Saturday, November 28, 2020

Perihal Membaca Al-Quran

- us Mohd Harif Haron kuliah Maghrib Isnin 14-Sep-2020

Perihal Membaca Al-Quran

Orang Islam tidak boleh lari dari Al-Quran, dalam solat ada Al-Quran begitu juga dalam kehidupan seharian.

Golongan yang memelihara Al-Quran dan terpelihara pula oleh Al-Quran ie Allah pelihara dia, berdiri dengan hukul-hukum Al-Quran (ie patuh dan melaksanakan perintah-perintah yang disebutkan dalam Al-Quran).
  • Orang yang dipelihara oleh Al-Quran akan diselamatkan dari musibah.
  • Al-Quran mententeramkan hatinya yang gundah-gulana.
  • Dia menyokong dan mendokong perintah-perintah/hukum yang dinyatakan dalam Al-Quran, serta bersama-sama dengan orang yang berhukum dengan Al-Quran.
Membaca Al-Quran itu adalah di antara ibadah yang paling utama. Mendekatkan diri kepada Allah dan ketaatan yang amat mulia di sisi Allah SWT kerana padanya terdapat balasan dan pahala yang besar. Firman Allah dalam surah Fatir ayat 29 dan 30.

Surah Fatir Ayat 35:29 (klik sini utk paparan ayat)

إِنَّ ٱلَّذِينَ يَتۡلُونَ كِتَٰبَ ٱللَّهِ وَأَقَامُواْ ٱلصَّلَوٰةَ وَأَنفَقُواْ مِمَّا رَزَقۡنَٰهُمۡ سِرّٗا وَعَلَانِيَةٗ يَرۡجُونَ تِجَٰرَةٗ لَّن تَبُورَ

Sesungguhnya orang-orang yang selalu membaca Kitab Allah dan tetap mendirikan sembahyang serta mendermakan dari apa yang Kami kurniakan kepada mereka, secara bersembunyi atau secara terbuka, mereka (dengan amalan yang demikian) mengharapkan sejenis perniagaan yang tidak akan mengalami kerugian;


Surah Fatir Ayat 35:30 (klik sini utk paparan ayat)

لِيُوَفِّيَهُمۡ أُجُورَهُمۡ وَيَزِيدَهُم مِّن فَضۡلِهِۦٓۚ إِنَّهُۥ غَفُورٞ شَكُورٞ

Supaya Allah menyempurnakan pahala mereka dan menambahi mereka dari limpah kurniaNya. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi sentiasa membalas dengan sebaik-baiknya (akan orang-orang yang bersyukur kepadaNya).


Hadis, Rasulullah saw bersabda, "Ibadah umatku yang paling utama adalah membaca Al-Quran".
  • Al-Quran melaknat pembacanya, kerana pembacanya itu tidak berusaha memperbaiki bacaan Al-Qurannya.
  • Taufik dari Allah adalah keadaan yang menghalang sesuatu tindakan (daripada melakukan kemaksiatan kepada Allah).

    Contohnya, pancit tayar hingga menyebabkan tidak jadi untuk meneruskan perjalanan ke tempat maksiat. 

    Berbanding dengan hidayah, iaitu petunjuk yang diberikan oleh Allah dari awal yang menghalang/mencegah seseorang dari memulakan perkara/perbuatan ke arah maksiat.

Daripada Abdullah Ibn Mas`ud RA katanya, bahawa Rasulullah saw bersabda:

مَنْ قَرَأَ حَرْفًا مِنْ كِتَابِ اللَّهِ فَلَهُ بِهِ حَسَنَةٌ وَالْحَسَنَةُ بِعَشْرِ أَمْثَالِهَا لاَ أَقُولُ الم حَرْفٌ وَلَكِنْ أَلِفٌ حَرْفٌ وَلاَمٌ حَرْفٌ وَمِيمٌ حَرْفٌ

Maksudnya: "Barangsiapa yang membaca satu huruf dari kitabullah (al-Quran), maka untuknya satu kebaikan, sedang satu kebaikan itu akan dibalas dengan sepuluh kali ganda seperti itu.  Aku tidak mengatakan bahwa ‘alif lam mim’ itu satu huruf, tetapi ‘alif’ adalah satu huruf, ‘lam’ satu huruf dan ‘mim’ juga satu huruf." [HR al-Tirmidzi]

  • Orang yang sanggup berjalan untuk belajar dan membaca Al-Quran itu, Allah anggap dia  sedang membawa panji Allah setiap hari.

Berfirman Allah SWT, "Siapa yang sibuk berzikir kepadaKu dan membaca kitabKu (Al-Quran) hingga tidak sempat memohon kepadaKu, nescaya akan Ku berikannya pemberian yang utama yang pernah Kuberikan kepada orang-orang yang memohon".
  • Maksudnya mementingkan Al-Quran melebihi kehendak diri.
  • Orang yang sibuk dengan Al-Quran dan mengangkat tangan berdoa adalah lebih baik.
  • Bila ada majlis bacaan Al-Quran atau khatam Al-Quran, terdapat ribuat malaikat yang berada dalam majlis itu mendoakan orang yang khatam Al-Quran itu. Maka pergilah sertai majlis tersebut moga-moga mendapat keberkatan.

Dari Abu Umamah ra., ia berkata : Saya mendengar Rasulullah saw bersabda : ”Bacalah Al-Qur’an! Karena sesungguhnya Al-Qur’an itu akan datang pada hari kiamat sebagai pemberi syafaat bagi pembacanya (yang berpegang pada petunjuk-petunjuknya).” [HR. Muslim]
 
  • Adakah wajib khatam Al-Quran? Tidak wajib, tetapi teruskan berhubung dengan Al-Quran ie teruskan membaca dan bertadabbur (ie beramal) dengan Al-Quran.
  • Saidina Umar ra berkata, "Aku hafal surah Al-Baqarah 9 tahun", maksudnya dia hafal satu ayat dan beramal dengan ayat itu. Dan ambil masa 9 tahun utk menghafal dan beramal dengan setiap ayat dalam surah Al-Baqarah.

Baca Al-Quran dalam keadaan berwuduk walaupun apabila membaca Al-Quran dari smartphone.

Kata saidini Ali ra, kelebihan membaca Al-Quran dalam keadaan berwuduk dan tidak berwuduk:
  1. Jika dalam keadaan di luar solat:
    • 25 kebaikan bagi setiap huruf yang dibaca dlm keadaan berwuduk. 
    • 10 kebaikan bagi setiap huruf jika dibaca tanpa berwuduk (tidak bersuci).

  2. Jika dalam keadaan sedang solat:
    • 100,000 kebaikan jika dalam keadaan solat berdiri dan 
    • 50 kebaikan jika dalam keadaan solat duduk.

Adab membaca Al-Quran:
Ketahuilah orang yang membaca Al-Quran itu ada adab-adabnya yang lahir dan batin. Seorang hamba tidak dihutung membaca Al-Quran dengan sebenarnya, sempurna bacaannya di sisi tuhan, melainkan terlebih dahulu dia beradab dengan adab-adab lahir dan batin. 

Orang yang mengabaikan adab-adab tersebut tiada memelihara tata-tertibnya, belum boleh dihitung telah sempurna bacaannya, tetapi tidaklah sia-sia bacaanya.


Adab terpenting membaca Al-Quran:
  • Ikhlas kepada Allah SWT serta mengharap keredhoan-Nya.
  • Mendekatkan diri kepada-Nya. Jangan menunjuk-nunjuk, atau bertujuan untuk mendapat hadiah/habuan.


Sambungan kuliah



Friday, November 27, 2020

Membaca Al-Quran dengan Tartil

- us Mohd Harif Haron kuliah Maghrib Isnin 28-Sep-2020

Membaca Al-Quran dengan Tartil

Maksud "tartil" adalah memperelok bacaan Al-Quran, tidak terlalu gopoh ketika membaca, dan tidak terlalu cepat dan terburu-buru sehingga kurang jelas dan tidak teratur. 
Tergopoh-gapah dan terburu-buru di dalam membaca Al-Quran dan tidak memerhatikan tartil sehingga tidak jelas dan kurang terang didengar oleh orang. 

Allah SWT menganjurkan kepada Rasulnya supaya membaca Al-Quran dengan tartil, firmanNya dlm surah Al-Muzammil.

Surah Al-Muzammil Ayat 73:4 (klik sini utk paparan ayat)

أَوۡ زِدۡ عَلَيۡهِ وَرَتِّلِ ٱلۡقُرۡءَانَ تَرۡتِيلًا

Ataupun lebihkan (sedikit) daripadanya; dan bacalah Al-Quran dengan "Tartil".


- 4 wajah/cara bacaan Al-Quran:
1) Bacaan Hadar - Bacaan yg laju
2) Bacaan Tadwir - Bacaan pertengahan
3) Bacaan Tartil - bacaan yang sedikit perlahan (pertengahan antara Tahqiq dan Tadwir)
4) Bacaan Tahqiq - bacaan yang lebih perlahan dari bacaan Tartil. Bacaan bagi org yg mula mahu belajar membaca Al-Quran.

Dalam mana-mana cara bacaan (di atas), tartil mestilah dijaga.


Ummi Salamah (ie isteri Rasulullah) dan para sahabat, menyifatkan Rasulullah membaca Al-Quran dengan tartil yang baik. Disebutkan huruf Al-Quran itu satu-persatu. 
Dikatakan kepada pembaca Al-Quran, bacalah Al-Quran itu dengan terang dan elok.

Sebagaimana engkau memperelok bacaan Al-Quran di dunia dahulu, maka kedudukan kamu (di akhirat) ditentukan ketika ayat yang terakhir engkau membacanya. (Kedudukan kita di Akhirat kelak).

Berkata sebilangan ulamak, bhw, bilangan tingkatan syurga itu adalah sama dengan bilangan ayat-ayat Al-Quran. Maka kedudukan pembaca seluruh Al-Quran itu berada di kedudukan paling atas dari syurga. Kedudukan itu dikhususkan kepada pembaca Al-Quran yang memperelokkan bacaannya.
  • Berusaha untuk memperelokkan bacaan Al-Quran itulah yang dimaksudkannya (caranya dengan belajar mengaji), dan mengamalkan perintah-perintah yang dianjurkan Al-Quran itu. 
  • Terkeluar daripada ini adalah pembaca yang mencampur-aduk dan melalaikan perintah Al-Quran.
Bukti bahawa pembaca Al-Quran akan diseksa kerana tidak mengamalkan apa yang dianjurkan oleh Al-Quran. Meskipun mereka dilihat membaca Al-Quran dengan baik. 

  1. Bacaan dengan berlagu itu sangat dianjurkan. Namun bukan dengan tujuan untuk mendapat habuan dunia. Rasulullah menyuruh kita membaca Al-Quran dengan memperelokkan suara, sebutan yang betul dan cara/lagu bacaan. 
  2. Jangan berhenti belajar Al-Quran dgn hanya menjaga makhraj shj, perlu juga dijaga sifat huruf Al-Quran (seperti ketebalan sebutan huruf).
  3. Memperelokkan bacaan Al-Quran itu bermakna seseorang itu memuliakan Al-Quran.
Bacaan dengan berlagu akan menimbulkan kesedaran dalam hati. berkhusyuk dan berhiba. 
  • Diharuskan kita berhiba atau buat-buat menangis ketika membaa Al-Quran.

Memperelokkan bacaan Al-Quran dan mengamalkan adalah termasuk dlm orang yang membaca Al-Quran.

Allah ganjarkan kepada orang yang mati semasa belajar Al-Quran dengan mati syahid.

Sebaik-baik zikir adalah membaca Al-Quran.

Perelokkan bacaan Al-Quran dengan suaramu.


Sambungan kuliah: Membaca Al-Quran dengan Berlagu (klik sini utk catatan kuliah).


Tuesday, November 24, 2020

Membaca Al-Quran dengan Berlagu

- us Mohd Harif Haron kuliah Maghrib Isnin 12-Okt-2020

Membaca Al-Quran dengan Berlagu

- Sabda Rasulullah: "Perelok bacaan Al-Quran dengan suaramu"

Sabda Rasulullah lagi: "Siapa yang tidak memperelokkan bacaan Al-Quran dengan suaranya., maka dia bukan dari kalangan kami".

Dari Abu Lubabah bin Abdul Mudzir ra. bahwasanya Nabi saw. bersabda : “Barangsiapa yang tidak suka membaguskan suaranya di waktu membaca Al-Qur’an, maka tidaklah termasuk golonganku.” [HR Abu Dawud]
  • Maksud "memperelokkan" adalah membaca Al-Quran dengan lagu.

- Apbl Rasulullah mendengar Abu Musa Al Asy’ariy membaca Al-Quran dengan bacaan yang lunak, sebenarnya dia telah diberi seruling dari seruling keluarga Nabi Daud".

Dari Abu Musa Al Asy’ariy bahwasanya Rasulullah saw. bersabda kepadanya : “Sungguh kamu telah dikaruniai sebagian dari kebagusan suara keluarga Nabi Daud.” [HR Bukhari dan Muslim]
  • maksudnya bacaan Abu Musa Al-Asyari diminati oleh Rasulullah kerana bacaan Al-Quran dengan suaranya yang merdu.
  • Apabila membaca ayat "wa hu wa", maka perlu ditekankan bacaan "wa hu wa" tersebut, utk membetulkan intonasi Al-Quran.
  • Melagukan Al-Quran bukannya mengikut lagu/irama muzik (hisdustan, melayu, jawa, etc). Jangan campur adukkan hak Allah ie Al-Quran dengan nafsu manusia (mengikut lagu yang diminati).

Adab membaca Al-Quran:
  1. Bersuci i.e. Berwuduk. Berwuduk walau membaca Al-Quran dengan menggunakan smartphone.

  2. Menghadap ke arah kiblat.

  3. Semua anggota tenang, tidak selalu menoleh ke kanan dan kiri ie perhatiannya tidak terpesong dari bacaan Al-Quran. 

    • Bagi yang mendengar bacaan Al-Quran, fokus kepada mendengar bacaan.
    • Dalam majlis khatam Al-Quran (spt pada bulan Ramadhan), semua anggota kumpulan perlu mendengar bacaan Al-Quran yang dibaca oleh ahli pasukan. Sekiranya ada ahli yang tidak fokus kepada bacaan, atau melakukan perkara selainnya, maka dia (i) tidak mendapat pahala khatam Al-Quran dan (ii) tidak dikira sebagai telah khatam Al-Quran, kerana tidak menghayati bacaan Al-Quran ahli kumpulan yg lain.
    • Kami turunkan Al-Quran sebagai syifak dan penenang dan rahmat dari Allah swt untuk sekalian alam.
    • Sheik Al-Sya'rawi, apabila ditanya kenapa bila baca Al-Quran tetapi tidak mendapat ketenangan. Jawab Sheik Al-Sya;rawi, "Al-Quran itu amat hebat, masalahnya adalah pada orang yang membaca Al-Quran itu". Syarat untuk mendapat ketengan adalah perlu bertakwa.

  4. Jaga nafas semasa membaca Al-Quran, dan berhenti di tempat/tanda wakaf. Tarik nafas secukupnya untuk membolehkan bacaan ayat lebih panjang dan tenang. Bacaan dengan nafas pendek tidak nampak ketenangan (tercungap-cungap).

    • Tarikh nafas, kemudian berhenti seketika dan baru mulakan bacaan Al-Quran.
    • Apabila tarik nafas, perut akan terasa kembang, dada naik sedikit sahaja. Bukannya kembang dada hingga kepis perut.

  5. Pakai pakaian yang bersih, wangi, menutup aurat dan elok. Bersongkok, Tutup kedua-dua bahu, elakkan memakai pakaian seperti singlet.

    • Rasulullah membuka bahu apabila melakukan tawaf sahaja.
    • Dalam mazhab Syafie, solat dengan nampak bahu, solatnya sah, tetapi hukumnya makhruh.
    • Jangan ada makanan dalam mulut. Malaikat suka bersama dengan pembaca Al-Quran. Dengan itu elakkan sebarang makanan dalam mulut semasa membaca Al-Quran.

Kedudukan Pembaca Al-Quran di sisi Allah SWT

- Sabda Rasulullah, "Orang yang membaca Al-Quran, sedang ia mahir dan lancar bacaannya, orang ini bersama para malaikat yang mulia lagi baik. Dan orang yang membaca dengan melekat bacaannya dan merasa payah bacaannya, padahal memang lidahnya berat menyebut huruf-hurufnya, mendapat dua pahala".
  • Allah nak beri pahala kepada kita kerana kita berusaha utk belajar membaca Al-Quran.


Perhatikan huruf dan baris Al-Quran untuk menjaga bacaan Al-Quran itu betul. Dua contoh kesilapan biasa apabila membaca dengan kurang cermat:

(1) Dalam Surah Fusilat ayat 41:29, bacaan yang tepat adalah ".. al la dzai ni .." Namun jika tidak cermat, maka kita akan baca dengan membuat kesilapan "... al la dzi na ..."

 Surah Fusilat Ayat 41:29 (klik sini utk paparan ayat)


وَقَالَ ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ رَبَّنَآ أَرِنَا ٱلَّذَيۡنِ أَضَلَّانَا مِنَ ٱلۡجِنِّ وَٱلۡإِنسِ نَجۡعَلۡهُمَا تَحۡتَ أَقۡدَامِنَا لِيَكُونَا مِنَ ٱلۡأَسۡفَلِينَ

Dan orang-orang yang kafir berkata: "Wahai Tuhan kami! Perlihatkanlah kepada kami dua golongan yang telah menyesatkan kami dari jin dan manusia, untuk kami meletakkan mereka di bawah tapak kaki kami, supaya mereka menjadi golongan yang terkebawah dalam kehinaan".


(2) Dalam surah At-Tawbah terdapat dua (2) ayat dengan bacaan "... wa a ta wuz zakah ...". Sekiranya tidak cermat, kita akan baca dengan salah sebagai "... wa a tuz zakah ..."


Surah At-Tawbah Ayat 9:5 (klik sini utk paparan ayat)



فَإِذَا ٱنسَلَخَ ٱلۡأَشۡهُرُ ٱلۡحُرُمُ فَٱقۡتُلُواْ ٱلۡمُشۡرِكِينَ حَيۡثُ وَجَدتُّمُوهُمۡ وَخُذُوهُمۡ وَٱحۡصُرُوهُمۡ وَٱقۡعُدُواْ لَهُمۡ كُلَّ مَرۡصَدٖۚ فَإِن تَابُواْ وَأَقَامُواْ ٱلصَّلَوٰةَ وَءَاتَوُاْ ٱلزَّكَوٰةَ فَخَلُّواْ سَبِيلَهُمۡۚ إِنَّ ٱللَّهَ غَفُورٞ رَّحِيمٞ

Kemudian apabila habislah (masa) bulan-bulan yang dihormati itu maka bunuhlah orang-orang musyrik itu di mana sahaja kamu menemuinya, dan tawanlah mereka, dan juga keponglah mereka, serta tunggulah mereka di tiap-tiap tempat mengintipnya. Kemudian jika mereka bertaubat (dari kekufurannya) dan mendirikan sembahyang serta memberi zakat, maka biarkanlah mereka (jangan diganggu). Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.


Surah At-Tawbah Ayat 9:11 (klik sini utk paparan ayat)


فَإِن تَابُواْ وَأَقَامُواْ ٱلصَّلَوٰةَ وَءَاتَوُاْ ٱلزَّكَوٰةَ فَإِخۡوَٰنُكُمۡ فِي ٱلدِّينِۗ وَنُفَصِّلُ ٱلۡأٓيَٰتِ لِقَوۡمٖ يَعۡلَمُونَ

Oleh itu, jika mereka bertaubat (dari kekufuran), dan mendirikan sembahyang serta memberi zakat, maka mereka itu adalah saudara kamu yang seagama; dan Kami menjelaskan ayat-ayat keterangan Kami satu persatu bagi kaum yang mahu mengetahui.

 

Sunday, November 22, 2020

Ujian kematian bagi Rasulullah terhadap anak-anak baginda

- us Mohd Al-Ihsan kuliah Maghrib Ahad 21-Jul-2019

Ujian terhadap Rasulullah dlm urusan kematian

- semua anak Rasulullah meninggal di awal usia, kecuali Fatimah. Fatimah meninggal selepas dari kewafatan Rasulullah.


- Rasulullah dikurniakan 6 org anak hasil perkahwinan dgn Khadijah. Seorang lagi anak hasil perkahwinan dengan dihadiahkan oleh Raja Mesir.

(1) Al-Qasim
  • meninggal waktu kecil sebelum baginda dilantik menjadi Rasul.

(2) Zainab
  • Zainab berkahwin dgn Abu Ash. dlm peperangan Badar, Abu Ash adalah antara tawanan perang tentera Islam. Zainab menghantar harta (kalung yg diberikan oleh ibunya ie Khadijah) sebagai tebusan. 
  • Anak Zainab adalah Umamah. Zainab meninggal pd thn ke 8 Hijrah. Kalung tebusan itu kemudiaannya Rasulullah hadiahkan kpd Umamah.

(3) Ruqaiyah
  • Dikahwinkan dgn saidina Uthman. Ruqaiyah meninggal pd thn ke 9 Hijrah.

(4) Umi Kalsom
  • Dikahwinkan dgn saidina Uthman setelah kematian Ruqaiyah.

(5) Fatimah
  • Suatu ketika Abu Lahab mengarahkan org meletakkan besi buruk pd unta tunggangan Rasulullah. Selepas itu dia dan rakan²nya mengejek Rasulullah kerana membawa besi buruk. Apabila diketahui oleh Fatimah, dia membuangkan besi buruk tersebut dan terus menemui Abu Lahab dan kawannya dan memarahi mereka. Fatimah terserlah keberaniannya ketika masih kecil. Setelah diketahui oleh Rasulullah akan kejadian itu, baginda pun berdoa 3 kali (ulang 3x) supaya dibalas kpd kaum Quraisy. 

  • Dikahwinkan dgn saidina Ali, pd tahun ke 2 Hijrah. Dikurniakan 2 anak lelaki ie Hassan dan Hussin. 
  • Aisyah mengatakan cara berjalan Fatimah seperti baginda Rasulullah. Kedatangan Fatimah disambut oleh Rasulullah. Kemudian Fatimah dibawa duduk rapat dgn baginda. Aisyah melihat Fatimah menangis dan dlm masa yg lain dia lihat Fatimah ketawa.

  • Fatimah merahsiakan perbualan itu dr Aisyah, hinggalah Rasulullah wafat. Fatimah menceritakan bhw dia mengangis kerana Rasulullah memberitahu bhw pd Ramadhan tahun itu baginda mengkhatamkan 2 kali bersama Jibrail. Pd thn² sebelumnya hanya sakali. Itu menandakan saat kewafatan baginda telah sgt hampir. Manakala ketawanya Fatimah adalah kerana diberitahu bhw selepas kewafatan baginda akan disusuli pula oleh Fatimah.
  • Fatimah meninggal 6 bulan selepas kewafatan Rasulullah.

(6) Abdullah
  • Dilahirkan selepas Rasulullah dilantik menjadi Nabi. Abdullah meninggal sewaktu kecil.

(7) Ibrahim
  • Rasulullah beri nama anak ke7 hasil perkahwinan Rasulullah dgn gadis yg dihadiahkan oleh Raja Mesir.

  • Ibrahim meninggal pd usia 18 bulan. Pada waktu itu berlaku gerhana matahari. Rasulullah maklumkan bhw gerhana matahari itu adalah tanda kebesaran Allah, bukannya ada kaitan dgn kematian Ibrahim.

  • Baginda bersedih hingga mengalir air mata dgn kematian Ibrahim. Mengalirnya air mata itu sebagai tanda sayang kpd seseorang.
 

Friday, November 20, 2020

Tafsir Surah Al-Baqarah Ayat 2:146 hingga 148

 us Mahdzir Md Nor kuliah Maghrib Isnin 6-Jul-2020

Tafsir Surah Al-Baqarah Ayat 2:146 hingga 148 


ٱلَّذِينَ ءَاتَيۡنَٰهُمُ ٱلۡكِتَٰبَ يَعۡرِفُونَهُۥ كَمَا يَعۡرِفُونَ أَبۡنَآءَهُمۡۖ وَإِنَّ فَرِيقٗا مِّنۡهُمۡ لَيَكۡتُمُونَ ٱلۡحَقَّ وَهُمۡ يَعۡلَمُونَ

Orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang Kami berikan Kitab itu mengetahui serta mengenalinya (Nabi Muhammad dan kebenarannya) sebagaimana mereka mengenal anak-anak mereka sendiri. Dan sesungguhnya sebahagian dari mereka berusaha menyembunyikan kebenaran itu, sedang mereka mengetahui (salahnya perbuatan yang demikian).

- Tanda wakaf "sod lam ya" bermaksud "al woslu au la" ie baca sambung lebih utama dari waqaf. Maksud mampu adalah kita ada cukup nafas utk meneruskan bacaan ayat.

  • Ayat ini adalah sambungan dari ayat sebelumnya ie perintah perubahan arah kiblat utk bersolat, dari menghadap ke Baitulmaqdis ke Baitullah (Kaabah).

  • Sewaktu Rasululah dan para sahabat sedang bersolat Asar, turun wahyu supaya tukar arah kiblat. Ada riwayat mengatakan 2 rakaat pertama menghadap arah Baitulmaqdis, dan dua rakaat terkahir mengahap Kaabah. Cara mana solat itu dilakukan pada masa itu tidak dibincangkan kerana para ulamak sependapat bahawa ianya tidak memberi apa-apa faedah. Tetapi yang lebih utama adalah perintah menghadap ke Kaabah utk bersolat.

  • Dalam ayat 146 ini adalah sikap manusia yang menentang perintah Allah. Ahli kitab yahudi dan nasrani tahu perintah ini seperti yang disebutkan dalam kitab Taurat dan Injil, tetapi mereka merahsiakan perkara ini.
     
  • Apa yang ada dalam Al-Quran, ianya tetap kebenaran. Penilaian sesuatu perkara adalah berdasarkan kepada ugama dan Al-Quran, bukannya hasil dari fikiran/otak semata-mata.




ٱلۡحَقُّ مِن رَّبِّكَ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ ٱلۡمُمۡتَرِينَ

Kebenaran (yang datangnya kepadamu dan disembunyikan oleh kaum Yahudi dan Nasrani) itu (wahai Muhammad), adalah datangnya dari Tuhanmu; oleh itu jangan sekali-kali engkau termasuk dalam golongan orang-orang yang ragu-ragu.



وَلِكُلّٖ وِجۡهَةٌ هُوَ مُوَلِّيهَاۖ فَٱسۡتَبِقُواْ ٱلۡخَيۡرَٰتِۚ أَيۡنَ مَا تَكُونُواْ يَأۡتِ بِكُمُ ٱللَّهُ جَمِيعًاۚ إِنَّ ٱللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيۡءٖ قَدِيرٞ

Dan bagi tiap-tiap umat ada arah (kiblat) yang masing-masing menujunya; oleh itu berlumba-lumbalah kamu mengerjakan kebaikan; kerana di mana sahaja kamu berada maka Allah tetap akan membawa kamu semua (berhimpun pada hari kiamat untuk menerima balasan); sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.

- Tanda wakaf "sod lam ya" bermaksud "al woslu au la" ie baca sambung lebih utama dari waqaf. 

- Tanda wakaf "jim" bermaksud "ja iz" ertinay harus. Bermaksud harus utk berhenti, ie dibenarkan berhenti tetapi boleh sahaja utk meneruskan bacaan.
  • Pada ayat 148 ini, wakaf "jim" dinamakan "wakaf Jibrail", bacaan diberhentikan di sini.

Apa itu wakaf Jibrail?  
  • Terdapat 17 tempat dlm Al-Quran wakaf Jibrail.
  • 10 daripadanya disepakati oleh para ulamak. 7 lagi tidak disepakati (khilaf) oleh para ulamak.
  • Kenapa dipanggil wakaf Jibrail? kerana apabila malaikat Jibrail membaca ayat Al-Quran ini, Jibrail akan wakaf pada tempat itu.

  1. "Musabaqah" bermaksud berlumba-lumba.

  2. Kenapa kebaikan itu ditunjukkan dalam bentuk "plural" utk perkataan "khairot"? Kerana perlu lakukan banyak kebaikan.

  3. Cari kekuatan kita utk lakukan kebaikan, sebagai contoh, kita ada masa selepas Isyak kerana siang bekerja hingga maghrib baru pulang ke rumah. Jadi gunakan waktu selepas Isyak utk lakukan kebaikan, spt membaca Al-Quran selepas solat Isyak. Jangan jadikan alasan sibuk bekerja maka kita tidak membaca Al-Quran.

- Di mana shj kita berada, Allah akan kumpulkan kita semula, iaitulah hari Akhirat. Bila Allah bangkitkan kita dari kubur, Allah pisahkan ahli keluarga kita kerana mereka tidak beramal dengan yakin penghakiman Hari Akhirat (berlaku kufur kepada Allah).

Surah Yasiin Ayat 36:59 (klik sini utk paparan ayat)

وَٱمۡتَٰزُواْ ٱلۡيَوۡمَ أَيُّهَا ٱلۡمُجۡرِمُونَ

Dan (sebaliknya dikatakan kepada orang-orang yang kafir): "Berpisahlah kamu pada hari ini, hai orang-orang yang berdosa, (dari bercampur gaul dengan orang-orang yang beriman).

 - balasan kepada orang-orang yang berdosa adalah siksaan dalam neraka.

- kita sedih bila mana ada ahli keluarga tidak dapat pulang berhari raya. Kita perlu takut jika ada ahli keluarga yg tidak berada bersama kita apabila dibangkitkan di Padang Mahsyar, kerana dia melakukan dosa dan telah kufur kepada Allah.

- Jagalah ahli keluarga dari bakaran api neraka.
 

Keikhlasan dalam Beribadah

 - us Muhammad Fauzi Asmuni 20-Mei-2020 27-Ramadhan-1441H

Keikhlasan dalam beribadah

- Saiz, lama masa, timbangan berat sesuatu amal tidak dikira oleh Allah, tetapi dikira pada dua (2) perkara, ie   
  1. Sejauh mana amalan yang dilakukan bertepatan dengan syariat Islam
  2. Sejauh mana keikhlasan dalam melakukan amalan.
- berapa banyak perkara-perkara kecil, tetapi di sisi Allah menjadi besar disebabkan niat, dan berapa banyak perkara-perkara besar tetatpi di sisi Allah menjadi kecil kerana niatnya.

- apa yg kita risaukan adalah penerimaan Allah terhadap amalan yg kita lakukan. Allah terima amalan-amalan kecil tetapi diberikanNya ganjaran yang besar kerana keikhlasan melakukan ibadah tersebut. Di masa yg sama Allah boleh menolak (tidak terima) amalan besar yg dilakukan kerana tiada keikhlasan.

Surah Al-Haj Ayat 22:37 (klik sini utk paparan ayat)

لَن يَنَالَ ٱللَّهَ لُحُومُهَا وَلَا دِمَآؤُهَا وَلَٰكِن يَنَالُهُ ٱلتَّقۡوَىٰ مِنكُمۡۚ كَذَٰلِكَ سَخَّرَهَا لَكُمۡ لِتُكَبِّرُواْ ٱللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَىٰكُمۡۗ وَبَشِّرِ ٱلۡمُحۡسِنِينَ

Daging dan darah binatang korban atau hadiah itu tidak sekali-kali akan sampai kepada Allah, tetapi yang sampai kepadaNya ialah amal yang ikhlas yang berdasarkan taqwa dari kamu. Demikianlah Ia memudahkan binatang-binatang itu bagi kamu supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat nikmat petunjukNya. Dan sampaikanlah berita gembira (dengan balasan yang sebaik-baiknya) kepada orang-orang yang berusaha supaya baik amalnya.

  • Ada orang yg tidak mampu utk lakukan korban atau aqiqah seekor haiwan, tetapi hanya mampu utk berkongsi satu (1) bahagian. Tetapi dgn keihlasannya, Allah ganjarkan dgn ganjaran yang tinggi. 

  • Ada orang yg lakukan pengorbanan yg begitu besar utk korban atau aqiqah, tetapi tiada keikhlasan dlm amalannya. maka Allah tidak terima amalannya.
- Di penghujung Ramadhan ini jangan kita puji diri ("Jangan kamu puji diri kamu, Dialah yang lebih tahu siapa yang bertakwa") maksudnya, jangan mengira-ngira jumlah amalan yang telah dilakukan, spt:
  • mengira berapa banyak amalan solat sunat yang telah dilakukan
  • mengira berapa muka-surat Al-Quran telah dibaca, berapa kali telah khatam Al-Quran
  • mengira berapa ratus/ribu sumbangan 
  • mengira berapa kali tajaan iftar.  

- Di hujung Ramadhan, kita perlu lebih merendah diri, sujud kepada Allah, dan berdoa supaya Allah terima amalan-amalan yang dilakukan di bulan Ramadhan ini. Kita tidak tahu mungkin dari seribu amalan kita, mungkin Allah terima hanya 1 shj, dan sebenarnya 1 inilah yg mendatangkan rahmat Allah kpd kita.

- Penyerahan diri inilah yang perlu kita usahakan secara bersungguh-sungguh, supaya akhirnya Allah terima amalan yg kita lakukan, dan Allah tutup dan maafkan segala kekurangan/kecacatan amal yang kita lakukan.

- Jiwa yang menyerah diri ini adalah jiwa seorang hamba yg sepatutnya kita tanam apabila melakukan ibadah.

  • "Kemungkinan kamu ini dibuka pintu ketaatan, tetapi Allah tidak buka pintu penerimaan". Allah uji kita dgn membukakan ruang utk lakukan amalan (seperti kita dapat membuat sumbangan duit/harga, dapat menaja belanja iftar, dapat membaca Al-Quran, dapat menolong orang), tetapi tidak dibuka pintu penerimaan. 

  • Di akhir Ramadhan ini, jiwa kita sepatutnya seperti orang yg mengharapkan belas ihsan dari Allah utk terima amalan yang dilakukan.
  - Kita perlu sentiasa berdoa, supaya Allah terima amalan kita. Perimaan itulah yang perlu kita usahan.
  • Sebanyak mana pun amalan yg kita lakuka, tetapi tidak diterima Allah, maka sia-sialah dan rugilah kita.
- Ramadhan berlalu, tetapi ketaan kepada Allah subhanahuwata'ala adalah ketaatan sepanjang tahun. Dalam semua bulan yang Allah miliki, adalah merupakan Tuhan yang wajib kita ditaati sepanjang masa.

- Carilah malam Lailatul Qadar pada 10 malam terakhir bulan Ramadhan. 

Saidina Hamzah bin Abdul Mutalib

 - us Nor Azam Abdullah kuliah Subuh 5-Sep-2020

Sahabat Rasulullah: saidina Hamzah bin Abdul Mutalib

  • Keturunan Bani Hashim
  • Persaudaraan dgn Rasulullah: 
    • Bapa saudara kpd Rasulullah saw. Hamzah bin Abdul Mutalib dan bapa Rasulullah ie Abdullah bin Abdul Mutalib adalah adik beradik. (klik sini utk catatan kuliah Abdul Mutalib bin Hashim ie datuk Nabi) 
    • Saudara susuan dgn dua (2) ibu: 
      • (i) Thuwaibah ie hamba kpd Abu Lahab 
      • (ii) Halimah ie ketika Rasulullah di agihkan kepada ibu susuan di kawasan perkampungan, mengikut adat orang-orang Arab ketika itu bayi perlu diagihkan kpd keluarga di perkampungan agar tidak hilang jati diri mereka (suasana, badan yg kuat, bahasa yg asli, etc.).

  • Gelaran: Abu Umarah, Abu Ya'la (bapa kpd 2 orang anaknya ie Umarah dan Ya'la)
    • Anak-anak Hamzah ditakdirkan tidak panjang umur.  
  • Beza umur dgn Rasulullah: 2 tahun, Hamzah lebih tua 2 thn dari Rasulullah.
  • Beza umur saidina Abu Bakar as-Siddiq dgn Rasulullah:  2 thn 1/2 lebih muda dari Rasulullah saw
  • Hobi: Suka berburu seorang diri, cekap berburu dan sering berjaya bawa pulang haiwan buruan. 
  • Karektor: Digeruni kerana sikap dan kehebatan dalam peperangan. Kerap keluar (dari Mekah) sama ada berburu atau berperang.
    • Amalan bangsa Arab ketika itu, apabila kembali dari bermusafir, mereka akan bertawaf di Kaabah, bersilaturrahim dgn mereka yang berada disekitar Kaabah, dan bertanya khabar dgn kabilah-kabilah mereka yg bersantai di sekitar Kaabah. 
    • Apbl Hamzah tiba, mereka akan memberi ruang dan tempat kepadanya sebagai tanda hormat terhadap seorang yg hebat.

Saidina Hamzah memeluk Islam:
  • Saidina Hamzah tidak meyahut seruan Islam pd awal dakwah Rasulullah, seawal Abu Bakar, Khatijah, Abdul Rahman bin Auf, etc. Namun dia tidak menentang dakwah Rasulullah. Sebagai seorang bapa saudara kpd Rasulullah, seperti juga Abu Talib, Hamzah melindungi Rasulullah seadanya.

  • Pada suatu hari, ketika pulang dari berburu, seorang wanita ie hamba kpd Abdullah bin Juda'an, seorang saudagar Arab, menahan Hamzah dan berkata "Wahai Abu Umarah, tidakkah kamu tahu apa yang Abul Hakam (ie Abu Jahal) lakukan kepada anak saudaramu?" Hamzah bertanya apa yg berlaku. Katanya "Abul Hakam mengutuk, mencaci dgn teruk kepada anak saudaramu ketika dia sedang duduk di Kaabah, dan anak saudaramu tidak berkata apa-apa (berdiam diri)". Hamzah mendapatkan kepastian berita itu, dan wanita itu mengatakan ianya benar.

  • Hamzah kemudiaannya kembali ke Kaabah (bukan utk melakukan tawaf seperti kebiasaannya) tetapi utk mencari Abul Hakam. Apbl dia sampai, orang mempelawanya dan memberi penghormatan kepadanya. Tibanya di hadapan Abul Hakam, dia membawa bersamanya busur panah, dan dgn busur panah itu dihempapnya kepala Abul Hakam, hingga berdarah kepada Abu Hakam. Ahli keluarga dan kumpulan yang berada disekitar Abul Hakam terkejut dgn peristiwa itu dan marah. Namun mereka gerun dgn Hamzah. Abu Hakam memberi isyarat supaya tidak mengapa-apakan saudaranya Hamzah, dan mengakui kesalahannya mengutuk anak saudara mereka (ie Rasulullah) dgn makian dan cacian.

  • Semasa Hamzah memukul Abul Hakam, Hamzah seoalah-olah hilang pertimbangan, dan mengatakan (secara tidak sengaja), "engkau caci maki anak saudaraku sedangkan aku ini seagama dengannya, dan aku kata apa yg dia kata, cuba engkau balas balik jika sungguh engkau berani."
    • Pada ketika itu Hamzah masih belum memeluk Islam.

    • Kemarahan itu menyebabkan dia berkata demikian.

    • Dia marah kerana Abul Hakam (Abu Jahal) mengutuk Rasulullah saw, kerana Rasulullah membawa ugama Islam.

    • Dalam peristiwa yang lain, Abu Bakar as-siddiq berkata apa masalahnya kamu hendak membunuh hanya menyebutkan "Tuhan aku adalah Allah"? - Abu Bakar melindungi Rasulullah kerana ugama yg dibawa oleh Rasulullah. 

  • Selepas dari itu Hamzah pulang ke rumah dlm perasaan marah. Datang perasan sesal, was-was memikirkan bagaimana dia boleh menyebutkan kata-kata sewaktu memukul kepada Abu Jahal. Seolah-olah telah keluar dari ugama nenek moyangnya, dan masuk/beriman kepada ugama yang dibawa oleh Rasulullah.

    • Hamzah pergi ke Kaabah, dan berdoa kepada Allah di hadapan Kaabah agar diberi petunjuk kepadanya.

    • Keesokan harinya dia terus berjumpa dgn Rasulullah, dan minta diterangkan tentang Islam.

    • Bila diterangkan oleh Rasulullah, Hamzah rasa tenang dan puas hati. Kemudiaanya dia memeluk Islam.

    • Apbl Hamzah memeluk Islam, kekuatan Islam bertambah.

  • 4 hari selepas peristiwa itu, saidana Umar Al-Khattab pula memeluk Islam. Apabila Umar memeluk Islam, kekuatan Islam bertambah kuat. 
    • Apbl Umar datang ke rumah Arqam bin Abi Arqam, semua yang berada dalam rumah itu ketakutan, kerana yang datang itu adalah pahlawan Quraisy yang digeruni.

    • Hamzah yang berada bersama kumpulan itu memberi tahu kpd Rasulullah, sekiranya kedatangan Umar dgn niat baik, maka mereka akan sambut dgn baik. Sekiranya dia ingin lakukan kejahatan, Hamzah akan penggal kepalanya.

    • Rasulullah menepis dan menolak Hamzah ke tepi, dan baginda mencekak baju Umar dan menggoyangkan Umar sambil berkata, "Sampai bila wahai Umar kamu ingin kekal bersama dengan ugamamu ini?" -- sepahlawan Hamzah, baginda Rasulullah lebih gagah dan lebih berani berhadapan dgn panglima musuh (ie Umar). 

    • Apbl Umar memeluk Islam, mereka bertakbir dgn kuat, dan berarak ke Kaabah dgn laungan takbir. 

Hijrah ke Madinah
  • Hamzah turut berhijrah ke Madinah. 

  • Kebiasaanya Rasulullah mempersaudarakan mereka yg berhijrah dgn orang Ansar. Namun Hamzah tidak dipersaudarakan dgn seorang Ansar (orang Madinah), sebaliknya dipersaudarakan dgn seorang Muhajirin, ie Zaid bin Haritsah. Zaid adalah hamba kpd Rasulullah. 

Perang Badar:
  • Sebelum peperangan Badar, di atas kepahlawanan Hamzah, baginda Rasulullah memberikan panji-panji Islam dalam serangan kepada kumpulan Quraisy yang berdagang utk mengambil semula harta-harta mereka yg ditinggalkan sewaktu berhijrah ke Madinah.

  • Semasa peperangan Badar,  
    • Adat dalam peperangan adalah kedu-dua belah pihak tentera akan menghantar wakil utk mubarazah iaitu pahlawan dari kedua belah pihak akan cabar-mencabar dan bertarung (hidup dan mati). Jika hidup, pasukan tentera akan naik semangat, sementara yang kalah akan melemahkan semangan pasukannya. 

    • Dari pasukan Quraisy, 3 orang hulubalang mereka ie Utbah bin Abi Rabiah, Syaibah bin Abi Rabiah dan Al Walid bin Utbah (anak kpd Utbah). 

    • Beberapa orang Ansar keluar utk menyahut cabaran mubarazah, tetapi mereka diminta pulang kerana wakil tentera Quraisy itu ingin berlawan dgn orang Muhajirin.

    • Rasulullah kemudiaanya memerintahkan sepupu baginda i.e. Ubaidillah bin al-Harith bin Abdul Mutalib,  dan seorang lagi sepupu baginda ie Ali bin Abi Talib, serta bapa saudara baginda i.e. Hamzah bin Abdul Mutalib pergi mencabar3 hulubalang Quraisy tsbt.

    • Adat mubarazah adalah utk saling memperkenalkan diri. Apabila Hamzah memperkenalkan dirinya dia berkata "Aku Hamzah, singa Allah dan singa Rasulullah"

    • Dalam mubarazah itu, ketiga-tiga wakil Quraisy itu dibunuh.

    • Kemudian berlakulah perang Badar, di mana tentera Islam berjaya mengalahkan tentera kafir Quraisy. 

Peristiwa Selepas Perang Badar:
  • Hamzah membunuh seorang tentera Quraisy yang ingin mendapatkan/minum air di telaga. Selepas itu berlaku peperangan di mana 70 tentera kafir Quraisy dibunuh dan 70 lagi ditawan.

  • Setahun selepas peristiwa itu, orang Quraisy masih lagi berdendam. Apbl mereka pulang ke Mekah, mereka bersedih dan ada upacara memperingati kematian saudara mereka. Mereka mencari-cari peluang utk berperang semula dgn tentera Islam, dan peperangan seterusnya adalah Perang Uhud.

Perang Uhud:
  • Dalam menyusun strategi perang, orang Quraisy menyenaraikan saidina Hamzah sebagai orang yang paling dikehendaki (utk dibunuh) kerana 11 orang dibunuh oleh Hamzah dlm perang Badar. 
    • Kematian Utbah, Syaibah dan al-Walid, dimana dua daripadanya dibunuh oleh Hamzah sendiri.

  • Orang Quraisy mencari helah dgn mencari orang Quraisy yang paling hebat bermain lembing. Orang Arah tidak mahir berlembing, tetapi orang Habsyah amat mahir. Wahsyi bin Harb adalah hamba kpd salah seorang pembesar Quraisy yang bernama Jubair bin Mut'am.  Bapa saudara Jubair ie Tu'aimah bin Ali adalah salah seorang yg dibunuh oleh Hamzah dlm Perang Badar. Jubair amat berdendam dgn Hamzah, dan memberi janji kpd Wahsyi akan membebaskannya jika dia dapat membunuh Hamzah.

  • Hindun binti Utbah bin Abi Rabiah ie isteri kpd Abu Sufyan (bapa dan sudara lelaki Hindun di bunuh oleh Hamzah dlm perang Badar). Hindun memberi jaminan kpd Wahsyi, dia akan hadiahkan rantai dan gelangnya jika Hamzah berjaya dibunuh.

  • Peristiwa ini diceritakan oleh Wahsyi sendiri kpd Rasulullah selepas dari keislamannya.
    • Dia memabawa tombaknya dlm Perang Uhud utk mencari dan bunuh Hamzah.

    • Hamzah memakaikan bulu burung kasawari pada bhgn dada baju perangnya, sebagai tanda beliau. 
      • Hamzah telah membunuh 31 orang kafir Quraisy dlm perang Uhud.

    • Wahsyi menunggu masa selepas bertemu dgn Siba' bin Abdul Uzza, yang berhadapan dgn Hamzah, yang belum sempat berbuat apa-apa telah dipancung oleh Hamzah. Pada ketika itu Wahsyi melibat ada satu bukaan pada pakaian perisai di bhgn perut dan kaki. Wahsyi mengambil peluang itu utk melemparkan tombaknya dan menembusi perut Hamzah hingga ke belakang badannya. Hamzah sempat berjalan mara ke hadapan 2 atau 3 langkah utk membunuh Wahsyi. Namun Hamzah rebah dan Wahsyi pergi kpd Hamzah dan memerhatikan Hamzah menghembuskan nafas terakhir. Dia kemudiannya mencabut tombaknya dan kembali ke khemah pasukannya. Dia duduk di sana hingga tamat peperangan.

    • Setelah tersebar berita Hamzah telah syahid, Hindun datang mencari mayat Hamzah,  Hindun belah perut Hamzah dan keluarkan hati dan hendak dikunyahnya. Namun diluahkan kerana tidak dapat menelan hati Hamzah.
      • Adat orang Arab adalah rosakkan mayat, seperti potong hidung, telinga, kemaluan.

    • Rasulullah mencari jenazah para sahabat yang syahid dan apbl melihat keadaan jenazah Hamzah, baginda menjadi sedih dan marah. Baginda bersabda, "Demi Allah, aku akan buat kepada 30 orang dari kalangan orang kafir". Para sahabat juga berkata yg sama utk lakukan kepada 30 mayat yg lain sebagai membalas kejahatan yg dilakukan kepada jenazah Hamzah. Pada ketika itu  juga Allah turunkan ayat (dalam surah An-Nahl Ayat 16:126) 
Surah An-Nahl Ayat 16:126 (klik sini utk paparan ayat)

وَإِنۡ عَاقَبۡتُمۡ فَعَاقِبُواْ بِمِثۡلِ مَا عُوقِبۡتُم بِهِۦۖ وَلَئِن صَبَرۡتُمۡ لَهُوَ خَيۡرٞ لِّلصَّٰبِرِينَ

 
Dan jika kamu membalas kejahatan (pihak lawan), maka hendaklah kamu membalas dengan kejahatan yang sama seperti yang telah ditimpakan kepada kamu, dan jika kamu bersabar, (maka) sesungguhnya yang demikian itu adalah lebih baik bagi orang-orang yang sabar.

    • Allah menegur Rasulullah, jika hendak membalas kejahatan seseorang maka balaslah yg setimpal bukannya berlebihan.  Namun jika bersabar, maka itu adalah lebih baik.

    • Para sahabat memilih utk bersabar. Apbl datang perintah Allah, mereka terus beriman tanpa mencari helah utk membantah.

Solat Jenzah Perang Uhud:
  • Semua 70 orang yg syahid di Uhud, jenazah mereka dikebumikan di Uhud. Dua (2) jenazah dalam satu (1) liang. 
  • Istimewa kpd jenazah Hamzah, dia disolatkan 70 kali oleh Rasulullah. Pada ketika Uhud, jenazah Hamzah diletakkan dihadapan, selepas selesai solat jenazah Hamzah, di bawa pula jenazah ke2. Setelah selesai solat jenazah ke2, ianya dikebumikan. Begitulah seterusnya hingga semua jenazah disolatkan, jenazah Hamzah diletakkan di hadapan dari jenazah yg disolatkan. Jenazah Hamzah hanya dikebumikan setelah semua jenazah lain dikemumikan.
    • Berbeza dgn kaedah solat jenazah yang biasa dilakukan (juga ketika ini), jika berlaku kematian yang ramai, jenazah dikumpulkan dan solat jenazah dilakukan sekali utk kesemua jenazah. 
  • Hamzah diberikan gelaran "ketua para syuhada".

Kisah Wahsyi bin Harb
  • Selepas perang Uhud, dia bebas dan membawa diri ke Taif. 

  • Selepas Rasulullah perangi puak Hawazin (di Taif), Wahsyi ingin melarikan diri ke Syam. Orang berpesan kepadanya, "kamu nak lari kemana? Jika kamu bertemu dgn Muhammad dia akan maafkan kamu". 

  • Setelah beberapa tahun, Wahsyi kemudiannya bertemu dengan Rasulullah. Dia duduk di hadapan Nabi, dan ditanya oleh Rasulullah. "Adakah kamu Wahsyi?" Dia menjawab "Ya, saya Wahsyi" dan dia mengucap dua kalimah syahadah. 

  • Rasulullah minta Wahsyi ceritakan bagaimana dia bunuh saidina Hamzah. Wahsyi menceritakan kpd Rasulullah (spt di atas). Rasulullah sedih mendengar cerita Wahsyi. Baginda menerima Wahsyi sebagi seoarang Islam, dan berpesan kepada Wahsyi baginda tidak mahu melihat Wahsyi (kerana dia akan teringat kepada Hamzah dan sedihnya terhadap apa yang dilakukan oleh Wahsyi terhadap Hamzah). 
      
  • Kata Wahsyi, selepas dari peristiwa itu, aku akan mengelakkan diriku dari berjumpa Rasulullah. Taatnya kepada arahan Rasulullah kepadanya.

Wednesday, November 18, 2020

Tadabbur Surah Ar-Rahman

- kuliah Maghrib Isnin 31-Jul-2017

Surah Ar-Rahman (klik sini utk paparan ayat)

- Surah Ar-Rahman adalah surah ke 55, mengandungi 78 ayat.


- Allah ulang-ulangi penciptaanNya
  • (a) 8 x berkenaan kehebatan pinciptaan dunia spt air tawar tidak bercampur dgn air masin.

  • (b) 7 x berkenaan neraka. 7 ini juga bertepatan dgn terdptnya 7 pintu neraka.

  • (c) 8 x Allah sebut berkenaan syurga. Syurga itu ada 8 tingkat, dgn tingkat paling tinggi adalah syurga Firdaus.

- Kelebihan yg diperolehi oleh penghuni syurga:
  • Org yg melakukan amal soleh paling tidak mereka mendpt 2 syurga, di dlmnya ada 2 pancaran air,

  • Nikmat yg paling besar bagi penghuni syurga adalah dibukakan hijab dpt melihat Allah.

  • Allah sebutkan dlm Al-Quran formula utk bertemu dan melihat Allah ie ayat terakhir 

Surah Kahfi Ayat 18:110 (klik sini utk paparan ayat

(قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحَىٰ إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَٰهُكُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ ۖ فَمَنْ كَانَ يَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا)

Katakanlah (wahai Muhammad): "Sesungguhnya aku hanyalah seorang manusia seperti kamu, diwahyukan kepadaku bahawa Tuhan kamu hanyalah Tuhan Yang Satu; Oleh itu, sesiapa yang percaya dan berharap akan pertemuan dengan Tuhannya, hendaklah ia mengerjakan amal yang soleh dan janganlah ia mempersekutukan sesiapapun dalam ibadatnya kepada Tuhannya".


- 9 perkara amalan yg Allah sebut dlm Al-Quran dlm surah xxx . Disediakan ganjaran yg besar kpd mereka itu.

- ada 2 lagi syurga dikhususkan kpd org yg sederhana amalannya.
Allah sebutkan 8 kali nikmat-nikmatNya:

Surah ini menjelaskan kekuasaan Allah terhadap penciptaan dunia, syurga dan juga neraka.

Syirik

-us Fadzil kuliah Maghrib Ahad 18-Jan-2015

Surah An-Nisa Ayat 4:48 (klik sini utk paparan ayat)


(إِنَّ اللَّهَ لَا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَٰلِكَ لِمَنْ يَشَاءُ ۚ وَمَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدِ افْتَرَىٰ إِثْمًا عَظِيمًا) 

"Sesungguhnya Allah tidak akan mengampunkan dosa syirik mempersekutukanNya (dengan sesuatu apajua), dan akan mengampunkan dosa yang lain dari itu bagi sesiapa yang dikehendakiNya (menurut aturan SyariatNya). Dan sesiapa yang mempersekutukan Allah (dengan sesuatu yang lain), maka sesungguhnya ia telah melakukan dosa yang besar."
 
- Ugama adalah wahyu dari langit.

- perpecahan umat Islam kpd 73 golongan, hanya 1 sahaja yg benar-benar mengikuti ajaran Rasulullah,

Dlm surah Al-Baqarah ayat 2:137
 (klik sini utk paparan ayat)

(صِبْغَةَ اللَّهِ ۖ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً ۖ وَنَحْنُ لَهُ عَابِدُونَ)

"Maka kalau mereka beriman sebagaimana kamu beriman (dengan Kitab-kitab Allah dan Rasul-rasulnya), maka sesungguhnya mereka telah beroleh petunjuk; dan jika mereka berpaling (serta tidak mahu beriman dengan sebenar-benar iman) maka sesungguhnya mereka akan tinggal berkekalan dalam perbalahan dan permusuhan (dengan kamu); oleh itu (janganlah engkau khuatir wahai Muhammad) kerana Allah akan memeliharamu (dan umatmu) dari kejahatan mereka; dan Dia lah jua Yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui."


Sebelum keNabian Rasulullah, penduduk Mekah mengikuti ajaran Nabi Ibrahim dlm beberapa perkara spt melakukan tawaf dan, haji.

Sebelum Rasulullah di utuskan, Kaabah pernah rosak akibat banjir. Penduduk Mekah ketika itu (Kafir Quraisy) pada ketika itu mengambil keputusan utk membaiki kerosakan yg dialami Kaabah, dengan syarat dana yg digunakan utk membaiki kerosakan mestilah dari sumber yg bersih. Akibat kekurangan dana maka binaan Kaabah dikecilkan menyebabkan Hajr Ismail terpisah dari binaan berbentuk kiub Kaabah.

Disebabkan inilah tawaf perlu mengililingi Hajr Ismail. Sekiranya tawaf mengililingi Kaabah sahaja, maka tawaf tersebut tidak sah.

Di zaman itu penduduk Mekah meletakkan berhala-berhala mereka diletakkan di keliling Kaabah.
  • Lata, uzza dan manat adalah 3 nama berhala yg biasa kita dengar. 
  • Hubal juga berhala mereka yg tangannya telah patah. 
  • Mereka meminta izin kpd berhala hubal meminta izin utk melakukan pembaikan kpd tangan berhala itu utk digantikan dgn tangan yg diperbuat dari emas.

- 600 tahun selepas Nabi Isa di angkat ke langit, pengikut Nabi Isa melakukan syirik.

- Surah Nuh Ayat 71:23 
(klik sini utk paparan ayat)


(وَقَالُوا لَا تَذَرُنَّ آلِهَتَكُمْ وَلَا تَذَرُنَّ وَدًّا وَلَا سُوَاعًا وَلَا يَغُوثَ وَيَعُوقَ وَنَسْرًا)

"Dan (ketua-ketua) mereka (menghasut dengan) berkata: `Jangan kamu meninggalkan (penyembahan) tuhan-tuhan kamu, terutama (penyembahan) Wadd, dan Suwaa', dan Yaghuth, dan Ya'uuq, serta Nasr.


- Nama-nama yg disebutkan oleh surah ini adalah para alim ulamak sebelum diutuskan nabi Nuh. Kelima-lima ulamak tersbt dimatikan hampir serentak oleh Allah. Taksub kpd ulamak menjurus kpd syirik.

- Syaitan membisikkan kpd pengikut yg kehilangan / kematian para ulamak itu utk melukiskan gambar para ulamak yg lima tersbt. 
  • Gambar2 itu dijadikan motovasi utk melakukan ibadah
  • Beberapa generasi selepas itu maka cucu-cicit mereka menganggap ibadah kpd Allah mestilah melalui patung2 yg disabitkan kpd para ulamak (menjadikan mereka syirik kepada Allah).

Pd thn 1999 hingga 2004, hampir

Saturday, November 14, 2020

Abdul Mutalib bin Hashim (Datuk Nabi)

- us Muhammad Fauzi Asmuni kuliah Maghrib Ahad 12-Nov-2017

Maulidur Rasul
  • Baginda Rasulullah dilahirkan sebagai anak yatim, pd usia 6 thn ibunya meninggal, dan pd usia 8 thn datuknya meninggal. Kemudiannya di bela oleh bapa saudaranya i.e Abu Talib.

    • Bapa Rasulullah i.e. Abdullah bin Abdul Mutalib meninggal sewaktu berdagang ke Madinah. Ketika itu Aminah mengandung dua (2) bulan.
    • Pada usia 6 tahun, Aminah membawa Rasulullah ke Madinah, untuk melawat keluarganya (bani Najjar). Aminah meninggal dunia sewaktu perjalan pulang ke Mekah.
    • Setelah kematian Aminah, Rasulullah diperlihara oleh datuknya i.e. Abdul Mutalib, yang sempat memelihara baginda untuk tempoh dua (2) tahun, hinggalah dia meninggal dunia (pada usia 80 tahun).
    • Selepas itu, Rasulullah dipelihara oleh bapa saudaranya i.e. Abu Talib bin Abdul Mutalib. 

  • Apbl tlh besar, baginda membalas jasa bapa saudaranya dgn membela sepupunya ie anak kpd​ Abu Talib iaitulah Ali bin Abu Talib.

  • Jalan perdagangan dibuka oleh bani Hashim. Hasil perdagangan ini menjadikam penduduk Mekah menjadi kaya-raya.
    • Bumi Mekah bukanlah bumi pertanian (tanah yg subur utk pertanian), sebaliknya penduduk Mekah adalah peniaga yg hebat.
    • Tanah Madinah adalah subur, amat sesuai dgn pertanian.

  • Dlm Perang Badar, pemberi maklumat menganggarkan Abu Sufyan bin Harb i.e. ketua pedagang kafir, membawa brg dagang dr Syam sebanyak 50 ribu dinar.

- Abdul Mutalib bin Hashim (Datuk Nabi):
  • Jasanya yg besar adalah penemuan semula telaga zam-zam. Hasil dari mimpi yg menunjukkan lokasi telaga zam-zam itu. Telaga zam-zam menjadi nadi kpd penduduk sekitarnya.

    • Nabi Ismail berkahwin dgn seorg wanita dr bani Jumhur. Apbl bani Jumhur meninggalkan semua harta mereka, mereka mengambus telaga zam-zam.

  • Kebijaksanaan Abdul Mutalib adalah apbl Abrahah dtg ke Mekah. Keegoan Abrahah ditundukkan oleh Abdul Mutalib, dimana Abrahah turun dr singagahsananya (di atas gajah) dan berbincang dgn Abdul Mutalib di atas tanah. Ini dianggap oleh org Mekah sebagai kebijaksanaan Abdul Mutalib.

  • Abdullah dicadangkan utk menggantikan tempat ayahnya ie Abdul Mutalib. Perkahwinan Abdullah dgn Siti Aminah diraikan di sebuah rumah yg indah dan besar. Diraikan oleh penduduk Madinah. Keturunan Rasulullah adalah dr Nabi Ismail bin Ibrahim.

  • Abdullah adalah lelaki terbaik dari bani Hashim, manakala Siti Aminah binti Wahb bin Abdul Manaf adalah wanita terbaik dr bani Zuhrah (juga bani Hashim). Dua keluarga yg disanjungi.

  • Keyatiman Rasulullah dan latar belakang keluarga yg disanjungi oleh penduduk Mekah.

2. Nabi Muhammad bin Abdullah bin Abdul Mutalib bin Hashim bin Abdul Manaf
  • Rasulullah lahir di Mekah pada tahun Gajah, dan meninggal di Madinah.

  • Perang Hunaian, tentera Islam menang dlm peperangan ini dan ada byk harta rampasan. Dlm peperangn ini 2,000 org adalah saudara baru.

  • Darah keturunan Rasulullah bercampur antara Mekah dan Madinah. 
    • Abdul Mutalib lahir di Madinah. Dia dinamakan "syaibah" kerana kulitnya ketika lahir lagi adalah cerah. 
    • Ibu Abdul Mutalib bernama Salma binti Amru dari bani Najjar (suku Khazraj), yg menetap di Madinah. 

  • Selepas bapanya (i.e. Hashim bin Abdul Manaf), bapa saudaranya i.e. Mutalib bin Abdul Manaf memujuk Salma (i.e. iparnya) utk membawa Syaibah ke Mekah, dgn janji utk mewarisi kekayaan bani Hashim.
    • Apabila tiba di Mekah, penduduk Mekah bertanya siapakah yang dibawa oleh Mutalib yang menunggang unta bersama dengannya. Mutalib mengatakan bahawa dia adalah anak saudaranya yang tinggal di Yathirib. Namun ramai yang mengatakan Mutalib telah membeli seorang hamba kanak-kanak di pasar Yathrib (i.e. Madinah), dan menggelarkannya sebagai "hamba kepada Mutalib" (atau Abdul Mutalib).
    • Panggilan Abdul Mutalib kekal hinggalah dia meninggal.
       
  • Pada usia 6 tahun Rasulullah di bawa ke Madinah utk menemui keluarganya ie bani Najjar.


Hijrah ke Madinah
  • Di antara 6 org dari Madinah yg dtg menemui Rasulullah (utk perjanjian pertama) 2 org darinya adalah dari bani Najjar yg diketuai oleh As'ad bin Az-Zurarah. Kemudian pd tahun berikutnya 12 org dtg membuat perjanjian taat setia. Rombongan ini diketuai oleh As'ad Az-Zurarah.
  • Dlm hijrah Rasulullah ke Madinah, baginda tinggal di rumah Abu Ayub Al-Ansari, yg juga dr keluarga bani Najjar. Baginda tinggal berhari-hari di rumah Abu Ayub hinggalah keadaan selamat, dan setelah mendapat wahyu, baginda berpindah ke rumah yg dekat dgn Masjid Nabi.

  • Apbal As'ad Az-Zurarah meninggal, bani Najjar hantar wakil kpd Rasulullah utk menamakan pemimpin baru mereka. Baginda Rasulullah menamakan dirinya sendiri sebagai ketua kpd bani Najjar selepas itu.

  • Abbas menjaga Rasulullah ketika Rasulullah hendak berhijrah ke Madinah. Setelah Abbas berpuas hati dgn jaminan dr bani Najjar bhw mereka bertanggungjawab utk melindungi Rasulullah ketika di Madinah.

Hukum Solat Seorang Lelaki Dengan Pakaian Melebihi Buku Lali

 - us Johari Abdul Wahab kuliah Maghrib Selasa 13-Okt-2020

Hadis berkenaan solat seorang lelaki dengan pakaian melebihi buku lali 

Daripada Abu Hurairah ra mendengar Rasulullah bersabda, "Nabi melarang orang lelaki yang solat degan pakaian melebihi buku lali".  

- Dari hadis ini "as-sodlu",  terdapat dua (2) maksud:
  1. "Isbal" iaitulah orang lelaki yang solat dalam keadaan melabuhkan pakaiannya hingga melebihi buku lali.
    • Dalam sepotong hadis yang sohih, Rasulullah duduk dengan sahabat dlm masjid, masuk seorang lelaki selepas berwuduk dan menunaikan solat dan ingin menyertai majlis ilmu Rasulullah. Rasulullah kemudiannya menyuruhnya berwuduk dan solat semula, tadi kamu tidak berwuduk dan bersolat. Lelaki itu pun melakukan seperti yang diarahkan oleh Rasulullah.

    • Selesai solat, Rasulullah mengatakan perkara yang sama, dan lelaki itu patuh perintah Rasulullah.

    • Setelah beberapa kali berlaku perkara yang sama, bertanya sahabat kepada Rasulullah, apakah kesalahan yang dilakukan oleh lelaki tadi? Jawab Rasulullah, lelaki tadi dia bersolat dalam keadaan pakaiannya melebihi buku lali. Allah tidak terima solat seorang lelaki yang pakaiannya melebihi buku lali.

    • Sheik Hassan Salman dalam kitabnya "Kekeliruan dan kesalahan yang berlaku dalam solat", terdapat tiga (3) pendapat berkenaan solat seorang lelaki dalam keadaan pakaiannya melebihi buku lali:
      • (i) Makruh
      • (ii) Sah solat, tetapi berdosa
      • (iii) Tidak sah.
    • Rasulullah menyuruh lelaki tadi mengambil semula wuduk dan melakukan semula solat, kerana solat yang dilakukan oleh lelaki tadi tidak sah (disebabkan pakaiannya melebihi paras buku lali).

    • Afdalnya kita lakukan solat dengan pakaian tidak melebihi buku lali, bagi mengelakkan solat kita termasuk dalam 3 kategori yang disebutkan oleh Sheik Hassan Salman.

  2. maksud kedua iaitulah orang lelaki yang solat dalam keadaan menyingsing lengan baju. 
    • Adab semasa solat adalah melabuhkan lengan baju. Namun tiada hukum (makhruh atau haram) sekiranya solat dengan baju lengan pendek.

    • Nabi benarkan seorang lelaki bersolat dengan tidak memakai baju, dengan syarat kedua-dua bahunya mesti ditutup. Tidak boleh bersolat dalam keadaan sebelah (satu) bahu terdedah atau kedua-dua bahu terdedah. 
      • Sewaktu tawaf, apabila nak lakukan solat, perlu tutup bahu (dgn kain ihram). Boleh dibuka semula selepas selesai solat, untuk sambung tawaf.

    • Nabi juga melarang, lelaki yang bersolat dalam keadaan menutup mulutnya. Ada beberapa pengecualian, seperti dalam keadaan uzur spt tidak sihat (seperti batuk teruk) atau ada sebab yang kukuh.

    • Nabi juga melarang menguap sewaktu bersolat. Perbuatan menguap akan menyebabkan jemaah lain akan turut sama menguap. Nabi ajarkan jika tidak boleh tahan untuk menguap, maka tutup mulut dengan (belakang) tangan supaya syaitan tidak masuk dalam badan ketika mulut ternganga (menguap).
      • Dalam keadaan covid-19, atas arahan pemerintah, jemaah dibenarkan memakai pelitup muka sewaktu bersolat (dalam tempoh waktu tertentu).
      • Namun hukumnya makruh, sekiranya ada orang yang masih memakai pelitup muka sewaktu bersolat, setelah pihak pemerintah menarik (memansuhkan) arahan tersebut.

- Kata Khatib Sharbini, seorang ulamak besar mazhab as-Shafie, mengatakan Rasulullah melarang kita tiga (3) perkara, sewaktu bersolat:
  1. orang lelaki solat dengan memakai pakaian yang bergambar
    Pakaian yang mempunyai tulisan atau gambar akan mengganggu jemaah (di belakang) .membaca tulisan atau hilang tumpuan dalam solat.

  2. orang lelaki yang bersolat dalam keadaan menutup mulut (kecuali dalam keadaan tertentu, spt dibincangkan di atas)

  3. orang perempuan yang bersolat dalam keadaan dia memakai niqab (purdah).
    Seorang perempuan yang sememangnya memakai niqab/pudah, perlu membuka niqab sewaktu menunaikan solat (ketika berada ditempat jemaah wanita/tempat yang tertutup). Walaubagaimanapun, jika disebabkan keuzuran atau arahan pemimpin spt semasa covid-19, niqab yang menjadi pelitup mukanya, maka dibenarkan/dibolehkan/diwajibkan. Jika dia bersolat di tempat terbuka (spt di dataran, ruang masjid terbuka), maka dia dibenarkan memakai niqab. Begitu juga sekiranya pemakaian niqab itu boleh mengelak dari fitnah.

- Asalnya hadis berkenaan isbal menyebutkan sombong dan ada juga menyebutkan tidak sombong.  Makhruh sekiranya tiada niat sombong, dan haram hukumnya sekiranya ada niat menyombong diri.
  • Pada zaman dahulu, orang Arab merasakan bila mana memakai pakaian melebihi paras buku lali, menunjuk mereka gah. Kerana pada ketika itu pembesar-pembesar orang Farsi dan Rom menunjukkan kegagahan mereka dengan pakaian yang menyeret lantai/jalan (ie melebihi buku lali) hingga ada juga orang yang mengikutinya yang memegang hujung baju yang berlebih itu. 
    • Samalah dengan pakaian pengantin yang sengaja mengenakan pakaian labuh berjela hingga terpaksa di pegang dibelakangnya oleh orang lain. Fesyen ini perlu dielakkan oleh pasangan pengantin.


- Persoalan Nikah:
  1. Kes 1: Seorang bapa angkat hendak menikahi dua beradik kembar yang dibela sejak dari kecil, dan dia ingin bernikah kedua-dua anak kembar itu serentak.

    • Hukumnya haram jika bernikah serentak dengan dua beradik.

    • Hukumnya halal jika bernikah dengan salah seorang anak angkat (yang bukan anak susuan, juga bukan anak tiri dari bekas isteri yang telah disetubuhi).
       
    • Dalil: Surah An-Nisa Ayat 4:23 (klik sini utk paparan ayat)

حُرِّمَتۡ عَلَيۡكُمۡ أُمَّهَٰتُكُمۡ وَبَنَاتُكُمۡ وَأَخَوَٰتُكُمۡ وَعَمَّٰتُكُمۡ وَخَٰلَٰتُكُمۡ وَبَنَاتُ ٱلۡأَخِ وَبَنَاتُ ٱلۡأُخۡتِ وَأُمَّهَٰتُكُمُ ٱلَّٰتِيٓ أَرۡضَعۡنَكُمۡ وَأَخَوَٰتُكُم مِّنَ ٱلرَّضَٰعَةِ وَأُمَّهَٰتُ نِسَآئِكُمۡ وَرَبَٰٓئِبُكُمُ ٱلَّٰتِي فِي حُجُورِكُم مِّن نِّسَآئِكُمُ ٱلَّٰتِي دَخَلۡتُم بِهِنَّ فَإِن لَّمۡ تَكُونُواْ دَخَلۡتُم بِهِنَّ فَلَا جُنَاحَ عَلَيۡكُمۡ وَحَلَٰٓئِلُ أَبۡنَآئِكُمُ ٱلَّذِينَ مِنۡ أَصۡلَٰبِكُمۡ وَأَن تَجۡمَعُواْ بَيۡنَ ٱلۡأُخۡتَيۡنِ إِلَّا مَا قَدۡ سَلَفَۗ إِنَّ ٱللَّهَ كَانَ غَفُورٗا رَّحِيمٗا

Diharamkan kepada kamu berkahwin dengan (perempuan-perempuan yang berikut): ibu-ibu kamu, dan anak-anak kamu, dan saudara-saudara kamu, dan saudara-saudara bapa kamu, dan saudara-saudara ibu kamu dan anak-anak saudara kamu yang lelaki, dan anak-anak saudara kamu yang perempuan, dan ibu-ibu kamu yang telah menyusukan kamu, dan saudara-saudara susuan kamu, dan ibu-ibu isteri kamu, dan anak-anak tiri yang dalam pemuliharaan kamu dari isteri-isteri yang kamu telah campuri; tetapi kalau kamu belum campuri mereka (isteri kamu) itu (dan kamu telahpun menceraikan mereka), maka tiadalah salah kamu (berkahwin dengannya). Dan (haram juga kamu berkahwin dengan) bekas isteri anak-anak kamu sendiri yang berasal dari benih kamu. Dan diharamkan kamu menghimpunkan dua beradik sekali (untuk menjadi isteri-isteri kamu), kecuali yang telah berlaku pada masa yang lalu. Sesungguhnya Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
    • Hadis nabi: Ummu Habibah binti Abi Sufyan i.e. isteri Rasulullah menyuruh Rasulullah menikahi adik (kandung) perempuannya, dgn alasan boleh menjadi teman kepadanya sewaktu Rasulullah berada bersama isteri yang lain, atau pun bermusafir atau keluar berjihad. Kata Nabi kepada Ummu Habibah, "Sesungguhnya ia tidak halal bagiku". 
    • Ummu Habibah kemudiannya mengatakan bahawa dia dapat tahu Rasulullah berkeinginan menikahi puteri Abu Salamah, kata Nabi "puteri Abu Salamah?" agak terkejut. Maka jawab Rasulullah, "Dia adalah anak tiriku yang ada dalam perliharaanku, maka dia tidak halal bagiku".

  1. Kes 2: Seorang bernikah dengan iparnya setelah kematian isterinya.
    • Hukumnya halal, dan amat digalakkan.

    • Hadis: Uthman ibn Affan bernikah dengan dua (2) puteri Rasulullah, iaitu selepas kematian isteri pertama dan kemudian bernikah dengan seorang lagi puteri Rasulullah. Uthman ibn Affan mendapat gelaran "dua cahaya".

  2. Kes 3: Bernikah dengan bekas isteri anak angkat. 
    • Hukumnya halal pernikahan itu selepas dari tempoh edah.

    • Rasulullah bernikah dengan Zainab binti Jahsyi iaitu bekas isteri Zaid bin Harithah, yang mana Zaid adalah anak angkat baginda Rasulullah. Perkahwinan itu berlangsung, setelah selesai tempoh edah perceraian. 

    • Surah Al-Ahzab Ayat 33:37 (klik sini utk paparan ayat)

وَإِذۡ تَقُولُ لِلَّذِيٓ أَنۡعَمَ ٱللَّهُ عَلَيۡهِ وَأَنۡعَمۡتَ عَلَيۡهِ أَمۡسِكۡ عَلَيۡكَ زَوۡجَكَ وَٱتَّقِ ٱللَّهَ وَتُخۡفِي فِي نَفۡسِكَ مَا ٱللَّهُ مُبۡدِيهِ وَتَخۡشَى ٱلنَّاسَ وَٱللَّهُ أَحَقُّ أَن تَخۡشَىٰهُۖ فَلَمَّا قَضَىٰ زَيۡدٞ مِّنۡهَا وَطَرٗا زَوَّجۡنَٰكَهَا لِكَيۡ لَا يَكُونَ عَلَى ٱلۡمُؤۡمِنِينَ حَرَجٞ فِيٓ أَزۡوَٰجِ أَدۡعِيَآئِهِمۡ إِذَا قَضَوۡاْ مِنۡهُنَّ وَطَرٗاۚ وَكَانَ أَمۡرُ ٱللَّهِ مَفۡعُولٗا

Dan (ingatlah wahai Muhammad) ketika engkau berkata kepada orang yang telah dikurniakan oleh Allah (dengan nikmat Islam) dan yang engkau juga telah berbuat baik kepadanya: "Jangan ceraikan isterimu itu dan bertaqwalah kepada Allah", sambil engkau menyembunyikan dalam hatimu perkara yang Allah akan menyatakannya; dan engkau pula takut kepada (cacian manusia padahal Allah jualah yang berhak engkau takuti (melanggar perintahNya). Kemudian setelah Zaid selesai habis kemahuannya terhadap isterinya (dengan menceraikannya), Kami kahwinkan engkau dengannya supaya tidak ada keberatan atas orang-orang yang beriman untuk berkahwin dengan isteri-isteri anak-anak angkat mereka, apabila anak-anak angkat itu telah selesai habis kemahuannya terhadap isterinya (lalu menceraikannya). Dan sememangnya perkara yang dikehendaki Allah itu tetap berlaku.
 


Hadis berkaitan:
  • DENGAN PAKAIAN TERULUR KE TANAH 606*. Dari Ibnu Mas'ud R.A. dia berkata: Aku mendengar Rasulullah S.A.W. bersabda: "Barangsiapa memperpanjang kain sarungnya (1)* di dalam solat kerana sombong, maka Allah tidak menghalalkan baginya syurga dan tidak mengharamkan baginya neraka". (1)*. Melebihi mala kaki sampai ke tanah. Menurut Abu Hanifah dan Syafi'i hukumnya ill dalam shalal adalah makruh. Menurut Malik di dalam solat boleh di luar shalai nd.il boleh. Aunul Ma'bud II, 341. [Hadis Sunan Abu-Daud Jilid 1. Hadis Nombor 0606]