Monday, July 13, 2020

Abu Sufyan bin Harb

-kuliah Maghrib Ahad 12-Jul-2020

Abu Sufyan bin Harb (bukan Abu Sufyan bin Harith, ie sepupu Rasulullah)
  • Keturunan: Abu Sufyan bin Harb bin Umayyah bin Abdul Shams bin Abdul Manaf
  • Anak: Muawiyah bin Abu Sufyan (Muawiyah I)
  • Cucu: Yazid bin Muawiyah (Yazid I)
  • Cicit: Muawiyah bin Yazid (Muawiyah II)
  • Perkerjaan: Saudagar Quraisy.

Abu Sufyan bin Harb masuk Islam pd thn ke-8, kira-kira  2 thn terakhir sebelum Rasulullah wafat.

Sebelum dari keislamannya, dia memusuhi Rasulullah. Nama-nama pembesar yg menentang Rasulullah kebanyakannya mati dlm Perang Badar. Kematian Abu Jahal mendjadikan Abu Sufyan dilaktik menjadi pemimpin Quraisy, kemudiannya memimpin peperangan menentang Rasullah (selepas dari Perang Badar) ie:
(i) Perang Uhud, 625M
(ii) Perang Khandak, 627M

10 nama yg Rasulullah mohon kpd Allah supaya dihapuskan, dan semuanya mati dlm Perang Badar (ie pemimpin Darul Nadwah). Kematian mereka dlm keadaan yg cukup hina, mayat mereka  dicampakkan oleh Rasulullah ke dlm satu lubang.  Abu Lahab cedera teruk dlm Perang Badar tsbt, dan mati kira-kira 3 hari selepas Parang Badar. Abu Lahab mendengar berita kematian pemimpin-pemimpin Quraisy dan juga cara mana mayat mereka dihina dan dicampak dlm satu lubang.

Darul Nadwah adalah Parlimen Quraisy, yg berikrar menentang Rasulullah, bagi menghapuskan dakwah di Mekah, dan utk menghentikan terus Islam dari merebak ke lain-lain tempat.

Nama Abu Sufyan tidak termasuk dlm senarai 10 org yg didoakan Rasulullah agar dihapuskan oleh Allah, kerana kejahatan dan kezaliman mereka menentang dakwah Rasullah.

Abu Sufyan seorg yg cerdik, selepas dari Perang Badar, org Quraisy tidak berani memerangi Rasulullah. Kaum Yahudi datang beri sokongan kpd Abu Sufyan dan juga sokongan kpd kaum Quraisy utk menentang Rasulullah. Namun mereka tewas dlm Perang Uhud, juga tewas dlm Perang Khandak.

Berlakunya perjanjian Hudaibiyah dan juga pencabulan perjanjian Hudaibiyah. Pencabulan perjanjian Hudaibiyah berpunca dari sekutu Quraisy menyerang satu suku dari org Islam. Dgn itu Rasulullah berhak menyerang Mekah. Abu Sufyan kemudiannya ke Madinah utk mengelakkan berperang/serangan Rasulullah dan tentera Islam.

Dia pergi ke Madinah dan berjumpa Rasulullah, namun kedatangannya seolah-lah ingin minta maaf, bukannya ingin memeluk Islam. Namun Rasulullah tidak memberi/menerima permohonan maafnya. Abu Sufyan kemudiannya bertemu Abu Bakar utk minta memujuk Rasulullah. Abu Bakar juga tidak memberikan sokongan. Dia kemudiannya berjumpa dgn saidina Umar, Umar juga tidak menyokong Abu Sufyan.

Sahabat-sahabat Nabi yg lain beri nasihat kpd Abu Sufyan supaya pulang ke Mekah. Selepas itu Abu Sufyan terfikir akan kehancuran Mekah akibat dari serangan tentera pimpinan Rasulullah, kerana pd ketika itu kekuatan tentera Islam semakin kuat dan ramai.

Saidina Hamzah dibunuh oleh Wahsyi dlm peperangan Uhud. Wahsyi mendapat hidayah dan kemudiannya memeluk Islam. Rasulullah berpesan kpd Wahsyi supaya tidak menunjukkan mukanya kerana tidak boleh menerima kekejaman yg pernah dilakukan oleh Wahsyi terhadap bapa saudara baginda yg amat disayangi.

Keadaan yg sama berlaku kpd Abu Sufyan. Rasulullah berpaling muka apbl Abu Sufyan memandang wajah baginda.

Abu Sufyan meminta nasihat dari Abu Bakar, namun Abu Bakar tidak dpt beri nasihat. Abu Sufyan yg kecewa kerana tidak diterima oleh Rasulullah, bercadang membawa diri bersama anaknya ke padang pasir, dan ingin mati disana. Berita ini didengari oleh Rasulullah, selepas itu Rasulullah berlembut hati dan menerima Abu Sufyan memeluk Islam. 


Anak Abdul Manaf
Abdul Manaf ada 3 org anak:
(i) Abdul Syam
(ii) Mutalib, dan
(iii) Hashim

Bani Mutalib dan Bani Hashimlah yg melindungi Rasullah. Ramai ahli keluarga Bani Mutalib dan Bani Hashim memeluk Islam di awal-awal dakwah Rasulullah. Namun ahli keluarga Abdul Syam tidak menerima Islam dan Rasulullah. Ahli keluarga Bani Abdul Syam hanya memeluk Islam lewat.

Selepas memeluk Islam, Abu Sufyan tidak berani memandang wajah Rasulullah, kerana malunya kpd Rasulullah, terhadap kejahatan dan permusuhannya kpd Rasulullah sebelum dari keIslamannya. Keadaan itu berterusan hinggalah kewafatan Rasulullah. Diriwayatkan Abu Sufyan adalah org pertama di masjid sebelum masuk waktu, dan adalah org terakhir meninggalkan masjid.

Perang Yarmuk
Selepas saidina Abu Bakar menjadi khalifah, baginda melantik Abu Sufyan menjadi gabenor di Najran. Dlm peperangan Yarmuk (di Yarmuk, pd thn 636M) Abu Sufyan menyertai peperangan tbst yg diketuai oleh anaknya ie Yazid bin Abu Sufyan. Dlm peperangan ini Abu Sufyan cedera teruk, matanya buta.

Abu Sufyan menggali sendiri kuburnya, 3 hari sebelum dia meninggal, pd usia 88 thn. Pesan Abu Sufyan kpd anak2nya "jangan menangis, kerana selepas memeluk Islam aku tidak pernah berbuat dosa".

Selepas kematiannya, kata-katanya menjadi kekuatan kpd anak-anaknya dan ahli keluarganya ie Bani Umayyah.



Pembunuhan saidina Uthman
Gerakan pemberontakan selama 6 thn, hinggalah kpd peristiwa pembunuhan saidina Uthman (pd thn 656M). Abdullah bin Saba' mengetuai pemberontakan utk menjatuhkan Saidina Uthman, namun dia tidak berjaya mempengaruhi Bani Umayyah yg diketuai oleh anak Abu Sufyan ie Muawiyah bin Abu Sufyan.


Armada Laut
Bani Umayyah adalah yg bertanggungjawab membina armada laut Islam.

Pada zaman saidina Umar, Abu Sufyan mengusulkan kpd saidina Umar utk menubuhkan armada laut tentera Islam. Namun saidina Umar yg ketika itu sudah berumur, lebih mementingkan kesejahteraan umat Islam, dan mengelak dari kematian umat Islam dlm peperangan (armada laut).

Selepas kewafatan saidina Umar, Abu Sufyan usulkan pula kpd saidina Uthman, cadangannya diterima.

Kejayaan pertama armada laut tentera Islam adalah pembukaan Pulau Cyprus (pd thn 654M). Ianya dibuka dlm zaman Saidina Uthman selepas armada laut Islam yg dipimpin oleh Muawiyah bin Abu Sufyan.

Selepas kewafatan Saidina Uthman, jawatan khalifah dipegang oleh Saidina Ali. Selepas itu kpd anaknya ie Saidina Hassan. Namun Saidina Hassan hanya memegang jawatan khalifah selama 6 bln sahaja. Selepas bermuzakarah, jawatan khalifah diserahkan kpd Muawiyah bin Abu Sufyan.

Selepas mendapat berita pembunuhan saidina Uthman, Muawiyyah kembali ke Syria. Selepas pembunuhan saidina Ali (pd thn 661M), Muawiyah dilantik menjadi khalifah.


Pembukaan Constantinople
Muawiyah melancarkan perang terhadap Rom selepas dilantik menjadi khalifah. Angkatan pertama armada laut menyerang Constantinople diketuai oleh anak Muawiyah sendiri ie Yazid bin Muawiyah.

Bani Umayyah berjaya menawan Constantinople selepas cubaan kali ke-8 (dlm tempoh 20 thn). Tentera Islam ketika itu dipimpin oleh Muhammad Al-Fateh (pd usia 21 thn).


Kerajaan Bani Umayyah
Kerajaan Bani Umayyah diasaskan oleh anak Abu Sufyan ie Muawiyah bin Abu Sufyan. Bani Umayyah memimpin kerajaan Islam dari thn 661M hingga 750M (selama 8 kurun), dan memusatkan pemerintahan di Andalus (Sepanyol). Andalus yg keluasannya 660 ribu km persegi meliputi:
(i) Sepanyol,
(ii) Portugal, dan
(iii) Perancis (sebahagian).


No comments: