Thursday, January 4, 2024

Tafsir Surah Al-Baqarah ayat 2:87 hingga 88

us Dr. Muhammad Zawawi Ismail kuliah Maghrib Khamis 4Jan-2024

Tafsir Surah Al-Baqarah ayat 2:87 hingga 88

Surah Al-Baqarah ayat 2:87 (klik sini)
{ وَلَقَدۡ ءَاتَيۡنَا مُوسَى ٱلۡكِتَٰبَ وَقَفَّيۡنَا مِنۢ بَعۡدِهِۦ بِٱلرُّسُلِۖ وَءَاتَيۡنَا عِيسَى ٱبۡنَ مَرۡيَمَ ٱلۡبَيِّنَٰتِ وَأَيَّدۡنَٰهُ بِرُوحِ ٱلۡقُدُسِۗ أَفَكُلَّمَا جَآءَكُمۡ رَسُولُۢ بِمَا لَا تَهۡوَىٰٓ أَنفُسُكُمُ ٱسۡتَكۡبَرۡتُمۡ فَفَرِيقٗا كَذَّبۡتُمۡ وَفَرِيقٗا تَقۡتُلُونَ }

Dan sesungguhnya Kami telah memberikan kepada Nabi Musa Kitab Taurat, dan Kami iringi kemudian daripadanya dengan beberapa orang Rasul, dan Kami berikan kepada Nabi Isa Ibni Maryam beberapa mukjizat serta Kami teguhkan kebenarannya dengan Ruhul-Qudus (Jibril). Maka patutkah, tiap-tiap kali datang kepada kamu seorang Rasul membawa sesuatu (kebenaran) yang tidak disukai oleh hawa nafsu kamu, kamu (dengan) sombong takbur (menolaknya), sehingga sebahagian dari Rasul-rasul itu kamu dustakan, dan sebahagian yang lain pula kamu membunuhnya?

- "وَقَفَّيۡنَا" bermaksud yg menyusuli itu adalah sama. Dlm konteks ayat ini Allah susuli selepas dari Nabi Musa itu dgn para rasul.
- "بِٱلرُّسُلِۖ" dlm ayat ini Allah nyatakan "rusul" bermaksud lebih dari 3 rasul.
- "ٱلۡبَيِّنَٰتِ" bermaksud keterangan² ie mukjizat

Surah Al-Baqarah ayat 2:88 (klik sini)
{ وَقَالُواْ قُلُوبُنَا غُلۡفُۢۚ بَل لَّعَنَهُمُ ٱللَّهُ بِكُفۡرِهِمۡ فَقَلِيلٗا مَّا يُؤۡمِنُونَ }

Dan mereka (kaum Yahudi) berkata pula: "Hati kami tertutup (tidak dapat menerima Islam)". (Sebenarnya hati mereka tidak tertutup) bahkan Allah telah melaknatkan mereka disebabkan kekufuran mereka, oleh itu maka sedikit benar mereka yang beriman.

- "غُلۡفُۢۚ" bermaksud hati org² yahudi itu diselaputi
- org yahudi awalnya dimuliakan oleh Allah tetapi mereka menolak perintah Allah, maka org² yahudi dimurkai dan dibenci oleh Allah kerana kesombongan dan keegoan org² yahudi menafikan perintah Allah dan juga para nabi dan rasul yg diutuskan Allah. Malah org² yahudi membunuh para nabi dan rasul.
- "لَّعَنَهُمُ" susunan ayat "la a' na" bermaksud telah dilaknak (oleh Allah) org² yahudi.

No comments: