Monday, December 11, 2023

Kafir dan Kufur

- us Jalaludin kuliah Suboh Isnin 11-Dis-2023

Kafir dan Kufur

Surah An-Nisa ayat 4:60 (klik sini)
{ أَلَمۡ تَرَ إِلَى ٱلَّذِينَ يَزۡعُمُونَ أَنَّهُمۡ ءَامَنُواْ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيۡكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبۡلِكَ يُرِيدُونَ أَن يَتَحَاكَمُوٓاْ إِلَى ٱلطَّٰغُوتِ وَقَدۡ أُمِرُوٓاْ أَن يَكۡفُرُواْ بِهِۦۖ وَيُرِيدُ ٱلشَّيۡطَٰنُ أَن يُضِلَّهُمۡ ضَلَٰلَۢا بَعِيدٗا }

Tidakkah engkau (hairan) melihat (wahai Muhammad) orang-orang (munafik) yang mendakwa bahawa mereka telah beriman kepada Al-Quran yang telah diturunkan kepadamu dan kepada (Kitab-kitab) yang telah diturunkan dahulu daripadamu? Mereka suka hendak berhakim kepada Taghut, padahal mereka telah diperintahkan supaya kufur ingkar kepada Taghut itu. Dan Syaitan pula sentiasa hendak menyesatkan mereka dengan kesesatan yang amat jauh.

Surah As-Syuara ayat 26:21 (klik sini)
{ فَفَرَرۡتُ مِنكُمۡ لَمَّا خِفۡتُكُمۡ فَوَهَبَ لِي رَبِّي حُكۡمٗا وَجَعَلَنِي مِنَ ٱلۡمُرۡسَلِينَ }

"Lalu aku melarikan diri dari kamu, ketika aku merasa takut kepada kamu; kemudian Tuhanku mengurniakan daku ilmu pengetahuan ugama, dan menjadikan daku seorang RasulNya.

- 2 sifat di atas adalah sifat org² kafir ie yahudi dan Nasrani yg apbl diturunkan Al-Quran mereka menolak perintah² Allah spt yg disampaikan dari ayat² Al-Quran.

- Org² kafir menggunakan logik akal semata², mereka mencari tuhan dengan akal, tetapi apabila dtgnya Al-Quran dan memerintahkan supaya mengEsakan Allah, mereka menolak Al-Quran.

- Nabi Ibrahim tunjukkan bagaimana sifat² org² yg menggunakan akal semata-mata, namun Nabi Ibrahim tidak suka kpd benda² yg tidak kekal utk dijadikal tuhan.

Surah Al-An'am ayat 6:76 (klik sini)
{ فَلَمَّا جَنَّ عَلَيۡهِ ٱلَّيۡلُ رَءَا كَوۡكَبٗاۖ قَالَ هَٰذَا رَبِّيۖ فَلَمَّآ أَفَلَ قَالَ لَآ أُحِبُّ ٱلۡأٓفِلِينَ }

Maka ketika ia berada pada waktu malam yang gelap, ia melihat sebuah bintang (bersinar-sinar), lalu ia berkata: "Inikah Tuhanku?" Kemudian apabila bintang itu terbenam, ia berkata pula: "Aku tidak suka kepada yang terbenam hilang".

Surah Al-An'am ayat 6:77 (klik sini)
{ فَلَمَّا رَءَا ٱلۡقَمَرَ بَازِغٗا قَالَ هَٰذَا رَبِّيۖ فَلَمَّآ أَفَلَ قَالَ لَئِن لَّمۡ يَهۡدِنِي رَبِّي لَأَكُونَنَّ مِنَ ٱلۡقَوۡمِ ٱلضَّآلِّينَ }

Kemudian apabila dilihatnya bulan terbit (menyinarkan cahayanya), dia berkata: "Inikah Tuhanku?" Maka setelah bulan itu terbenam, berkatalah dia: "Demi sesungguhnya, jika aku tidak diberikan petunjuk oleh Tuhanku, nescaya menjadilah aku dari kaum yang sesat".

Surah Al-An'am ayat 6:78 (klik sini)
{ فَلَمَّا رَءَا ٱلشَّمۡسَ بَازِغَةٗ قَالَ هَٰذَا رَبِّي هَٰذَآ أَكۡبَرُۖ فَلَمَّآ أَفَلَتۡ قَالَ يَٰقَوۡمِ إِنِّي بَرِيٓءٞ مِّمَّا تُشۡرِكُونَ }

Kemudian apabila dia melihat matahari sedang terbit (menyinarkan cahayanya), berkatalah dia: "Inikah Tuhanku? Ini lebih besar". Setelah matahari terbenam, dia berkata pula: ` Wahai kaumku, sesungguhnya aku berlepas diri (bersih) dari apa yang kamu sekutukan (Allah dengannya).

Surah Al-An'am ayat 6:79 (klik sini)
{ إِنِّي وَجَّهۡتُ وَجۡهِيَ لِلَّذِي فَطَرَ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلۡأَرۡضَ حَنِيفٗاۖ وَمَآ أَنَا۠ مِنَ ٱلۡمُشۡرِكِينَ }

"Sesungguhnya aku hadapkan muka dan diriku kepada Allah yang menciptakan langit dan bumi, sedang aku tetap di atas dasar tauhid dan bukanlah aku dari orang-orang yang menyekutukan Allah (dengan sesuatu yang lain)".

- Kufur yg besar:
#1. Syirik kpd Allah
#2. Menolak ketuhanan Allah

Kufur ke2 itu juga berlaku kpd org² Islam. Org² Islam yg tergolong dlm kategori ke2 ini termasuklah:
  • (i) Tidak menunaikat solat
  • (ii) Tidak mengeluarkan zakat.
  • (iii) Tidak menutup aurat.
- bagaimana jika seorg perempuan itu tidak memakai tudung tetapi pakai rambut palsu?

Hadis: Allah melaknak org yg buat tatu (sama ada tatu sementara atau tatu kekal). Juga melaknat org yg sambung rambut (spt rambut palsu, bulu mata palsu)

Dari Ibnu 'Umar r.a. katanya :"Bahawasanya Rasulullah saw. mengutuk orang yang menyambung rambut dan yang meminta rambutnya disambung. Dan menguluk pembuat tatu dan yang meminta ditatu." [Hadis Sahih Muslim Jilid 4. Hadis Nombor 2003]

#3. Mengingkari kisah² melibatkan Nabi Muhammad saw.
- contohnya tidak meyakini mukjizat Nabi, spt meragui Israk & Mikraj, tidak terima perkara² ghaib yg disampaikan oleh Rasulullah saw  spt balasan syurga dan azab neraka.

#4. Berpuas hati dgn kufur dan tidak berpuas hati dgn Islam
- contoh: merungut dgn halangan² dlm melakukan muamalat. Riba. Dibezakan perkara halal atau haram itu itu melalui akadnya. Begitu juga beza zina kerana tiada akad (nikahnya).

- Khiyar ada 3 jenis:
a) khiyar majlis - boleh batalkan jual-beli kerana masih dlm premis perniagaan penjual.
b) khiyar syarat - boleh jual dgn meletakan syarat, contoh beli motor dan melatakkan syarat tempoh 3 hari. Jika tidak berpuas hati dlm tempoh itu boleh pulangkan semula dan batalkan pembelian.
c) khiyar aib - boleh batalkan jual-beli kerana ada aib atau kecacatan pd barangan yg dibeli, contoh beli teko dan didapati muncung teko itu sumpik.

- jangan org² Mukmin mengambil seorg kafir sebagai pemimpin.

Surah Al-Mujadalla ayat 58:22 (klik sini)
{ لَّا تَجِدُ قَوۡمٗا يُؤۡمِنُونَ بِٱللَّهِ وَٱلۡيَوۡمِ ٱلۡأٓخِرِ يُوَآدُّونَ مَنۡ حَآدَّ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُۥ وَلَوۡ كَانُوٓاْ ءَابَآءَهُمۡ أَوۡ أَبۡنَآءَهُمۡ أَوۡ إِخۡوَٰنَهُمۡ أَوۡ عَشِيرَتَهُمۡۚ أُوْلَٰٓئِكَ كَتَبَ فِي قُلُوبِهِمُ ٱلۡإِيمَٰنَ وَأَيَّدَهُم بِرُوحٖ مِّنۡهُۖ وَيُدۡخِلُهُمۡ جَنَّٰتٖ تَجۡرِي مِن تَحۡتِهَا ٱلۡأَنۡهَٰرُ خَٰلِدِينَ فِيهَاۚ رَضِيَ ٱللَّهُ عَنۡهُمۡ وَرَضُواْ عَنۡهُۚ أُوْلَٰٓئِكَ حِزۡبُ ٱللَّهِۚ أَلَآ إِنَّ حِزۡبَ ٱللَّهِ هُمُ ٱلۡمُفۡلِحُونَ }

Engkau tidak akan dapati sesuatu kaum yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, tergamak berkasih-mesra dengan orang-orang yang menentang (perintah) Allah dan RasulNya, sekalipun orang-orang yang menentang itu ialah bapa-bapa mereka, atau anak-anak mereka, atau saudara-saudara mereka, ataupun keluarga mereka. Mereka (yang setia) itu, Allah telah menetapkan iman dalam hati mereka, dan telah menguatkan mereka dengan semangat pertolongan daripadaNya; dan Dia akan memasukkan mereka ke dalam Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka tetap kekal di dalamnya. Allah reda akan mereka dan mereka reda (serta bersyukur) akan nikmat pemberianNya. Merekalah penyokong-penyokong (ugama) Allah. Ketahuilah! Sesungguhnya penyokong-penyokong (ugama) Allah itu ialah orang-orang yang berjaya.

- Atas dasar iman dan amal, org2 kafir mesti dilabelkan kafir, bukan dilabelkan sebagai "non-muslim" atau sebagainya yg dikatakan berlapik utk menjaga keharmornian. Adalah lebih baik dipanggil kafir dan diajarkan bhw untuk tudk dipanggil org kafir maka jadilah seorg muslim.

  • Surah Al-Mujadalla ini menjadi dalil bhw org² kafir tidak akan redha sama sekali dgn org² Islam.

No comments: