sebagai Pilihan Terbaik: Selain memberi kelonggaran, ayat ini juga menggalakkan untuk bersedekah kepada si peminjam sebagai pilihan yang lebih baik. Memberi sedekah bukan sahaja membantu orang lain tetapi juga membawa kebaikan kepada pemberi dari segi spiritual dan moral.

  • Sekiranya kita dlm keadaan hendak memberi sedekah kpd suatu badan/kebajikan, tiba-tiba datang org yg baik yg kita kenal meminta pinjam (kerana keperluannya), maka adalah lebih afdal utk diberikan pinjaman kpd org yg kita kenal itu.

Ayat 2:281 (klik sini)
{ وَإِن كَانَ ذُو عُسۡرَةٖ فَنَظِرَةٌ إِلَىٰ مَيۡسَرَةٖۚ وَأَن تَصَدَّقُواْ خَيۡرٞ لَّكُمۡ إِن كُنتُمۡ تَعۡلَمُونَ }

Dan jika orang yang berhutang itu sedang mengalami kesempitan hidup, maka berilah tempoh sehingga ia lapang hidupnya dan (sebaliknya) bahawa kamu sedekahkan hutang itu (kepadanya) adalah lebih baik untuk kamu, kalau kamu mengetahui (pahalanya yang besar yang kamu akan dapati kelak).

Peringatan tentang Hari Kiamat: Ayat ini mengingatkan umat Islam untuk bertaqwa kepada Allah dan menjaga diri mereka dari azab pada hari di mana semua manusia akan dikembalikan kepada-Nya. Ini menunjukkan kepentingan kesedaran tentang kehidupan selepas mati.

Pembalasan Amal: Setiap individu akan menerima balasan yang sempurna berdasarkan amal perbuatan mereka, baik atau buruk. Ini menekankan keadilan Allah dalam memberikan ganjaran dan hukuman.

Tiada Penzaliman: Ayat ini menegaskan bahawa tidak ada sesiapa pun yang akan dizalimi dalam penghitungan amal mereka. Setiap amal, sekecil mana pun, akan dihitung dan dibalas dengan adil oleh Allah.

Motivasi untuk Beramal Soleh: Dengan menyedari bahawa setiap tindakan akan dihisab, umat Islam didorong untuk melakukan kebaikan dan menjauhi kejahatan, serta meningkatkan taqwa dalam kehidupan seharian.


Sunday, September 15, 2024

Benci Membawa Pembunuhan

- us Mohamed Sabir bin Jamaludin kuliah Suboh Ahad 15-Sep-2024

Mengarahkan perasaan benci kepasa sesuatu sasaran

Benci boleh dimanipulasi dgn menakut-nakutkan manusia sama ada diperingkat kecil seperti masyarakat hinggalah ke pringkat besar seperti negara, akhirnya menyatukan kelompok manusia itu bersatu utk bersaing atau berperang, berbunuhan.

- Saidina Usman Ibn Affan dibunuh oleh orang Islam akibat dari rasa benci dan hasutan yang melabelkan beliau terpesong dari ajaran Islam.
  • Khalifah Uthman bin Affan dikepung di rumahnya oleh sekelompok pemberontak pada akhir tahun 34 Hijrah. Pengepungan ini terjadi akibat penyebaran fitnah dan tuduhan palsu terhadapnya, yang dipicu oleh individu seperti Abdullah bin Saba’ yang berusaha menimbulkan keraguan terhadap kepemimpinannya. Tuduhan tersebut termasuk rencana untuk membunuh Muhammad bin Abu Bakar, yang diangkatnya sebagai gabenor.
  • Tuduhan terhadap Saidina Usman adalah khalifah sudah tersesat dan terpesong.
  • Selama sebulan, Uthman dikepung dan dihalang dari akses air serta sembahyang di masjid. Meskipun beberapa sahabatnya, termasuk Ali bin Abi Thalib, berusaha membela dan melindunginya, situasi semakin memburuk. Pada akhirnya, pada 16 Zulhijjah, pemberontak berhasil masuk ke rumahnya dan membunuhnya dengan cara yang kejam, meskipun ia sedang membaca Al-Quran. Peristiwa ini menandai awal dari konflik yang lebih besar dalam sejarah Islam, dikenal sebagai "Al-Fitnah al-Kubra" atau fitnah besar pertama.
- Saidina Ali bin Abi Talib dibunuh:
  • Saidina Ali bin Abi Talib dibunuh oleh seorang Khawarij bernama Abdurrahman bin Muljam al-Muradi pada 19 Ramadan tahun 40 Hijrah (661 M). Pembunuhan ini terjadi ketika saidina Ali sedang menuju masjid untuk melaksanakan solat Subuh. Abdurrahman Bin Muljam menyerang saidina Ali dengan pedang beracun, melukainya di kepala.
  • Motivasi di balik pembunuhan ini berkaitan dengan dendam pribadi dan ideologi. Abdurrahman Bin Muljam dan beberapa konspirator lainnya merasa terpengaruh oleh ideologi Khawarij, 
    • menentang pemerintahan saidina Ali dan menganggapnya tidak adil. Mereka berencana untuk membunuh saidina Ali:
    • sebagai balasan atas kematian rakan-rakan mereka dalam Pertempuran Nahrawan, di mana banyak dari mereka tewas dalam konflik dengan pasukan saidina Ali.
  • Setelah diserang, saidina Ali berteriak meminta agar pelaku ditangkap. Meskipun dia berhasil ditangkap, saidina Ali meninggal dua hari kemudian akibat luka-lukanya. Pembunuhan ini menandai salah satu peristiwa tragis dalam sejarah Islam dan memicu lebih banyak konflik di kalangan umat Islam.

- Benci menjadikan manusia hilang pertimbangan dan mengenepikan balasan dan azab, hingga bertindak membunuh.

- Dlm diri setiap manusia ada 2 sifat ie suka dan benci.

Rasulullah saw menonjolkan kebaikan dalam pembukaan Mekah
Setelah Nabi Muhammad SAW memasuki Kota Mekah pada 10 Ramadan tahun 8 Hijrah, baginda memulai proses pemulihan hubungan dengan penduduk Mekah melalui beberapa langkah penting:
  1. Pengampunan Umum: Nabi Muhammad mengisytiharkan pengampunan kepada penduduk Mekah yang pernah menentangnya. Beliau memberi kesempatan kepada mereka untuk kembali kepada Islam tanpa rasa takut, kecuali bagi beberapa individu yang terlibat dalam jenayah berat.
  2. Memusnahkan Berhala: Baginda memusnahkan berhala-berhala yang terdapat di sekitar Kaabah, menegakkan ajaran tauhid dan membersihkan Kaabah dari amalan jahiliyah.
  3. Tawaf dan Ibadah: Nabi Muhammad melakukan tawaf di Kaabah, mencium Hajar Aswad, dan membersihkan Kaabah dengan air zam-zam. Ini menandakan pemulihan spiritual dan simbolik bagi tempat suci umat Islam.
  4. Seruan kepada Islam: Baginda menyeru penduduk Mekah untuk memeluk Islam dan memperkuatkan ajaran Islam di kalangan mereka. Beliau juga mengarahkan azan dilaungkan dari atas Kaabah, menandakan peneguhan syiar Islam.
  5. Kepimpinan yang Bijaksana: Nabi Muhammad menunjukkan sifat kepimpinan yang tawaduk dan bijaksana dalam menguruskan masyarakat Mekah, memastikan keamanan dan keharmonian di kalangan penduduk.

Langkah-langkah ini membantu memulihkan hubungan antara umat Islam dan penduduk Mekah, serta mengukuhkan kedudukan Islam di kota suci tersebut.

Nabi Muhammad saw sebagai contoh terbaik
- Nabi Muhammad saw memberikan contoh terbaik dalam berinteraksi dengan keluarganya, seperti yang tercermin dalam beberapa hadis. Salah satu hadis yang terkenal adalah dari 'Aisyah R.A, di mana beliau menyatakan:
  • Hadis: Muhammad bin Yahya memberitahukan kepada kami, Muhammad bin Yusuf memberitahukan kepada kami, Sufyan memberitahukan kepada kami dari Hisyam bin Urwah dari ayahnya dari Aisyah berkata: Rasulullah saw. bersabda: "Sebaik-baik kamu adalah orang yang paling baik di antaramu kepada keluarganya dan aku adalah orang yang paling baik di antara kamu kepada keluargaku dan apabila temanmu meninggal dunia maka tinggalkan menyebut kejelekannya." Hadis ini adalah hasan sahih dan hadis ini diriwayatkan dari Hisyam bin Urwah dari ayahnya dari Rasulullah saw, secara mursal. [Hadis Sunan At-Termizi Jilid 5. Hadis Nombor 3986]

Hadis ini menekankan pentingnya berbuat baik kepada keluarga dan menunjukkan bahwa Nabi Muhammad SAW sendiri mempraktikkan nilai-nilai tersebut dalam kehidupannya. Beliau dikenal sebagai sosok yang penyayang, perhatian, dan bertanggung jawab terhadap keluarganya, baik terhadap istri-istrinya maupun anak-anaknya.

- Surah Al-Ahzab ayat 33:21 (klik sini)
{ لَّقَدۡ كَانَ لَكُمۡ فِي رَسُولِ ٱللَّهِ أُسۡوَةٌ حَسَنَةٞ لِّمَن كَانَ يَرۡجُواْ ٱللَّهَ وَٱلۡيَوۡمَ ٱلۡأٓخِرَ وَذَكَرَ ٱللَّهَ كَثِيرٗا }

Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat, serta ia pula menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak (dalam masa susah dan senang)

- Di hari akhirat, manusia menuding kepada orang lain dan syaitan kerana menyesatkan mereka hingga semasa hidupnya telah melakukan kemaksiatan, kebencian, pembunuhan, syirik kepada Allah.

- Syaitan akan menjawab di hadapan Allah, di akhirat nanti, ia berlepas diri terhadap apa yg dilakukan oleh manusia. Ini disebutkan dalam surah Ibrahim ayat 14:22 (klik sini)
{ وَقَالَ ٱلشَّيۡطَٰنُ لَمَّا قُضِيَ ٱلۡأَمۡرُ إِنَّ ٱللَّهَ وَعَدَكُمۡ وَعۡدَ ٱلۡحَقِّ وَوَعَدتُّكُمۡ فَأَخۡلَفۡتُكُمۡۖ وَمَا كَانَ لِيَ عَلَيۡكُم مِّن سُلۡطَٰنٍ إِلَّآ أَن دَعَوۡتُكُمۡ فَٱسۡتَجَبۡتُمۡ لِيۖ فَلَا تَلُومُونِي وَلُومُوٓاْ أَنفُسَكُمۖ مَّآ أَنَا۠ بِمُصۡرِخِكُمۡ وَمَآ أَنتُم بِمُصۡرِخِيَّ إِنِّي كَفَرۡتُ بِمَآ أَشۡرَكۡتُمُونِ مِن قَبۡلُۗ إِنَّ ٱلظَّٰلِمِينَ لَهُمۡ عَذَابٌ أَلِيمٞ }

Dan berkatalah pula Syaitan setelah selesai perkara itu: "Sesungguhnya Allah telah menjanjikan kamu dengan janji yang benar dan aku telah menjanjikan kamu lalu aku mungkiri janjiku itu kepada kamu; dan tiadalah bagiku sebarang alasan dan kuasa mempengaruhi kamu selain daripada aku telah mengajak kamu lalu kamu terburu-buru menurut ajakanku itu; maka janganlah kamu salahkan daku tetapi salahkan diri kamu sendiri. Aku tidak dapat menyelamatkan kamu dan kamu juga tidak dapat menyelamatkan daku. Sesungguhnya dari dahulu lagi aku telah kufur ingkarkan (perintah Tuhan) yang kamu sekutukan daku denganNya". Sesungguhnya orang-orang yang zalim (yang meletakkan sesuatu pada bukan tempatnya) beroleh azab yang tidak terperi sakitnya.

- Allah beri peringatan kpd manusia, syaitan itu musuh bagi manusia dan mengajak manusia ke dalam neraka.
Surah Fatir ayat 35:6 (klik sini)
{ إِنَّ ٱلشَّيۡطَٰنَ لَكُمۡ عَدُوّٞ فَٱتَّخِذُوهُ عَدُوًّاۚ إِنَّمَا يَدۡعُواْ حِزۡبَهُۥ لِيَكُونُواْ مِنۡ أَصۡحَٰبِ ٱلسَّعِيرِ }

Sesungguhnya Syaitan adalah musuh bagi kamu, maka jadikanlah dia musuh (yang mesti dijauhi tipu dayanya); sebenarnya dia hanyalah mengajak golongannya supaya menjadi dari penduduk neraka.

- Syaitan akan datang kpd setiap manusia dari hadapan, belakang, kiri dan kanan, utk meyesatkan manusia, juga menimbulkan rasa benci dlm diri manusia. Surah Al-Araf ayat 7:17 (klik sini)
{ ثُمَّ لَأٓتِيَنَّهُم مِّنۢ بَيۡنِ أَيۡدِيهِمۡ وَمِنۡ خَلۡفِهِمۡ وَعَنۡ أَيۡمَٰنِهِمۡ وَعَن شَمَآئِلِهِمۡۖ وَلَا تَجِدُ أَكۡثَرَهُمۡ شَٰكِرِينَ }

"Kemudian aku datangi mereka, dari hadapan mereka serta dari belakang mereka, dan dari kanan mereka serta dari kiri mereka; dan Engkau tidak akan dapati kebanyakan mereka bersyukur".