Friday, May 3, 2013

Tafsir Surah Al-Mukminun Ayat 23:105 hingga 111

-us Hasnan Kassan Jumaat 3-Mei-2013


Surah Al-Mukminun Ayat 23:105 hingga 111


Ayat 23:105

A105

(Sambil dikatakan kepada mereka): "Bukankah ayat-ayatKu selalu dibacakan kepada kamu, lalu kamu terus-menerus mendustakannya?"


Ayat 23:106

A106

Mereka menjawab: "Wahai Tuhan kami, kami telah dikalahkan oleh sebab-sebab kecelakaan kami, dan dengan itu menjadilah kami kaum yang sesat.


Ayat 23:107

A107

"Wahai Tuhan kami, keluarkanlah kami dari neraka ini (serta kembalikanlah kami ke dunia); setelah itu kalau kami kembali lagi (mengerjakan kufur dan maksiat), maka sesungguhnya kami orang-orang yang zalim."


Ayat 23:108

A108

(Allah) berfirman: "Diamlah kamu dengan kehinaan di dalam neraka, dan janganlah kamu berkata-kata (memohon sesuatupun) kepadaKu!


Ayat 23:109

A109

"Sesungguhnya ada sepuak diri hamba-hambaKu (di dunia dahulu) memohon kepadaKu dengan berkata: ` Wahai Tuhan kami, kami telah beriman; oleh itu ampunkanlah dosa kami serta berilah rahmat kepada kami, dan sememangnya Engkaulah jua sebaik-baik Pemberi rahmat '.


Ayat 23:110

A110

"Maka kamu jadikan mereka ejek-ejekan sehingga ejek-ejekan kamu kepada mereka menyebabkan kamu lupa mengingati balasanKu, dan kamu pula sentiasa tertawakan mereka.


Ayat 23:111

A111

"Sesungguhnya Aku membalas mereka pada hari ini (dengan sebaik-baik balasan) disebabkan kesabaran mereka; sesungguhnya mereka itulah orang-orang yang berjaya".


- org yg malas dr melakukan amalan kpd Allah akan memberi alasan dihadapan Allah bhw dia dilalaikan oleh perkara dunia. Mereka akan memohon kpd Allah supaya dikembalikan semula ke dunia utk membuat amalan dan menuruti perintah Allah. Mereka berjanji sekiranya dikembalikan ke dunia dan melakukan perkara maksiat dan melalaikan perintah Allah, maka mereka tergolong dr org2 yg zalim.

- mereka yg malas beramal itu yg sudah dimasukkan ke dlm neraka, merungut dan membuat lagi  permintaan kpd Allah. Allah menempik kpd mereka supaya diam dan jangan lagi meyesal dan meminta2 lagi kpd Allah.

- kalau org malas melakukan amalan ditempik oleh Allah; kpd org yg ditertawakan ( ie semasa di dunia ditertawakan oleh org yg malas dan cuai melakukan amalan kpd Allah),  kerana menuruti perintah Allah, Allah akan puji, dan memberikan kesabaran kpd mereka.

- org yg banyak melakukan amalan kpd Allah akan mendpt 2 kesabaran:

  1. sabar dr melakukan kemaksiatan, eg rasuah.
  2. sabar dlm melakukan ketaatan, eg mengamalkan puasa sunat, membaca Al-Quran setiap hari, berselawat 80 kali setiap Jumaat, membaca surah Al-Kahfi setiap mlm Jumaat.

- Punca Allah lantik pemimpin yg tidak takut kpd Allah dan tidak mengasihani rakyat yg dipimpin adalah kerana kita lalai dr melakukan amalan yg diperintahkan Allah.


Kuliah sebelum ini:


No comments: